پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به کلاس درس میآید
به گزارش گروه اجتماعی آنا از تسنیم، نادر منصور کیایی امروز در اختتامیه پنجمین جشنواره نوجوان سالم اظهار داشت: در سند تحول بنیادین در تعریف موضوع تربیت آمده است که تربیت باید متوازن و همه جانبه نگر باشد. بهطوریکه در تربیت دانشآموزان علاوه بر توجه به جنبه علمی و فناوری باید به سایر جنبهها همچون اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، حرفهای، زیستی و بدنی توجه شود و براساس همین دیدگاه وزارت آموزش و پرورش در بحث تربیت زیستی و بدنی دانشآموزان تلاش میکند.
وی افزود: در آموزش و پرورش تلاش میکنیم مهارت خود مراقبتی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر را به دانشآموزان آموزش دهیم و در این زمینه هر سال برنامههای متنوعی در مدارس کشور اجرا میشود.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: بازنگری کتابهای درسی، تغییر کتب درسی پایه ششم و هفتم و لحاظ کردن مفاهیم مربوط به پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آموزش مهارتهای خودمراقبتی در هر دوره تحصیلی بخشی از برنامههای اجرا شده در مدارس است.
منصور کیایی با اشاره به آموزش مهارتهای خودمراقبتی در مدارس تصریح کرد: در هر دوره تحصیلی سطحی از مهارتهای مورد نیاز را به دانش آموزان آموزش میدهیم و سالانه 25 درصد از مدارس کشور تحت پوشش قرار میگیرند.
وی ادامه داد: یک میلیون و 700 نفر از والدین دانش آموزان و 200 هزار نفر از معلمان در کارگاههای آموزشی برپا شده طی سال جاری شرکت کردهاند. همچنین در سال تحصیلی 94-95 اولین هفته اعتیاد و مبارزه با آسیبهای اجتماعی را در آذرماه سال گذشته در سطح مدارس کشور برگزار کردیم.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابرآسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تدوین نظام مراقبت از دانش آموزان گفت: با همراهی 9 دستگاه نظام ائتلاف مراقبت اجتماعی از دانش آموزان را طراحی کردیم و از طریق تولید منابع آموزشی و کمک آموزشی و حمایتهای اجتماعی مورد نیاز از دانش آموزان به زودی قادر خواهیم بود بحث پیشگیری از آسیبها در حوزه کودکان و نوجوانان را انجام داده و در این رابطه مداخله به موقع داشته باشیم.
منصور کیایی ادامه داد: یکی از برنامههای ویژه در سال 95 تلفیق آموزشهای پیشگیری با کلاس درس است و به همین منظور راهنماهایی را آماده کردهایم تا با همراهی معلمان در کلاسهای درس بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مهارتهای خود مراقبتی را به دانشآموزان آموزش دهیم.
وی تاکید کرد: مدرسه میتواند کانون تمرکز سرمایه گذاری برای پیشگیری از آسیبها و اعتیاد باشد و در این زمینه باید احکام ویژهای در برنامه ششم توسعه درج شود.
انتهای پیام/