مدیران رفتارهای پرخطر دانشآموزان را در سامانه «رصد» درج کنند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیاصغر باقرزاده در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما با بیان اینکه در اهمیت و ضرورت رسیدگی به آسیب اجتماعی حوزه دانشآموزی شکی نیست، اظهار کرد: در حدود یک سال گذشته که ما در آموزشوپرورش مستقر شدیم، سامانه "نماد" اصلاً به مرحله اجرای بین دستگاهی نرسیده بود. اتفاقات خوبی که در برخی شهرها افتاده، بهصورت تبادل اطلاعات بین دستگاهی بود و سامانه به مرحله پس از غربالگری و تشخیص میزان آسیبدیدگی بچهها نرسیده بود.
وی ادامه داد: قبل از اجرای این تبادل اطلاعات با سامانه نماد، آموزشوپرورش مکلف شد برای یکپارچگی سامانهها در پنجره واحد خدمات دولت عضو شود، ازاینرو آموزشوپرورش مجبور شد چند ماهی همه سامانههای خود حتی هدایت تحصیلی و رتبهبندی را تعلیق کند تا یکپارچگی انجام شود. بااینحال ما اطلاعات بهدستآمده از سامانه نماد را در دستور کار خود قراردادیم. در ۶ هزار مدرسه حدود یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز غربالگری شده بودند و اطلاعات آن بهعلاوه اطلاعات سامانه رصد در اختیار مدیران هست.
باقرزاده با بیان اینکه مدیران همینالان میتوانند رفتارهای پرخطر دانشآموزان را در سامانه "رصد" ثبت کنند، درباره سامانه "رصد" توضیح داد: سامانه رصد سامانه اطلاعرسانی بین مدرسهای است که همه مدارس به آن وصل هستند و مدیران مدارس رفتارهای پرخطر دانشآموزان را در آن درج میکنند. اینیک سامانه داخلی است.
به گفته معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش، اطلاعات بهدستآمده از طریق سامانه رصد و نماد در بسیاری از استانها در اختیار مراکز مشاوره وزارت آموزشوپرورش قرار گرفته است و از همین رو در یک سال گذشته ۳۲ مرکز مشاوره وزارت آموزشوپرورش به ۷۲۰ مرکز مشاوره رسیده است.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش در همه مناطق خود و نواحی، مراکز رشد و مشاوره تربیتی دارد، افزود: در این مراکز، مشاور مستقر است. از سوی دیگر ما خط ۱۵۷۰ را در یک سال گذشته داشتهایم که این خط در راستای اطلاعرسانی آسیب اجتماعی کار میکند. پاسخگویی این خط از ۸ صبح تا ۸ شب است و دانشآموز، اولیاء، خانواده و معلم و... میتواند از این طریق فوریت روانی و اجتماعی را خبر دهد.
باقرزاده در پاسخ به این سؤال که چرا سامانه نماد قطع است؟، تصریح کرد: سامانه نماد قطع نیست. این سامانه بخشهای مختلفی دارد. بخش اول آن آموزش و غربالگری است که این بخش در آموزشوپرورش مهیا است. از اردیبهشت ماه که این سامانه در اختیار ما قرار گرفته است تا این لحظه غربالگری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد در بخش ابتدایی انجام شده است. در بخش ابتدایی معلمان و والدین سؤالات را درباره دانشآموز پاسخ میدهند. در بخش متوسطه خود بچهها هم این کار را انجام میدهند و درواقع بهجز اولیاء و مشاورین آنها، دانشآموزان نیز به سؤالات جواب میدهند.
وی با تأکید بر اینکه سامانه نماد مشکل آسیب اجتماعی دانشآموزان را برطرف نمیکند، افزود: این سامانه فقط اطلاعاتی را در اختیار ما قرار میدهد. ما در حال آمادهسازی بخش کارتابل بین دستگاهی هستیم تا اطلاعات دانشآموزان را منتقل کنیم. انتقال اطلاعات خود مشکل قانونی، امنیتی و حفاظتی دارد. بخش انفورماتیک ما در حال رایزنی است که روشی را ایجاد کند تا این اطلاعات را در اختیار دستگاههای موظف دیگر قرار دهیم. آموزشوپرورش در آموزش خانوادهها و بچهها کار را جدی دنبال میکند. قبول داریم کار بهشدت عقب است و باید چندین برابر وظیفه خودکار انجام دهیم، اما سامانه در حال تکمیل شدن است.
به گفته معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش، میز نماد در برخی استانها بهشدت فعال و در برخی استانها ضعیف است و در برخی مناطق هم وجود ندارد.
باقرزاده همچنین این را هم گفت که ارتباط میز نماد در تهران ضعیف است و ادامه داد: بحث این نیست که ما نخواهیم، این سامانه را تقویت میکنیم. ما از مراکز مشاوره و مسئولین مراکز میخواهیم این ارتباطات را برقرار کنند. در ۵۰ درصد استانها این ارتباطات کاملاً برقرار است، در خراسان شمالی، همدان و بوشهر ارتباط ما برقرار است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا غربالگری آسیبهای اجتماعی دانشآموزان به هنگام مصاحبه برای ثبتنام در مدارس انجام نمیشود؟، توضیح داد: این امر برای برخی مقاطع میتواند درست باشد و برای برخی مقاطع درست نباشد. در مقطعی که معلم و مربی دانشآموز را میشناسد، درست است.
معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش درباره چرایی عدم ارجاع دانشآموزان دارای آسیب اجتماعی به مراکز بهزیستی برای دریافت خدمات مددکاری، گفت: ما در شش ماهی که سامانه نماد را جدی دنبال میکنیم، ارجاعاتی به بهزیستی و قوه قضاییه و گروههای جهادی داشتیم.
سال گذشته برای حدود ۶ هزار دانشآموز شناسایی شده که بهشدت در معرض آسیب بودند برنامههایی به کمک گروههای جهادی داشتیم. ارجاع به بهزیستی هم بهطور ناقص در برخی استانها انجام شده است.
باقرزاده معتقد است رکن آسیبهای اجتماعی به ناامیدی، عدم نشاط، نداشتن هویت و مسئله ایمانی و اعتقادی بازمیگردد و برای رفع آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان باید این به این ارکان توجه کرد.
وی درباره اداره کل امور تربیتی و مشاوره و آسیبهای اجتماعی معاونت پرورشی هم توضیح داد: از مصیبتهای بزرگ معاونت پرورشی این است که طی پنج شش سال اخیر سه اداره مهم را در یک اداره ادغام میکنند و اداره کل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب اجتماعی میشود. از ۴۶۰۰ پستی که دولت قبلی حکم میکند باید از آموزشوپرورش کم شود، ۲۰۰۰ پست از معاونت پرورشی حذف میکنند. بودجه معاونت پرورشی در سال جاری ۹۰۰ میلیارد تومان است که این یعنی ۰.۰۲ درصد بودجه کل آموزشوپرورش است. بودجه این دفتر نیز ۲۲۰ میلیارد تومان است.
معاون پرورشی وزیر آموزشوپرورش در عین حال تأکید کرد: میز نماد را باید در تمام استانها تشکیل دهیم. مشکلات و موانع تبادل اطلاعات را باید برطرف کنیم. تبادل اطلاعات به این راحتی نیست، در یکی از جلسات مشاوره در مراکز مشاوره ما دختری مطلبی که نمیتوانست به پدرش بگوید را به مشاور ما میگوید، اما فاصله اتاق مشاوره با جایی که پدر حضور داشت کم بود و پدر متوجه این موضوع میشود. وقتی متوجه میشود چنان برآشفته میشود که قصد کشت این دختر را داشته است، اما بقیه مانع میشوند؛ بنابراین تبادل اطلاعات بهراحتی نیست و موانع قانونی و حفاظتی و اخلاقی دارد.
به گفته باقرزاده در حال حاضر در هیچ مدرسهای مشاور مستقر، وجود ندارد. وی در پایان سخنان خود به برنامه هفتم توسعه و توجه آن به مباحث پرورشی نیز اشاره کرد و توضیح داد: در برنامه هفتم دو نکته مهم است، یکی از آنها احیای معاونت پرورشی و تربیتبدنی است. طی این ۱۵ سال قانون احیای معاونت پرورشی را داشتیم، اما به نتیجه نرسید. در برنامه هفتم مکلف درج شده است که لوازم مربوط به قانون احیاء فراهم شود. نکته دوم تقویت معلمان و مربیان است که باید تا میتوانیم تعداد ورودیهای آموزشوپرورش را از دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم تا فرصت آمادهسازی مربیان وجود داشته باشد.
انتهای پیام/