مرجعیت علمی تنها در بحث تولید علم خلاصه نمیشود
فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره مولفههای لازم برای تحقق مرجعیت علمی در کشور با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی اظهار کرد: مرجعیت را نباید تنها در بحث رشد تولید علمی خلاصه کرد.
وی افزود: ایران در زمینه تولیدات علمی، مقالات ISI، مجلات معتبر علمی در سطح منطقه رتبه اول و در جهان رتبه پانزدهم را کسب کرده و احتمال ارتقای آن در سالهای آینده وجود دارد؛ بنابراین بحث رتبه تولید علمی در منطقه و جهان یکی از گزینههای تحقق مرجعیت علمی است.
دانشجو تصریح کرد: صرف مرجعیت علمی ارجاع به تعداد مقالات نیست، وقتی تعداد مقالات افزایش مییابند به معنای رجوع بیشتر به آن است به همین علت رجوع را مرجعیت میپندارند؛ بنابراین این موارد جزئی از یک شاخص در تحقق مرجعیت علمی است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه یکی از شاخصهای مرجعیت علمی کیفیت و تعداد و انتشارات و نمایههای بین المللی مجموعه علمی است، تاکید کرد: از نگاه مقام معظم رهبری و فلسفه مرجعیت علمی وقتی کشوری قصد تحقق مرجعیت علمی را داشته باشد، باید برای حل دغدغه خود به دانشگاه مراجعه کند که میزان رجوع نهادهای جامعه به دانشگاهها برای حل مسائل و نیازها و تحلیل علمی مشکلات از سوی آموزش عالی شاخص دیگر تحقق مرجعیت علمی در کشور است و این موضوع به مراتب با اهمیتتر از موضوع اول است.
دانشجو اضافه کرد: زمانی که مسئولان سیاستگذاری و بازرسی و حقوقی و مدیران شرکتهای تولیدی با مشکلی مواجهه میشوند، به جای مطرح کردن آن در جلسات داخلی باید به دانشگاهها مراجعه کنند و با دریافت نظرات علمی متخصصان آموزش عالی در جهت حل مسئله ایجادشده گام بردارند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: در تلویزیون مشاهده کردهام که تعداد متخصصان متمرکز روی بحث کشاورزی در مجلس کم است؛ بنابراین اعضای کمیسیون کشاورزی تخصصی در این زمینه ندارند که از نظری این مورد صحیح است و از طرف دیگر جامعه فکر میکند که باید حتما متخصصان کشاورزی در این زمینه تصمیم بگیرند، در صورتی که جامعه دانشگاهی باید ورود کند و نظر کمیته علمی در کمیسیون کشاورزی مورد بحث قرار بگیرد تا به نتیجه درستی و مناسبی دست یابیم.
دانشجو با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات تخصصی و فوق تخصصی آزمایشگاههای دانشگاهها از خارج از کشور تهیه میشوند؛ تاکید کرد: شرکتهای مستقر در خارج از کشور مرجع رجوع ایران هستند، یعنی برای تهیه دستگاه مورد نظردر حوزه تخصصی خاص به این کشورها رجوع میکنیم، در صورتی که باید دریابیم چه مقدار از تجهیزات و امکانات ساخت داخلی استفاده میکنیم؟ و رجوع نیازمندی متخصصان ایرانی برای استفاده از دستگاهها تا چه میزان بومی است؟
رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: چندصد دستگاه در دولت قبلی انباشته شده و حتی در دولت سیزدهم نتوانسته ترخیص یابد و با وجود اینکه هزینه آنها به کشورهای خارجی پرداخت شده، اما برای آزاد سازی با موانعی در ایران رو به روست که این موضوع نشان دهنده مراحل بروکراسی اداری در کشور است و برای حل این معضل اگر به دانشگاهها مراجعه شود با استفاده از نظرات تخصصی جامعه علمی میتوان به راه حلهای مناسب و تاثیرگذاری دست یافت، بنابراین مرجعیت علمی تنها با استفاده از ارتقای رتبه تولید علمی تحقق نمییابد، بلکه گره گشایی مشکلات است که میتواند این موضوع را به سرانجام برساند.
انتهای پیام/