تحقق تولید محصولات دانشبنیان در مرکز ملی آموزشهای مهارتی و فناورانه
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج این دانشگاه از خرداد ۱۴۰۰ وارد دوره جدیدی از مدیریت شد و در طول حدود یک سال و نیم گذشته تحولاتی را در حوزههای فرهنگی دانشجویی، آموزشی و پژوهشی، مهارت و کارآفرینی، عمرانی، درآمدهای غیرشهریهای و حوزه فناوری و دانشبنیان با سکانداری رحیم اکرامی دکتری حقوق و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
اکرامی سال گذشته بهعنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج منصوب شد و اکنون پس از نزدیک به یک سال و نیم از این انتصاب با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا به گفتوگو نشسته و از تحولات اخیر این دانشگاه در حوزههای مختلف میگوید.
مشروح گفتوگوی خبرنگار آنا با سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج را در ادامه میخوانیم.
** تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد به ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر رسید
آنا: حوزههای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ازجمله حوزههای مهم و حساس به شمار میرود. از خرداد ۱۴۰۰ در این حوزهها چه تحولی رخ داده و چه دستاوردی حاصل شده است.؟
اکرامی: خرداد ۱۴۰۰ برنامهای مدون برای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه دادیم که مورد پذیرش سازمان مرکزی دانشگاه قرار گرفت و سعی کردیم این برنامه را با دقت و کارآمد پیش ببریم و نخستین اقدام برنامه کوتاهمدت جذب دانشجو بود.
خرداد سال گذشته، ۸ هزار و۶۰۰ دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل بودند؛ اما با برنامهریزی که صورت گرفت؛ اکنون با ۱۴۰ رشته در سه مقطع تحصیلی، تعداد دانشجویان در استان به ۱۱ هزار و ۴۰۰ دانشجو افزایش یافته و تعداد دانشجویان واحد یاسوج این دانشگاه نیز به ۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو رسیده است که حاصل این اقبال و انتخاب عمومی به دانشگاه آزاد را میتوان کیفیت آموزشی مناسب برای تحصیل دانست.
تلاش بیوقفه عوامل اجرایی، تبلیغات گسترده، بهکارگیری همه امکانات دانشگاه، استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان و معرفی ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان در مجامع مختلف در مجموع توانسته اثرگذاری خود را نشان دهد تا در جذب دانشجو رتبه ششم کشور را کسب کنیم.
در راستای ارتقای کیفیت آموزشی یکی از فعالیتها پایش استادان و بهویژه استاادان حقالتدریس بود؛ فرایند جذب استادان حقالتدریس نواقصی دارد که این موضوع بر اساس آییننامه اصلاح شده و با اصلاح نواقص کار، اکنون ابتدا گروههای آموزشی باید اعلام نیاز کنند، سپس صلاحیت علمی و بعد از آن، صلاحیت عمومی استاد مورد نظر، بررسی و در صورتی که استاد امتیازات لازم را کسب کند، پذیرفته میشود.
در مدت یه سال و نیم گذشته ۶ نفر از اعضای هیئت علمی ارتقا پیدا کرده؛ نشریه علمی ادبیات و زبانهای محلی دانشگاه با درجه A+ (ISC) بین ۲۴ نشریه دانشگاه آزاد اسلامی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استادان دانشگاه در دو سال اخیر ۶ کتاب تألیف کردهاند.
کیفیت برگزاری کلاسها، امتحانات و تصحیح اوراق امتحانی بهطور مداوم در حال رصد و بررسی است تا جایی که در حوزه آموزش در ارزیابی عملکرد، دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در مقایسه با سال گذشته ۳۵ رشد داشته است. در حوزه دانشآموختگان و فارغالتحصیلان مشکلاتی داشتیم؛ اما اکنون سعی شده تا حد زیادی مشکلات را حل کنیم و اگر پرونده آموزشی دانشجو مشکلی نداشته باشد، گواهی موقت او ظرف یک هفته صادر میشود.
آنا: حوزه مهارت و کارآفرینی دانشجویان در سالهای اخیر مورد توجه مسئولان کشوری و دانشگاهی بوده است. آیا رشدی در این حوزه صورت گرفته است؟
اکرامی: در حوزه مهارت و کارآفرینی طبق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، طرح پویش را در دستور کار قرار دادیم که بر اساس آن و با انعقاد تفاهمنامه میان صنعت و دانشگاه، دانشجو با تحصیل در صنعت مشغول به کار شده و در ازای کار در مراکز صنعتی، مبلغی را بهعنوان دستمزد دریافت میکند و به حساب شهریه او واریز میشود و در کنار اشتغال و کسب مهارت بهصورت رایگان تحصیل میکند و بعد از فارغالتحصیلی در اولویت پذیرش و شاغل شدن در آن مجموعه است. در واقع بر اساس این طرح، فارغالتحصیلان در کنار دانش، مهارتهای لازم را نیز کسب میکنند.
دورههای مهارتی و کارآفرینی مورد نیاز بازار کار، شناسایی و در دانشکده مهارت و کارآفرینی آموزش داده میشود. افراد علاقهمند به این دورههای تخصصی و مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی، مهارت لازم را کسب میکنند و در پایان گواهی برای آنان صادر و دانشجو در کنار تحصیل در دانشگاه، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب میکند.
** ۴ ایده فناورانه در مسیر تولید
آنا: درباره درآمدهای پایدار و غیرشهریهای بهویژه از طریق هستههای فناور و شرکتهای دانشبنیان بگویید.
اکرامی: بر اساس برنامه اعلام شده، یکی از رویکردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، درآمدهای پایدار و غیرشهریهای است؛ چراکه عملاً درآمدهای شهریهای پاسخگوی هزینههای دانشگاه نیستند؛ بنابراین به سمت تأمین درآمدهای غیرشهریهای رفتهایم.
یکی از رسالتهای دانشگاه تولید علم است؛ اما نه علمی که در مخازن کتابخانه خاک بخورد؛ بلکه علمی که باید کاربردی شود؛ یعنی پژوهش را به سمت مسئلهمحوری برده تا معضلی از جامعه را حل کند. در حوزه مالی نگاهی به درآمدهای پایدار غیرشهریهای داشتهایم. انضباط مالی و انضباط اداری را در پیش گرفته و در همین راستا در ارزیابی عملکرد، سال گذشته رتبه ۱۰ کشوری را به دست آوردیم.
فناوری را نیز توسعه دادهایم. سال ۱۴۰۰ هستههای فناور و شرکتهای دانشبنیان را در دانشگاه مستقر کردیم. ایدههای برخی از آنها تبدیل به محصول شده و چهار ایده از این شرکتها در حال تولید است. با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری در رتبهبندی دانشگاهها، دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه سوم کشوری را در حوزه فناوری و نوآوری به خود اختصاص داد.
** حل مسائل اجتماعی و فرهنگی با رویکرد علمی
آنا: اقدامات مورد انتظار در حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه تا چه حد تحول ایجاد کرده است؟
اکرامی: روح حاکم بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، فرهنگی است که بر این اساس سعی شده به سمت حاکمیت ارزشهای دینی و معنوی پیش برویم و در کنار فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی فضای دانشگاه را به سمت فضای دینی، ارزشی و انقلابی سوق دهیم.
سال گذشته در حوزه فرهنگی، طرح ایده برگزاری همایش «اقوام، ایلات و طوایف در کاهش خشونتهای جمعی» کار بسپار سختی بود که چهار ماه روی آن کار کردیم و بیش از ۵۰۰ نفر از شخصیتهای بانفوذ استان در این همایش شرکت کردند. در ادامه، علاوه بر برگزاری یادواره شهدای دانشجو، برنامهای با عنوان «یاد یاران» در راستای تجلیل از بازنشستگان، بازخریدها و درگذشتگان استادان و کارکنان دانشگاه برگزار شد.
فعالیت فرهنگی نباید محدود و محصور به محیط دانشگاه باشد باید به سراغ حل آسیبهای اجتماعیِ خارج از دانشگاه برویم. بر اساس برنامههای تدوینشده به دنبال حضور هرچه بیشتر دانشگاه میان مردم و حرکت به سمت حل مسائل اجتماعی و فرهنگی با رویکرد علمی هستیم.
صدور مجوز سه تشکل جدید دانشجویی، تشکیل بیش از ۵۲ کرسی آزاداندیش دانشجویی و کسب مقام سوم کرسیهای آزاداندیشی دانشجویی در سال گذشته ازجمله تحولات و موفقیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه فرهنگی و دانشجویی بوده است. از طرفی برگزاری همایش «فضای مجازی؛ فرصتها و چالشها» با آغاز سال جدید تحصیلی در دستور کار قرار دارد.
یکی از اصول مدیریتی، رعایت اصل کرامت و شأن و منزلت انسانی است؛ چراکه دانشجویان از حقوق طبیعی برخوردار هستند و باید مدافع حقوق این افراد بود و از حقوق آنان صیانت کرد؛ بنابراین ازآنجاییکه دانشجویان را نزد دانشگاه امانت میدانیم و باید از حقوق آنان صیانت کنیم، سعی کردهایم متناسب با توان مالی دانشگاه در حد مطلوب و نسبی خدمات مناسبی به دانشجویان ارائه دهیم. برخی از دانشجویان دختر بهویژه غیربومیها با مشکل خوابگاه مواجه بودند که برای رفع آن، مهمانسرای دانشگاه را به خوابگاه تبدیل کرده و اکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشجویان در آن ساکن هستند. تعدادی از دانشجویان در خوابگاههای خودگردان ساکن هستند و درصدد هستیم یکی از ساختمانهای دانشگاه را تکمیل تا خوابگاه مجهزی برای دانشجویان دختر آماده کنیم.
یکی دیگر از نکات مهم اصل شفافیت و پاسخگویی بوده و موضوع محرمانهای نداریم. تصمیمات را به گوش کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان میرسانیم و در طول هر ترم حداقل یک جلسه پرسش و پاسخ را با دانشجویان و تشکلهای دانشجویی برگزار میکنیم.
برنامههای پیادهروی و کوهپیمایی همگانی برای کارکنان و استادان دانشگاه برقرار است. امسال مقام اول کشوری را در رشته فوتسال، مقام اول پسران در ووشو و مقام سوم خانمها را در ووشو در مسابقات کشوری کسب کردیم.
آنا: آیا مشکلات حوزه عمرانی دانشگاه حل و مرکز ملی آموزشهای فرهنگی، مهارتی و فناورانه در پردیس سرابتاوه راهاندازی شد؟
اکرامی: پس از سفر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به یاسوج در سال ۱۴۰۰ و بازدید از مجموعه ۴۰ هکتاری پردیس دانشگاهی یاسوج در سرابتاوه، مأموریتهایی به استان محول شد. یکی از مأموریتها تعیین تکلیف پیمانکارانی بود که در طول یک دهه پروژهها را نیمه تمام رها کرده و علیه دانشگاه در محاکم قضائی برای مطالبه خسارت اقامه دعوا کرده بودند. با استفاده از ظرفیتها، نفوذ محلی و همکاری مؤثر حوزه مرکز عمرانی سازمان مرکزی با توافق و پرداخت اصل خواسته آنان تعیین تکلیف شده و پروژهها را تحویل دانشگاه دادند.
اکنون تعداد چهار شرکت دانشبنیان طبق قرارداد با مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامیواحد یاسوج در راستای منویات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تبدیل پردیس سرابتاوه به مرکز ملی آموزشهای فرهنگی، مهارتی و فناورانه در این پردیس استقرار یافته و محصول آنها به مرحله تولید رسیده و برای نخستین بار از محل تولید این شرکتها سهم دانشگاه در قالب درآمدهای غیرشهریهای به حساب دانشگاه واریز شده است.
آنا: درباره انتصابات و تغییرات مدیریتی یک سال و نیم اخیر توضیح دهید.
اکرامی: سعی شده بر اساس آموزههای دینی، اصل شایستهسالاری مبتنی بر دو ویژگی تعهد، تخصص و جوانگرایی را در انتخاب مدیران و معاونان دانشگاه در نظر بگیریم. دانشگاه باید با درایت دانشگاهیان اداره شود و نگاه حاکم بر آن باید دانشگاهی باشد و تا زمانی که در جایگاه مدیریت دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد هستم، رویکرد حذفی وجود ندارد.
یکی از معاونان کنونی دانشگاه بیش از ۱۰۰ مقاله علمی دارد و در بیش از ۱۳ همایش و کنفرانس بینالمللی در خارج از کشور ارائه مقالات علمی پژوهشی داشته، یکی دیگر از معاونان در بیش از هفت همایش و کنفرانس بینالمللی در خارج از کشور ارائه مقالات علمی پژوهشی و سخنرانی داشته و بیش از ۵۰ مقاله علمی دارد و یکی دیگر هم بیش از ۳۸ مقاله علمی دارد. در اکثر انتصابات استفاده از خانواده ایثارگران، شهدا و جانبازان و دارای سابقه حضور و عضویت در بسیج از اولویتها بوده است.
سعی کردهایم توازنی بین خانمها و آقایان مدیر هم وجود داشته باشد که بر همین اساس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج تعداد ۹ خانم مسئولیت دارند و یک سوم مدیران گروههای آموزشی خانم هستند.
آنا: تعامل دانشگاه با مردم و دستگاههای اجرایی چگونه است؟
اکرامی: یکی از اقدامات، احیای دانشگاه میان جامعه است؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج قبلاً شبهجزیره فراموش شده بوده؛ اما با اقدامات انجامشده تعامل بین مردم و دانشگاه را برقرار کردیم و با دستگاههای اجرایی نیز ارتباط خوبی برقرار است. با دادگستری یاسوج برای کارآموزی دانشجویان و ایجاد مدرسه عالی مهارتی حقوق، تعاملات خوبی داشته و با بقیه سازمانها و دستگاههای اجرایی استان نیز ارتباط و تعامل دوطرفهای داریم.
آنا: وضعیت دیگر واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه در استان چگونه است؟
اکرامی: در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر واحد دانشگاهی یاسوج در دهدشت و گچساران واحدهای دانشگاهی و در بهمئی مرکز دانشگاهی داریم. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران ازنظر ملکی هیچ مشکلی ندارد و حتی سلفسرویس آن اکنون روزانه به ۱۵۰ دانشجو غذا ارائه میدهد. در امر آموزش، حوزه فرهنگی و پژوهشی پیشرفت قابل توجهی در همه سطوح و حوزههای واحد گچساران محسوس است.
در واحد دهدشت زیرساختهای مناسبی وجود دارد و با اقدامات انجام گرفته شاهد تحول و پیشرفت در حوزههای مختلف هستیم. در بهمئی مرکز آموزشی داریم که چند نفر از اعضای هیئت علمی دهدشت در این مرکز مشغول به خدمت هستند و مابقی را از استادان حقالتدریس استفاده میکنیم.
آنا: و کلام آخر....
اکرامی: دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در این استان در دوره ۱۰۰ روزه ناآرامیهای اخیر کشور بدون هیچگونه حاشیه و با حضور حداکثری دانشجویان و با شور و نشاط به کار خود ادامه داد که این امر حاصل جلسات متعدد با اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان بهویژه تشکلهای دانشجویی بوده است.
علاوه بر این در سالهای اخیر اقبال به دانشگاه کم شده بود؛ اما با تلاشهای صورت گرفته جمعیت دانشجویی رشد قابل توجهی داشته که جا دارد در پایان این گفتوگو از همه استادان، کارکنان و دانشجویان که در رسیدن دانشگاه به اهداف علمی، پژوهشی و فرهنگی نقش مؤثر و برجستهای داشته و دارند، قدردانی کنم.
گفتگو: حسین عقابی
انتهای پیام/