وقتی عملیات مرصاد از نگاه روستائیان روایت میشود؛
مرور خونین شقاوت منافقین از پنجره کوچک یک «اتاقک گِلی»
«اتاقک گِلی» روایتی مردمی از عملیات مرصاد و شقاوت و بیر حمی منافقان نسبت به مردم در جریان حمله خائنانه به کشور در مرداد سال ۱۳۶۷ است.
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مهدی پناهی* ـ فیلم سینمایی «اتاقک گلی» هنرمندانه از عاشقانه شاهو و خزال، دختر و پسر کرد میگوید اما در اصل روایت جنایت منافقین در عملیات فروغ جاویدان و جانفدایی رزمندگان مدافع وطن است. فیلم پر از دیالوگ است اما اگر حرف هم نزند پیامش را با تصاویر تاثربرانگیز منتقل میکند. حیف است اگر برنده سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نشود.
کاش سایه سرهنگ ثریا بر سر «اتاقگ گلی» سنگینی نکند! هر دو از منافقین میگویند و به محجورترین سوژهها یعنی اردوگاه اشرف و مقابله مردم با حمله منافقین پس از پایان جنگ(عملیات مرصاد) میپردازند اما محمد عسگری در «اتاقک گلی» مخاطبپسندتر موضوع را روایت کرده است. چون هنر فیلم استفاده از بازیگران بومی لُر و کرد است.
روایتی درباره منافقین از زاویه دید گمنامترین و نادیده گرفته شدهترین مردم یعنی اهالی مردم سرپل ذهاب، پلدختر و ایلام. یعنی نگاه از درون به بیرون به جای نگاه از بالا به پایین. «شاهو» و «خزال» هستند که حمله منافقین را روایت میکنند، هرچند ساده و شعاری. شاید این روایت میتوانست عمیقتر و با درام بیشتر باشد.
همان طور که اشاره شد فیلم قصه پیچیدهای ندارد اما همان جزئیات اندک و شاید در ظاهر بیاهمیت به خوبی بهم مرتبط شدهاند. مثلاً شخصیت اول فیلم در جایی از یک فیلم سخن میگوید و تصویر بر ذهن ماندهاش یعنی گِل مالی بر صورت را روایت میکند و همین تصویر را در بخش دیگر خودش تکرار میکند. جمع شدن مردم روستا در یک اتاقک گِلی، سکانس دویدن شاهو به سمت نیروهای خودی برای درخواست کمک، رشادت رزمندگان و دفاع مردمی در مقابل منافقین، خرده روایت حلقه ازدواج، عملیات نجات مردم روستا، پیچیدگی عملیات علیه منافقین بواسطه حضور در بافت روستا و بین مردم، خرده روایتهای تصویری هستند که علیرغم تصویری بودن میتوان درباره آن صحبت کرد.
اتاقک گلی با این که یک جغرافیای ساده است اما پر از حرف است؛ پر از حرفی که میتوان به بهانه این فیلم زد؛ هرچند این فیلم در حد چند کلمه به آن اشاره کرده باشد.آری جنگ صرفاً سلاح نمیخواهد، شرف میخواهد و شرف با همین حرفهای نزده به وجود میآید.
* کارشناس علوم ارتباطات و روزنامهنگار
انتهای پیام/
دبیر جشنواره چهل و یکم اعلام کرد؛
اسامی فیلمهای بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
نگاه آنا به دغدغهای که نباید مغفول بماند؛
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و مخاطبانی که سالن استاندارد میخواهند
با طرحی از محمد روحالامین؛