دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معافیت مالیاتی یا رانتی برای خوراک صنایع پایین دستی؟

تامین خوراک را می توان مهمترین دغدغه صنایع پایین دستی پتروشیمی دانست. با وجود آنکه برای تسهیل و شفاف سازی خرید خوراک،‌چند سالی است که عرضه آن در بورس کالا آغاز شده است مشکلاتی نیز در این مورد وجود دارد.
کد خبر : 85357

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، از جمله آنها می توان به عدم امکان خرید خوراک توسط واحدهای کوچک از بورس کالا اشاره کرد، به همین دلیل این واحدها به سمت خرید مواد اولیه خود از بازار آزاد می روند.


همچنین برخی تولیدکنندگان پایین‌دستی نیز به دلیل آنکه در بازار آزاد می توانند مواد اولیه را به طور قسطی خریداری کنند، ترجیح می‌دهند به جای بورس کالا از بازار آزاد خرید کنند.


حال سوال این است که با وجود آنکه تولیدکنندگان خوراک صنایع پایین دستی ملزم هستند محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند،‌ مواد اولیه عرضه شده در بازار آزاد از کجا تامین می‌شود؟


مهمترین منبع تامین این کالاها در بازار آزاد، توسط خود صنایع پایین دستی است.


برخی واحدها خرید و فروش خوراک را از تولید سودمندتر می‌دانند،‌ بنابراین به جای آنکه سهمیه خوراک خود را در خطوط تولید خود مصرف کنند آن را در بازار آزاد می فروشند.


از سوی دیگر،‌واحدهای پایین دستی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از نه درصد مالیات بر ارزش افزوده در خرید خوراک معافند و برای آنها مقرون به صرفه است که خوراک ارزان خود را به واحدهای دیگر بفروشند. خریداران نیز به این شکل مواد اولیه خود را پایین‌تر از قیمت بورس کالا تامین می کنند.


برای رفع این نابرابری، رضا محتشمی پور،‌ رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی طی نامه ای به مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمیایی،‌ از آنها خواسته است نسبت به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کلیه شرکت‌ها (حتی شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد) و الزام ارائه برگ سبز گمرکی محصول برای تسویه مالیاتی اقدام کنند.


در این نامه آمده است که در ماه‌های اخیر در مناطق آزاد، ‌تعداد زیادی از واحدها تاسیس و یا افزایش شدیدی در سقف مجاز خرید آنها در سامانه بهین یاب ایجاد شده است، ‌این شرکت ها با اقدام به ثبت ظرفیت‌های صوری و خرید از شرکت‌های تولید کننده محصولات پتروشیمی، ‌حجم زیادی از عرضه محصولات در بازارهای داخلی را جذب و اقدام به فروش مجدد آن در بازار غیر رسمی می‌کنند.


در ادامه این نامه با اشاره به خسارت ها و مسئولیت های قانونی که برای شرکت های فروشنده ایجاد می کند، گفته شده که این امر موجب ایجاد کانال های انحصاری عرضه شده است و امکان فروش مستقیم محصول را از شرکت‌های عرضه کننده سلب خواهد کرد.


بنابراین شرکت‌های خریدار با کنار کشیدن از بازار و الزام شرکت های پتروشیمیایی به فروش به شرکت های پوششی رای فرار از مالیات مواد اولیه مورد نیاز خود را از این شرکت‌های واسطه تهیه کنند.


به همین منظور لازم است تا مالیات بر ارزش افزوده از کلیه واحد ها دریافت شده تا راه اینگونه سوء استفاده ها بسته شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته