دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

شهریه مدارس غیردولتی در سال ۱۴۰۰ چقدر افزایش پیدا کرد؟

هر ساله میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی و ضوابط مربوط به این افزایش به چالشی میان والدین و مدارس تبدیل شده است.
کد خبر : 584078
شهریه مدارس

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، ثبت‌نام فرزندان در مدرسه مناسب همواره یکی از دغدغه‌های والدین است که با پایان سال تحصیلی و قرار گرفتن در آستانه سال تحصیلی جدید تشدید می‌شود. در این میان برخی والدین با وجود شرایط کرونایی برای ادامه تحصیل فرزندان مدارس غیردولتی را انتخاب می‌کنند. این مدارس بنابر غیردولتی بودن به ازای ارائه خدمات آموزشی شهریه دریافت می‌کنند و هر سال تحصیلی براساس اطلاعیه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی مظنه آن تغییر می‌کند.


بر همین اساس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به رسم هر سال برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ «دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را ابلاغ کرده است؛ این دستورالعمل با استناد به مصوبه نود و سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی در خصوص الگوی تعیین شهریه و در راستای اجرای مواد ۱۵ و ۱۶ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی جهت اجرا ابلاغ شده است.


شهریه مدارس غیردولتی


طبق ابلاغیه مذکور شهریه مصوب شامل هزینه‌های مرتبط با ارائه برنامه هفتگی مدارس و پیش‌دبستانی‌ها بر اساس ساعات مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش و ساعات فوق‌برنامه درسی مندرج در الگو است.


علاوه بر این شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل و مربوط به برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی که بنا به درخواست کتبی ولی دانش‌آموز، بر اساس نیازسنجی و مطلوبیت برای دانش‌آموزان، به‌منظور تنوع‌بخشی به فرصت‌های آموزشی و پرورشی اعم از علمی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی، مهارتی و خدمات مشاوره‌ای تربیتی و تحصیلی، منطبق با معیارها و اهداف دوره و پایه تحصیلی خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق‌برنامه درسی) از سوی مدارس غیردولتی، ارائه می‌شود.


این فعالیت‌ها در طول هفته، پس از ساعات رسمی فعالیت واحد آموزشی، خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق‌برنامه درسی) و پنجشنبه‌ها و با اخذ رضایت کتبی از ولی دانش‌آموز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. البته اردوها، بازدیدها و سایر فعالیت‌های غیرمستمر که زمان اجرای آن به‌صورت تراکمی روزانه است، مشمول این فعالیت‌ها نمی‌شود.


با وجود اینکه هر ساله میزان شهریه مدارس غیردولتی از طرف سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ابلاغ می‌شود اما تفاوت در میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی به مسئله‌ای چالش‌برانگیز میان والدین تبدیل شده است.


شهریه مدارس غیردولتی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟


نکته حائز اهمیت این است که شهریه هر یک از دوره‌های تحصیلی توسط مؤسسان مدارس با توجه به الگوی تعیین شهریه پیشنهاد و پس از بررسی و تصویب در شورای تعیین شهریه شهرستان/ منطقه/ ناحیه به تأیید نهایی شورای نظارت استان می‌رسد و از طریق سامانه مربوطه ابلاغ می‌شود.


شهریه پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه نظری و مهارتی با ضریب افزایش ۱۵ درصد شهریه پایه دهم و یازدهم همان مدرسه محاسبه می‌شود. شهریه پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس ابتدایی غیردولتی ۸۰ درصد شهریه دوره ابتدایی همان مدرسه تعیین می‌شود.


علاوه بر این شهریه پیش‌دبستانی‌های غیردولتی دایر در فضای مازاد مدارس دولتی نیز مطابق الگوی تعیین شهریه و از طریق سامانه مشارکت‌ها محاسبه می‌شود و نباید از ۷۰ درصد میانگین شهریه پیش‌دبستانی‌های مستقل غیردولتی آن منطقه بیشتر باشد. مؤسسان این واحدهای آموزشی نیز موظف به ثبت و تکمیل اطلاعات حقوق و بیمه پرسنل، دانش آموزان، شهریه و غیره در سامانه هستند.


برای پیش‌دبستانی‌های مستقر در فضای مازاد مدارس دولتی سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ که سال تحصیلی آتی در فضای مستقل از مدارس دولتی مستقر خواهند شد. میانگین شهریه پیش‌دبستانی مستقل آن منطقه به عنوان شهریه سال ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ آنها منظور خواهد شد.


https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1400/02/07/14000207000873_Test_NewPhotoFree.JPG


https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1400/02/07/14000207000872_Test_NewPhotoFree.JPG



گفتنی است شهریه تمام مدارس و پیش‌دبستانی‌های غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بر مبنای الگوی تعیین شهریه محاسبه و در سامانه مشارکت‌ها به آدرس www.mosharekatha.ir به مؤسسان ابلاغ می‌شود.


مؤسسان مدارس و پیش‌دبستانی‌ها با نمایندگان حقوقی مؤسسات آموزشی غیردولتی باید با توجه به اسناد و مدارک واحد آموزشی مربوطه نسبت به ثبت اطلاعات مندرج در سامانه مشارکت‌ها اقدام کنند. بدیهی است بدون ثبت اطلاعات در سامانه فوق، تعیین شهریه امکان‌پذیر نبوده و شهریه سال گذشته به عنوان شهریه سال آتی اینگونه مدارس و پیش‌دبستانی‌ها درج و ابلاغ می‌شود و شورای نظارت استان مکلف است در خصوص نحوه ادامه فعالیت این واحدهای آموزشی تصمیم‌گیری کند.


ضوابط شهریه معلمان مدارس غیردولتی


سقف حق‌التدریس پرداختی به دبیر/ آموزگار/ هنرآموز/ مربی پیش‌دبستانی با توجه به ضوابط و مقررات توسط شورای تعیین شهریه شهرستان/ منطقه/ ناحیه به شورای نظارت استان پیشنهاد و پس از تأیید شورای نظارت استان و نظر کارگروه تخصصی تعیین شهریه ذیل شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی در سامانه لحاظ می‌شود.


امتیاز مربوط به سطح آموزشی و پرورشی مدارس حداکثر تا ۱۵ درصد بر اساس شاخص‌های سطح آموزشی و پرورشی با توجه اطلاعات ثبت شده در سامانه توسط مؤسسان مطابق الگو برای هر مدرسه محاسبه می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۵۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته