معلمان باید به صورت صنفی مشکلات خود را پیگیری کنند
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر كوهستانی، كارشناس ارشد مسائل آموزشی در مورد معلم و مسئولیت حاكمیت نسبت به نقش و جایگاه او گفت: معلمان نقش اساسی در تربیت اسلامی دارند. سند تحول بنیادین به عنوان اساسیترین برنامه آموزشوپرورش یكی از اساسیترین الگوهای اجرایی است. در این سند آمده، معلم به عنوان یك استاد و پژوهشگر باید نقش اساسی در تعلیم و تربیت ایفا نماید.
او ادامه داد: مشكلات بسیاری با جامعه معلمان و تربیت نیروی انسانی داریم در حالی که رشد و توسعه هر كشور در گرو آموزشوپرورش آن كشور است كه با تربیت نیروی انسانی حاصل میشود. متأسفانه معلم در جایگاهی كه باید باشد، قرار ندارد.
این كارشناس ارشد مسائل آموزشی همچنین اذعان كرد: امروز در خوشبینانهترین حالت، تنها ۱۰ درصد از سند بنیادین تحول اجرا شده است. معلمان اصلیترین مجریان این سند هستند. معلم انگیزهای برای اجرای آن ندارد. نظام رتبهبندی پس از مدت طولانی اجرا شده اما مطابق با این نظام جایگاهی مانند استادیار و دانشیار دریافت نكردند و عمده آنها حائز رتبههای یك و ۲ شدند.
كوهستانی اظهار كرد: باید مانند نظام پزشكی، برای معلمان نیز صنف تشكیل داد تا مشكلات و مطالبات در آنجا مطرح شود. اگر معلم را درنیابیم، مسائل و مشكلات بیشتر از الان خواهد شد. امروز معلمان درگیر مسائل معیشتی هستند.
او همچنین با تأکید بر اینكه بهترین دانش آموزان باید در رشته معلمی وارد شوند گفت: باید به معلمی به عنوان یك نظام حرفهای نگاه كرد و جایگاه اجتماعی او را خوب ببینیم. باید از نظر معیشتی به گونهای به معلمان نگاه كرد كه جوانان انگیزه بالایی برای ورود به این حوزه داشته باشند. همچنین جایگاه حقوقی و معیشتی او را بازسازی كرد تا بتوان یك مجموعه نیروی انسانی خوبی را پرورش دهیم.
این كارشناس ارشد بزرگترین چالش ۲ سال آینده آموزشوپرورش را نبود نیروی انسانی دانست و اظهار كرد: باید در دانشگاه فرهنگیان برای جذب معلمان جایگاه بالایی را در نظر بگیریم. معلمان را باید از دانشگاه فرهنگیان به جای آزمون استخدامی جذب كرد.
انتهای پیام/