کسانیکه آمادگی تحول در آموزش و پرورش را ندارند کنار بروند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی امروز (یکشنبه) در آیین بزرگداشت مقام معلم که در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، با بیان اینکه همه ما از رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز معلم بهره بردیم و بهترین و جامعترین سخنان در سخنان ایشان وجود داشت،گفت: سخنان جامعی بود که مخاطب آن هم شما و هم من و همکارانم در دولت بودیم.
وی افزود: در آموزش و پرورش و در سایر بخشهای دولت باید برای تحقق معنویات رهبری تلاش کنند. دانشگاه فرهنگیان، اساتید و دانشجویان بدون تردید در تحقق این تحول یعنی وضع موجود را شناختن و به وضع مطلوب حرکت کردن یک اتاق اندیشه و فکر میخواهد و آن اتاق، دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین مشاوران برای برنامه ریزی جمعیت قابل توجهی از فرهیختگان هستند که میتوانند در سند بنیادین تحول اثرگذار باشند و جای خود را به ویژه در مدرسه پیدا کنند،تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش حتماً از نگاهها و نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه استفاده کند و طوری نباشد که طرح و برنامهای ارائه شود و این عزیزان از آن طرحها بیگانه باشند و آثار طرحها برای آنها روشن نباشد.
رئیسی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته تجربیات بسیاری کسب کردیم و بعد از این نباید آزمون و خطا کرد. دوره آزمون و خطا گذشته است و دیگر باید رسیدن به ثواب، مقصد و مقصود مورد توجه قرار گیرد. تجربه و اندوخته پیشینیان میتواند چراغ راه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای معنویات رهبری و پیگیری این موضوع است،گفت: افرادی که به تحول اعتقاد و باور ندارند کنار بروند و اجازه دهند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود. شرط تحقق تحول، باور و اعتقاد است. باید تحول ایجاد شود و ما دیگر نباید شاهد گله مقام معظم رهبری باشیم که چرا سند تحول اجرایی نشد.
رئیسجمهور گفت: مدیر مدرسه باید نگاه تحولی داشته باشد. در یک بخش، استان و شهر هم همینطور است و همه سطوح باید نگاه تحولی داشته باشند تا تحول اتفاق بیافتد و کانون این تحول دانشگاه فرهنگیان است و اگر این کانون به وظیفه خود در کانون و مرکز سقل بودن عمل نکند، تحول اتفاق نخواهد افتاد و نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان کانون تحول، باید به عنوان نقش اول شناخته شود.
وی با بیان اینکه نگاه پیشرفت باید با نگاه تحول، مهارت آموزی، مهارت افزایی همراه باشد،اظهار کرد: ما نیازمند خلاقیت هستیم و این نگاه میان معلمان و متعلمان کم نیست. نقش ارزشمند معلم تربیت نفوس مستعد است.
رئیسجمهور با تاکید بر اینکه ارتقای علم در کشور دارای اهمیت و اولویت است، گفت: هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است و نباید نگران هزینه کردن بود. مهم آن است که ارزیابی روزانه، هفتگی و ماهانه برای افزایش بهره وری صورت گیرد.
رئیسی تاکید کرد: افزایش بهره وری و سنجش مسئولین آموزش و پرورش امری ضروری است، اگر افزایش بهره وری صورت گیرد مصون سازی بچههایمان از گردش اطلاعات و دانش و شبیخون فرهنگی نخواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه زمانه با تو نسازد، تو زمانه را بساز،خطاب به فرهنگیان، یادآور شد: شهدای ما زمانه ساز بودند. شهید سلیمانی زمانه ساز و تاریخ ساز شد و این را امام(ره) و شهدایی مانند شهید مطهری به ما آموختند و این زمانه سازی به دست معلمان ساخته میشود.
رئیسجمهور تصریح کرد: راهکار مصون سازی بچهها و جوانان ما در برابر شبیخون فرهنگی آموزش و تعلیم و تربیت و کانون آن دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان باید جذب نخبگانی داشته باشد و بهترین جذبها باید در دانشگاه فرهنگیان باشد.
رئیسی گفت: مناسب سازی فضای آموزش باید در دستور کار قرار گیرد،اساتید دانشگاه فرهنگیان و اساتید تعلیم و تربیت در کشور باید نسبت به مطالب درسی اهتمام داشته باشند و از طریق کرسیهای آزاداندیشی آن را تحقق بخشند.
وی با بیان اینکه خوابگاه متاهلی در همه دانشگاهها به ویژه دانشگاه فرهنگیان باید به قدر کافی وجود داشته باشد،افزود: حق التدریس معلمان باید آخر هر ماه پرداخت شود و این دستور اسلام است مگر در مواردی که بودجه وجود ندارد آن هم باید اطلاع داده شود. کسی که کاری کرده اجر آن باید سریع پرداخت شود و این وظیفه دولت و دستگاههای اجرایی است.
رئیسجمهور گفت: سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش سند بسیاری مهم و مورد استناد است و سایر استاد ذیل این سند شناخته میشوند و برای تبیین و توضیح آن هستند. باید به خانواده نقش داد و نقش خانواده در تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد و خانواده را نباید از گردانه تعلیم و تربیت حذف کرد.
رئیسی اظهار کرد: یکی از حوزههای رتبه بندی معلمان توجه به معیشت آنها است. در تکریم معلمان، شأن و منزلت آنها و کار آنها مورد توجه است. در رسانههای معاند گفته شد هدف رتبه بندی نیاز معیشتی معلمان است در حالی که هدف حفظ شأن، منزلت و کرامت معلمان بوده و هست تا جایی که کیفیت آنها افزون شود.
وی با بیان اینکه ما قصد داریم بچههایمان را به دست معلمان بسپاریم و معلم باید ویژگی کسی که قصد تعلیم و تربیت را دارد، داشته باشد،گفت: برای تبدیل وضعیت مانع و مشکلی نیست، اما باید شرایط آن موجود باشد.
انتهای پیام/