دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها (۴)؛

دور زدن تحریم‌‌ها با استفاده از فناوری ارز دیجیتال

دور زدن تحریم‌‌ها با استفاده از فناوری ارز دیجیتال
کارشناس حوزه بلاکچین گفت:‌ در شرایطی که بستر برای فعالیت بخش استخراج پول دیجیتال مهیا نیست استفاده از فرصت اقتصاد دیجیتال، نیاز به وجود رویکردی صحیح در سطوح کلان مدیریتی دارد.
کد خبر : 863344

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، با ورود گسترده مردم در جوامع مختلف به سمت بازار خرید و فروش رمزارزها، ظرفیت این بخش برای دولت‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت. هر چند که بازار کریپتوکارنسی‌ها از نوسانات بالایی سطح جهانی برخوردار است با این وجود، برخی از کارشناسان اقتصادی بهره‌گیری از پتانسیل این بخش برای تعاملات اقتصادی را ارزشمند توصیف می‌کنند. این اهمیت زمانی بیشتر شد که از رمزارز‌ها در جهان نه‌تن‌ها صرف سرمایه‌گذاری، بلکه به منظور پرداخت بهای کالا‌ها استفاده کردند.

گسترش این اتفاق، باعث شد تا کشور‌های نوتحریم مانند روسیه نیز به فکر کاهش فشار محدودیت‌های بانکی با کمک کریپتوکارنسی بیفتند. کریپتوکارنسی نوعی از دارایی یا پول دیجیتال است که با استفاده از فناوری رمزنگاری طراحی و ایجاد می‌شود). برای مثال، هدف اصلی از ساخت بیت کوین استفاده از آن به‌عنوان یک پول و روش پرداخت است که تحت کنترل و مدیریت یک دولت خاص نباشد.

از حدود دو سال گذشته ایران اعلام کرده که برای استفاده از رمزارز‌ها در تجارت خارجی خود برنامه دارد. انتشار این خبر، در زمانی بود روسیه پس از تحریم‌شدن در عرصه‌های بین‌المللی، به دنبال افزایش روابط اقتصادی خود با ایران بود. به دلیل وجود تحریم‌های بانکی شدید و مشکلاتی مانند سوئیفت در سیستم نقل‌وانتقال ایران، تجارت با استفاده از ظرفیت رمزارزها، می‌تواند یک راهکار موفق، اما باریک برای دریافت درآمد‌های مالی حاصل از صادرات و یا پرداخت هزینه‌های وارداتی باشد. این در حالیست که برخی از فعالان صنعت رمزارز بر این باورند نمی‌توان وظیفه تبادلات مالی کلان کشور را بر گردن بازار کریپتوکارنسی انداخت.

گسترش تعاملات اقتصاد دیجیتال

فناوری ارز دیجیتال

علی بابک‌نیا،رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تفاوت اقتصاد رمزارز‌ها اشاره کرد و در این‌باره گفت: در بحث اقتصاد دیجیتال، دو بخش حایز اهمیت است؛ نخست صنعت استخراج رمزارز که در سال‌های اخیر بسیاری از دولت‌ها و بخش‌های خصوصی را به خود جلب کرده و در رویکردی دیگر، اقتصادی جاری در بازار اقتصاد دیجیتال است.

این بازار حاصل تبادلات مردم به صورت عام و نقل‌وانتقالات اغلب خرد می‌شود. ترنور مالی بازار رمزارزها، در چند سال اخیر روند روبه رشدی داشته و همین موضوع، زمینه را برای جلب نظر بیشتر افراد فراهم کرده است؛ بنابراین اگر بخواهیم درباره تاثیر رمزارز‌ها بر تجارت داخلی و خارجی صحبت کنیم، بیشتر باید به این بخش متمرکز باشیم. هر چند که صنعت ماینینگ نیز در این موضوع نقشی جدی دارد، اما بررسی حجم و توانایی بازار اقتصاد دیجیتال از اولویت برخوردار است.

وی ادامه داد: با وجود تمام نگاه‌های مثبت و کلان به اقتصاد دیجیتال، باید اذعان کرد رمز ارز‌ها توانایی دور زدن تحریم‌های سنگین یک کشور را ندارند. حجم معاملات این بخش نسبت به میزان تجارت جاری در عرصه جهانی، بسیار کم است. از سویی دیگر بازار اقتصاد دیجیتال هنوز به بلوغ مدنظر نرسیده از این رو نمی‌توان تجارت با رمز ارز را به عنوان یک راهکار قطعی دورزدن تحریم‌ها برای ایران عنوان کرد. هر چند که برخی از کشور‌ها مانند روسیه توانسته‌اند بخشی از فشار‌های تحریمی حاکم در اقتصاد خود را بشکنند، اما در حالت کلی، هنوز فاصله زیادی برای استفاده از کریپتوکارنسی‌ها در تجارت کلان داریم.

گرانی برق و صنعت خاموش

بابک‌نیا در ادامه به وضعیت نامساعد صنعت استخراج رمزارز تاکید کرد و در این‌باره توضیح داد: هرچند که صنعت استخراج رمز ارز، عمق تاثیر کمتری براقتصاد دارد، اما نباید احوالات آن را بر بازار کلان اقتصاد دیجیتال بی‌تاثیر دانست. برطبق برآورد‌های انجام شده از سوی فعالان صنعت ماینینگ، این صنعت توانایی تامین حدود ۵۰ درصد رمزارز مورد نیاز کشور را دارد. اما این شرایط در زمانیست که ماینینگ در کشور فعال باشد. در حال حاضر صنعت استخراج رمز ارز در ایران به دلیل افزایش چندبرابری قیمت برق خاموش بوده و فعالیتی در این حوزه انجام نمی‌شود.

فناوری ارز دیجیتال

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین خاطرنشان کرد: در شرایطی که بستر برای فعالیت بخش استخراج مهیا نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که برنامه‌های جدی برای بهره‌مندی از ظرفیت تعاملات تجارت داخلی و خارجی بازار رمزارزها، بتوانیم استفاده کنیم. استفاده از فرصت اقتصاد دیجیتال، نیاز به وجود رویکردی صحیح در سطوح کلان مدیریتی دارد.

ارتباط صنعت و بازار

همراه شدن با موج تغییر و تحولات اقتصادی در عرصه‌های بین‌المللی، به وجود نگاهی صحیح در بدنه فعالیت‌های جاری دارد. فعالان صنعت ماینینگ از نامناسب بودن وضعیت این صنعت گلایه داشته و حمایت دولت را مطالبه می‌کنند. نکته مهم ارتباط میان صنعت استخراج و بازار رمزارز‌ها در آنجاست که صنعت داخلی، توان تولید بخش زیادی از نیاز‌های بازار رمزارز را دارد. با تقویت این صنعت، بدیهی است که حجم تعاملات و تجارت داخلی و خارجی اقتصاد دیجیتال بیشتر شده و مسیر‌ها برای کاهش فشار‌های تحریمی ایران بازتر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته