جای خالی شرکتهای سرمایهگذار جسورانه در بازار رمزارزها
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد یعقوبی قائممقام مدیرعامل مجموعه یوبیتکس همزمان با برگزاری پنل آموزشی در غرفه یوبیتکس گفت: واقعیت این است که بیش از این هم بخش خصوصی جرئت سرمایهگذاری ندارد. یوبیتکس در یکی دو سال گذشته با اینکه هنوز فرآیند را میسازد و هنوز جدی به مارکتینگ نگاه نمیکند، چون مسائل زیرساخت حقوقیاش حل نشده، باید حدود ۴۰-۵۰ میلیارد برای مارکتینگ سرمایهگذاری کند. اگر قرار است بخش خصوصی بیشتر از این مقدار و بیشتر از این مسئله روی مارکتینگ و حوزه توسعه کسبوکار خود بیاورد، رفتارها را در بازار پرریسک میکند به همین علت بخش خصوصی کمتر جرئت میکند از نورمی که از ریسک که از پس آن بربیاید بیشتر وارد فضای جدیتر و کشمکشیتری با نهادهای اقتصادی در کشور بیفتد.
یعقوبی گفت: موضوع بعدی، بحث حوزه اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشوراست که باید عموماً ۴ حیطه و ۴ مرحله را داشته باشد. یک بخش مربوط به کاربرد فناوری است. کاربرد فناوری همان گوشی و آپهای مختلف در دستمان است و فضاهایی که بهعنوان کاربر رجیستر میشویم و از آن استفاده میکنیم چه آپهای مالی و چه آپهای خدماتی.
کاربران اعتماد کنند و بتوانند خدمات شایسته و استاندارد بگیرند
او تأکید کرد: یک بخش از این مسئله نیاز به این دارد که افراد برای حضور در این فضا آموزش ببینند، کاربران اعتماد کنند و بتوانند خدمات شایسته و استاندارد بگیرند و آن چیزی که انتخاب میکنند با آن چیزی که بهعنوان محصول دریافت میکنند دارای یک استاندارد مورد پسند باشد.
قائممقام مدیرعامل مجموعه یوبیتکس گفت: در حوزه کاربرد فناوری هم زیرساخت کامل نداریم. هنوز اعتماد کامل شکل نگرفته و هنوز پرداخت یاریها و ابزار پرداخت در این حوزه استاندارد لازم را ندارند و قوانین شفاف نیست و بهتازگی دوباره شروع شد در تراکنشها، کارمزدهای دیگری را به کاربر تحمیل شود. در این حوزه حداقلی هم بخش زیادی کار مانده که باید انجام بگیرد.
او تصریح کرد: بخش دوم در حوزه اکوسیستم فناوری و نوآوری، مدیریت فناوری و نوآوری است. هنوز سازمانی که بتواند این حوزه را روشن مشخص کند و ریگلاتوری و نظام پاسخگویی به شکایات را معلوم کند، سازمانی که حدود و ثغور نظام آموزشی را مشخص کند، نداریم و در این حوزه هم دچار مسئله و مشکل هستیم.
ضرورت حضور سرمایهگذاری جسورانه به توسعه بازار رمزارز
به گفته یعقوبی؛ مسئله سوم در اکوسیستم نوآوری، بحث تولید فناوری و نوآوری است. باید وی سیها «سرمایهگذاری جسورانه» به میان بیاید و بحث استارتآپها، حمایتها و بسیاری از حمایتهای مالی مطرح است که آدمها جرئت کنند در تولید دست به ریسک و تلاش بزنند، زیرساختهای لازم باشد که تولید شکل بگیرد و در این حوزه خیلی کمرنگتر از بخش قبلی هستیم.
قائممقام مدیرعامل مجموعه یوبیتکس ادامه داد: بخش چهارم فناوری که نسبت به کشورهای خاورمیانه عقب هستیم بحث پیشبینی فناوری است. اینکه ۵ سال آینده نیاز بازار در حوزه اکوسیستم فناوری چیست و ۱۰ سال آینده کسبوکارها به چه سمت خواهد رفت. در مورد پیشبینی فناوری خیلی راه داریم.
یعقوبی با اشاره به اینکه این حجم از تنوع و این حجم از فضای نوآوری اصلاً قانونمدار نیست و نگاه چارچوبمداری که نظام کشورها و حاکمیتهای متمرکز به آن توجه دارند، گفت: بیربط است و نمیشود. این حجم از آزادی کسبوکارها با نگاهی که دستگاههای دولتی مدیریت کنند، نمیشود. به نظر میرسد یک خود نظارتی، خود اصلاح گری یا خودبازنگری صورت بگیرد و باید حل این مسائل را به انجمنها سپرد. باید تشکلهایی بین سازمان حمایت مشتری و این کسبوکارها شکل بگیرد که بین خودشان اعتماد، مبادله و ریسکها مبادله شود و دولت در این حوزه نه مسئولیتی بپذیرد و نه دخالتی کند. کلیت نظام امنیت اقتصادی و نظام امنیت ملی را دنبال کند و در این صورت راحتتر میتواند این فضا و حوزه اکوسیستم و فناوری را اداره کند و به سمت فضای روشنتر برود.
انتهای پیام/