دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 13:56

5 درصد از شهریه مراکز غیردولتی به حساب درآمدهای وزارت آموزش و پرورش واریز می‌شود

وکلای ملت در نشست علنی امروز ـ سه‌شنبه ـ پارلمان، در بررسی لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مواد 15 تا 23 را تصویب کردند.
کد خبر : 86172

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بر اساس ماده 15 این لایحه؛ الگوی تعیین شهریه مدارس و الگوی تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال‌تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات و شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، توسط شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود. این الگو پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش قابل اجراست.


در ماده 16 آمده است: هر یک از مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی موظف‌اند با توجه به الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز یادشده اعلامی یا ابلاغی آموزش و پرورش، میزان شهریه سالانه را برای بررسی و تصویب به شورای تعیین شهریه مرکب از افراد زیر در آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه پیشنهاد نمایند تا به تأیید شورای نظارت استان برسد:


الف- مدیر یا رئیس آموزش و پرورش (رئیس شورا)


ب- کارشناس مسؤول مدارس و مراکز غیردولتی (دبیر شورا)


پ- معاون یا معاونان دوره تحصیلی مربوط


ت- مسئول انجمن اولیا و مربیان


ث- منتخب شورای مؤسسان مدارس غیردولتی


ج- منتخب شورای مؤسسان مراکز غیردولتی


تبصره- مؤسس می‌تواند اعتراض خود را نسبت به نرخ شهریه تعیین‌شده ظرف مدت 20 روز از ابلاغ آن، برای بررسی مجدد به کمیته تخصصی شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تقدیم کند. تصمیم کمیته لازم است به تأیید رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی برسد.


وجوه مربوط به شهریه مدارس و مراکز غیردولتی مطابق دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش هزینه می‌شود


به موجب مصوبه مجلس در ماده 17، وجوه مربوط به شهریه مدرسه و مرکز غیردولتی با تشخیص مؤسسان یا نماینده حقوقی ایشان مطابق دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش هزینه می‌شود. سایر وجوه دریافتی مدارس و مراکز موضوع بندهای (ب) و (پ) ماده 14 این قانون زیر نظر شورایی مرکب از نماینده مؤسسان، مدیر، 2 تن از نمایندگان انجمن اولیاء و مربیان و نماینده معلمان مدرسه هزینه می‌شود.


وکلای ملت مقرر در ماده 18 کردند کلیه درآمدها و هزینه‌های مدارس و مراکز غیردولتی در دفاتر رسمی ثبت می‌شود و مورد بازرسی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. تراز مالی این مدارس و مراکز همه‌ساله توسط مدیر مدرسه یا مرکز تنظیم و پس از تصویب مؤسسان جهت رسیدگی و تأیید نهائی به اداره آموزش و پرورش و اداره امور اقتصادی و دارایی ارائه می‌گردد.


تبصره- مشاهده و اثبات دفاتری به غیر از دفاتر رسمی، تخلف محسوب شده و شهریه دریافتی اضافه بر قانون به اولیاء مسترد می‌شود و در صورت تکرار برابر همین قانون برخورد می‌شود.


طبق مصوبه مجلس در ماده 19، مدارس و مراکز غیردولتی در برخورداری از کلیه تخفیفات، ترجیحات و معافیت‌های مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند.


5 درصد از شهریه مراکز غیردولتی به حساب درآمدهای وزارت آموزش و پرورش واریز می‌شود


به موجب مصوبه مجلس در ماده 20، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد سالانه معادل پنج‌درصد ( 5%) از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی- ملی واریز نماید. معادل وجوه واریزی از این محل در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار می‌گیرد تا برای نظارت بر مراکز یادشده و کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی هزینه شود.


تبصره 1- دستورالعمل نحوه دریافت و هزینه‌کرد وجوه موضوع این ماده به تصویب شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی می‌رسد.


تبصره 2- وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش نحوه اجرای این ماده را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه دهد.


تبصره 3- علاوه بر پنج درصد (5%) از شهریه دریافتی توسط مراکز معادل ده درصد (10%) از درآمد مراکز آموزشی غیردولتی پر درآمد به تشخیص شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی به حساب درآمد اختصاصی ملی واریز و به منظور کمک به توسعه آموزشی مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه می‌شود.


وکلای ملت در ماده 21 مقرر کردند که مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی باید دارای شرایط زیر باشد:


الف- شرایط عمومی:


1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران


2- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن‌شهرت


3- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه


4- عدم وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک‌های منحرف و غیرقانونی


5- نداشتن پیشینه کیفری مؤثر


6- سلامت روانی و نداشتن نقص عضوی که مانع انجام وظیفه است.


7- نداشتن مانع از نظر نظام وظیفه عمومی برای مردان


8- تأهل برای مردان


9- حسن سابقه فرهنگی، آموزشی و پرورشی


ب- شرایط اختصاصی:


شرایط اختصاصی مدیر مدرسه غیردولتی همانند مدیر مدرسه دولتی است و شرایط مدیر مرکز آموزشی و پرورشی توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می‌گردد.


تبصره 1- اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ضمن اعتقاد و التزام عملی به مبانی دینی خود، متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند.


تبصره 2- مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی خارج از کشور باید مجوز اقامت قانونی کشور مورد نظر را دارا باشد.


نمایندگان مجلس در ماده 22 مصوب کردند که مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به پیشنهاد مؤسس و تأیید و ابلاغ آموزش و پرورش منطقه یا شهرستان تعیین می‌گردد و تمدید آن با درخواست مؤسس بلامانع است.


تبصره 1- در صورتی که ظرف مدت دوماه از تاریخ پیشنهاد، ابلاغ مدیر صادر نشود با درخواست مؤسس، آموزش و پرورش استان ظرف مدت پانزده روز در مورد افراد پیشنهادشده تصمیم می‌گیرد.


تبصره 2- در صورتی که مدیر پیشنهادی، مستخدم رسمی آموزش و پرورش نباشد تأیید صلاحیت او توسط گزینش وزارت آموزش و پرورش الزامی است.


در ماده 23 این لایحه مصوب شد به‌کارگیری کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی اعم از نیروهای آموزشی، پرورشی، اداری و خدماتی براساس ضوابط علمی و گزینشی آموزش و پرورش منوط به پیشنهاد مدیر و تأیید مؤسس یا نماینده حقوقی مؤسسان امکان‌پذیر است. معرفی کارکنان غیررسمی توسط مدیر جهت اعلام‌نظر گزینش آموزش و پرورش الزامی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایندگان مجلس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته