چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و مخاطبانی که سالن استاندارد میخواهند
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی خبرگزاری آنا، با اعلام اسامی ۲۴ فیلم چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، ترکیب آثار حاضر در این دوره از جشنواره مشخص شد. فهرستی که طبق انتظار فاقد چهرههای نامدار در بین سازندگان فیلم بود و بیشتر شامل کارگردانان فیلم اولی میشد، اما مطابق ادوار قبل این امیدواری وجود دارد که همین چهرههای ناشناخته غافلگیریهای بزرگ جشنواره باشند.
فارغ از حواشی و جنجالهایی که در سه روز گذشته حول این فهرست ایجاد شد، جشنواره امسال نیز همچون سالهای گذشته با نمایش تعدادی فیلم و اخبار و اظهارنظرهای مرتبط با آن برگزار شده و در پایان نیز صاحبان سیمرغ معرفی خواهند شد. در این بین، احتمالاً برخی ایرادات و کمبودهای اجرایی نیز با شدت و ضعف تکرار خواهد شد و مدیران جشنواره هم پاسخهای خود را در این زمینه مطرح خواهند کرد.
** مخاطبان فجر فقط اهالی رسانه نیستند
در سالهای اخیر، معمولاً اینگونه بوده است که جشنواره فیلم فجر از حیث مخاطبان صرفاً به سینمای اهالی رسانه محدود شده است. به عبارت دیگر اینگونه جا افتاده که مکانی که به عنوان «کاخ جشنواره» یا آنگونه که امسال از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است، «مرکز جشنواره» فیلم فجر نماینده مخاطبان جشنواره محسوب شود. حتی با طراحی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز این نگاه تغییر چندانی نداشت این درحالی است که بدنه مخاطبان مردمی برای هر رویداد هنری و فرهنگی باید اولویت و محوریت اصلی باشد.
یکی از ارکان مهم برگزاری جشنواره به شکلی مطلوب که بتواند رضایت مخاطبان را به خود جلب کند وجود سالنهای استاندارد و باکیفیت است که در قالب آن مخاطبان بتوانند از دیدن فیلمهایی که به نوعی چکیده سینمای ایران محسوب میشود لذت ببرند. آن چه با عنوان سینماهای مردمی جشنواره شناخته میشود و همه ساله میزبان جمع زیادی از مخاطبان علاقهمند است.
امسال ۲۳ مرکز سینمایی در شهر تهران و ۵ مرکز سینما در شهرهای تابعه استان تهران به عنوان سینماهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر انتخاب شدهاند. پردیس سینمایی آزادی، استقلال، پردیس سینمایی ایران مال، تماشا، پردیس سینمایی زندگی، جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی شهرک، پردیس سینمایی صبا مال، فرهنگ، پردیس سینمایی کیان، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی اطلس مال، پردیس سینمایی گالریا، پردیس سینمایی تیراژه ۲، پردیس سینمایی مگامال، موزه سینما، مهرشاهد، پردیس سینمایی نارسیس، پردیس سینمایی هدیش مال، پردیس سینمایی هروی مال، پردیس سینمایی شمیران سنتر و فرهنگسرای ارسباران در شهر تهران و پردیس سینمایی پرندمال، فجراسلامشهر، نسیم شهر، هنرپیشوا، سینماهایی هستند که در جشنواره چهل ویکم میزبان مخاطبان خواهد شد.
در این بین اضافهشدن پردیسهای سینمایی در شهرهای ورامین و قرچک به فهرست سینماهای مردمی هم از نکات قابل توجه این دوره از جشنواره است. نگاهی به این فهرست نشان میدهد همه سالنهای انتخاب شده از کیفیت نسبتاً قبلقبولی برای پخش آثار برخوردار هستند، اما از برخی جنبهها نظیر امکانات رفاهی برای تماشاگران هنوز تا مرحله ایدهآل فاصله دارند.
** رفاه مخاطب؛ عاملی مهم در افزایش اعتبار یک رویداد سینمایی
احداث سینماهای مدرن در سالهای اخیر که معمولاً در قالب پردیسهای سینمایی رقم خورده، تا حد زیادی سطح کیفی سالنهای سینما را ارتقا داده است. امروز برخی سالنهای مدرن سینما در پاتیخت چیزی از نمنونههای مشابه در کشورهای صاحب سینما کم ندارد. فرایندی که باعث میشود برگزاری جشنواره نیز با سطح کیفی بالاتری برگزار شود. نباید فراموش کرده که راحتی و رفاه مخاطب در هنگام تماشای فیلم از جمله مهمترین عناصر جذب مخاطبان بیشتر برای یک اثر سینمایی (چه در زمان جشنواره و چه در زمان اکران) محسوب میشود.
این موضوعی است که بسیاری از کارشناسان سینما نیز آن را تایید کردهاند. در همین ارتباط، رضا چوبینه تهیهکننده و کارشناس سینما در گفتوگویی که با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر این که سالنهای سینما باید به سمت «سینمای تعاملی» پیش بروند عنوان کرده است: ممکن است مخاطب در حین تماشای فیلم، به خاطر محتوای غیرجذاب آن بخواهید بدون این که مزاحم کس دیگری بشوید شبکههای اجتماعی و پیامهای رسیده خودتان را مرور کنید یا این که اصلاً باید یک پیام فوری بفرستید. در طراحیهای جدید صندلیهای سینما نمایشگری در روی دسته صندلی تعبیه شده که شما را به اینترنت متصل میکند.
وی در ادامه میگوید: برخی تماشاگران دوست دارند طراحی صندلی به گونهای باشد که مثل مبل جلوی تلویزیون منزل لم بدهند و یا شرایط جسمانی خاصی دارند که باید هنگام تماشای فیلم دراز بکشند. حتی فناوریهای جدید این امکان را میدهد که وقتی تماشاگر روی صندلی مینشیند، جنس روکش به کاررفته به گونهای باشد که اثر و بوی عرق افراد روی آن نماند و یا به راحتی ضدعفونی شود.
این نکات شاید در ظاهر موضوع مهمی نباشد، اما وقتی در دل یک رویداد سینمایی که وجهه بینالمللی دارد قرار بگیرد اهمیت آن دوچندان خواهد شد. جشنواره بینالمللی فیلم فجر فرصت خوبی است تا علاوه بر ارتقای کیفی در محتوای آثار سینمایی، در بخش سختافزاری نیز شاهد این ارتقا و پیشرفت باشیم. به عبارت دیگر، زرق و برقهای مرسوم جشنوارههای سینمایی نباید مانع از آن شود که سینمای ایران گام جدیدی در مسیر تجهیز و استاندارد سازی سالنهای سینمایی برندارد.
انتهای پیام/