نگاهداری: در رسانه باید به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشیم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد الزامات و سازوکارهای تقویت مرجعیت رسانهای در ایران، صبح امروز در مرکز همایشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این رویداد درخصوص ارتقای مرجعیت رسانهای در کشور گفت: ما در مرجعیت رسانهای دنبال تاثیرگذاری و قدرت هستیم. اما اینکه چه عواملی در ایجاد این قدرت موثر است، اهمیت دارد. مثلا قدرت تاثیرگذاری روی شکل دادن به جریانهای اطلاعاتی و فرهنگی جامعه و هدایت افکار عمومی از عواملی است که میتواند مرجعیت را برای یک رسانه دربر داشته باشد.
وی ادامه داد: اینکه چقدر یک رسانه میتواند بر شکل دادن افکار عمومی اثرگذار باشد به عوامل متععدی بستگی دارد، نکاتی همچون افزایش اعتمادسازی و اعتبارسازی برای رسانههای انقلابی. نشر تحلیلهای متفکرانه، موثر بودن در شکل دهی به مسیر فکری جامعه و تنوع و پوشش گسترده میتواند اثرگذاری رسانهها را بیشتر کند. شفافیت و مسئولیتپذیری نیز بسیار اثرگذار است. پس هرچقدر در ارتقا تاثیرگذاری، افزایش اعتماد و اعتبار و تقویت شفافیت و توسعه تنوع پوشش خبری تمرکز کنیم، در راستای مرجعیت رسانه ای شدن حرکت می کنیم.
وی افزود: بخشی از این مرجعیت رسانهای در این فضای جنگ ترکیبی، به نظام رسانهها برمیگردد و برخی به نظام حکمرانی و قانونگذاری کشور. نظام رسانهای در بسیج افکار عمومی در راستای پیشرفت و تعالی کشور که اصلی ترین هدف حکمرانی است، بسیار تأثیرگذار است. بسیج ملی برای پیشرفت یک شرط و الزام است. اما حقی هم نظام رسانهای بر گردن نظام حکمرانی دارد. رسانهها در حال حاضر یکی از اصلیترین بازوهایی هستند که میدان بازی را در جریانهای مختلف تعیین میکنند. در این میان حکمرانی با مجموعه قوانین و قواعد و پشتیبانی و ... باید بتواند زیست پذیری حداکثری را برای رسانه های سراسر کشور تامین کند.
نگاهداری اضافه کرد: نکته دیگر در این میان بحث هوشمندسازی و فناوریهای نوین است. امروزه منبع پیشرفت در تمام امور فناوریهاست، رسانه هم در این میان مستثنی نیست و هرچقدر در این میان کم کاری کنیم، مرجعیت رسانه با مخاطراتی مواجه میشود. وسیله دیگر افزایش سواد رسانهای برای مردم است به ویژه در جهان امروز که در یک سال گذشته به عینه دیدیم. مردم ما اگر از مهارت لازم برخوردار نباشند، با پوشش سنگین اخبار جعلی، ذهن شان دچار مخاطرات غیرواقعی میشود، مثل اتفاقای که سال گذشته هم رخ داد. پس نباید از افزایش سواد رسانهای برای مردم غافل شویم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تفاوتهایی در جبهه رسانهای انقلاب با امپراطوری استکبار جهانی وجود دارد. در طوفان الاقصی ببینید چگونه به دروغ عمل میکنند و هیچگونه پشتیبانی رسانهای از حقایق موجود در غزه انجام نمیشود. البته ما انتظاری هم نداریم و نظام استکبار جهانی صرفا به دنبال منافع اقتصادی و نظامی خودشان است. ما نباید از امپراطوری دروغ، انتظار شرف داشته باشیم. آنها در عمل باطل خود بسیار متحد و مجهز است. ولی ما نمیتوانیم در جبهه رسانهای انقلاب اینگونه رفتار کنیم چون ما اعتقاد داریم انقلاب مان یک انقلاب فرهنگی است. نظام اسلامی انتظار دارد خروجی تمام فعالیتها تربیت انسان فرهیخته و بالنده باشد.
وی با تاکید بر اینکه هدفگذاریها در غرب صرفا رشد اقتصادی است اما ما مدعی اخلاق و فرهنگ هستیم و باید با تکیه بر این رویکرد وحدت رسانهای را در داخل کشور ایجاد کنیم، گفت: رقابتهای درونی که گاهی ما را از هم افزایی بیرونی غافل میکند رها کنیم. ما پیروان دین اسلام هستیم، پیامبران رسانههای الهی هستند و پیامبر ما حضرت محمد (ص) فلسفه رسانهای و رسالت خودش را تکمیل شرافتهای اخلاقی میداند. ما در رسانه باید به دنبال بازتولید شرافت اخلاقی باشیم.
شرف یک خبرنگار در صداقت و امانت داری اوست
به گفته وی، شرافت اخلاقی یک سازمان رسانهای در استقلال حقمدارانه آن است. ما به عنوان رسانههای انقلاب باید با استقلال حق مدارانه به دنبال تولید شرافت رسانه ای باشیم. ما میگوییم هدف رسانه اسلامی رشد و تعالی انسانهاست، چرا در اسلام ربا حرام است؟ چون تجارت فقط این نیست که افزایش سرمایه کنید. در رسانه هم به همین ترتیب است. شما به عنوان فعال رسانهای اگر به شرافت اخلاقی و سنتهای اسلامی پایبند باشید شغل تان باعث تربیت وجودی تان میشوید. شرف یک خبرنگار در صداقت و امانت داری اوست. هرچقدر در این فضا رفتار کنید شما سفیران صداقت در این عرصه میشوید.
نوباوه: باید اینترنت مخصوص کودکان داشته باشیم که محتوای مناسب با آنها را به نمای بگذاریم
بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش گفت: مرجعیت میتواند عنصری تاثیرگذاری باشد که محل اتصال اهداف مشترک جامعه است. شما نمیتوانید قبل از اقناع افکار عمومی و جذب انها به مرکز قدرت فکری، مرجعیت ایجاد کنید. وضع قوانین و ایجاد اقناع عمومی در این میان بسیار اهمیت دارد. شما نمیتوانید هرگز ادعایی داشته باشید که به مرجعیت ۱۰۰ درصدی برسید. هزاران انقلاب فقط در زمینه تکنولوژی رسانه رخ داده و باید به همه این وسائل فکر کنید. یک قطعه موسیقی یا یک فیلم سینمایی مثل رسانه است.
وی افزود: مهمترین بحث در ایجاد مرجعیت اقناع مردم برای ایجاد هارمونی در رفتار و تفکرات آنهاست. وضع قوانین در رسانه در این میان اثرگذار است. کسانی که به جامعه هم صدا اعتقاد ندارند، کاملا منحرفند. جامعه باید همصدا باشد. همه مردم حق دارند ماشین داشته باشند، اما حق ندارند قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی رعایت نکنند. تکنولوژی موجب توسعه است و میتواند به نفع رسانه عمل کند. ما اگر در تفکر مان ملیگرایی نداشته باشیم شکست خوردیم. پدیده های اجتماعی حتی بر قدرت تکنولوژی هم سایه میاندازند. شما نمیتوانید قدرت تکنولوژی و اینترنت را ندیده بگیرید. اما چیزی که می تواند مرجعیت رسانه ای را به وجود بیاورد، اقناع افکار عمومی کشور و همسویی آنها به سمت یک هدف است.
وی ادامه داد: ما باید اینترنت مخصوص کودکان داشته باشیم که محتوای مناسب با آنها را به نمای بگذاریم. اگر بچههای امروز قانع نشوند در بزرگسالی به مشکل میخورند. ما اگر منافع ملی را شناختیم میتوانیم مرجعیت را تعریف کنیم. هرچقدر همگرایی فکری بیشتر داشته باشیم، به سمت تمرکز برای رسیدن به هدف میرویم. نوباوه در پایان سخنانش اضافه کرد: بزرگترین موفقیت دشمن در کشور ما کاهش میزان اعتماد مردمی بود. آیا ما به این باور رسیدیم که اینستاگرام عامل فساد و فحشا است؟ درست است که استفادههای متعددی از آن میشود، مثل کسب و کارهای خانگی اما این کسب و کارها میتوانند در ایتا هم فعالیت کنند. در کل ایجاد مرجعیت برای رسانه بسیار کار سختی است.
بر اساس این گزارش محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.
انتهای پیام/