دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1401 - 12:07
عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد؛

وحدت حوزه و دانشگاه؛ تبادل امتیازات علمی

وحدت حوزه و دانشگاه؛ تبادل امتیازات علمی
حامد برجسته تبادل امتیازات علمی را یکی از اهداف وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد.
کد خبر : 821633

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از آمل، حامد برجسته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی در همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تکوین تمدن ایرانی اسلامی که با حضور ابراهیم یعقوبیان امام جمعه شهر آمل و استادان بسیجی این دانشگاه در واحد آیت اله آملی برگزار شد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تبادل امتیازات این دو جایگاه علمی را یکی از اهداف این وحدت عنوان کرد.

رئیس واحد آیت الله آملی با بیان اینکه حوزه علمیه و علمای دینی نقشی دیرینه در تشکیل ساختار فرهنگی مردم داشته و دارند، ابراز داشت، نقش علمای دینی در حفظ شاکله فرهنگی ایران از صدر اسلام تاکنون مدیون تلاش‌هایی است که نمی‌توان در هیچ اتفاق و رخداد سیاسی و فرهنگی آثار به جامانده از این علما را کتمان و یا حتی کم رنگ کرد.

برجسته گفت: اخلاص، صفا، ایثار، معنویت، زهد و احترام به سنت‌های اصیل و ارزشمند از سوی علمای حوزه و توجه به واقعیات، دید بازو گسترده، وسعت بینش، نوگرایی مفید، نگرش سازنده و پویا و استفاده از روش‌های جدید و کارساز از سوی استادان دانشگاه امتیازاتی است که اگر در هم ترکیب و تنیده و در این دو جایگاه نشر داده شوند می‌تواند، امیدوار به تشکیل یک تمدن ایرانی اسلامی جهان شمول در آینده‌ای نزدیک بود.

حجت السلام یعقوبیان امام جمعه شهر آمل هم تکوین تمدن ایرانی اسلامی را هدف غایی وحدت حوزه و دانشگاه خواند.
یعقوبیان با بیان اینکه روز وحدت حوزه و دانشگاه بهانه خوبی برای آشنایی بیشتر این دو قشر فرهنگی وعلمی کشور است تاکید کرد: آنچه که می‌توانست از بطن این وحدت متولد شود، ارائه یک تمدن جدید در برابر تفکرات کمونیستی و لیبرالیستی در آن عصر مهم تاریخی بود.

امام جمعه آمل با اشاره اجمالی به گسترش تفکرات کمونیستی و لیبرالیستی در دهه ۵۰ و پس از آن سقوط کمونیسم در دهه ۶۰ و جولان بی رقیب لیبرالیسم در سرتاسرجهان به عنوان یک تفکر الی الابدی و ماندگار، بیان کرد: در این عصر انقلاب اسلامی با شعار ساختاری نه شرقی و نه غربی که نشانه‌های ظهور یک تمدن نوین در ایران بر اساس آموزه‌های اهل بیت (ع) و فرهنگ اصیل ایرانی در حال پایه ریزی بود، پا به عرصه گذاشت.

وی ادامه داد: با طرح شعار‌های بنیادی این انقلاب و شرح و تفسیر الگوی مدیریت و نظام حاکومت توسط رهبران انقلاب، توجه اندیشمندان دنیا به رویکرد رهبران این انقلاب جدید معطوف شد و پس از درک آنچه که این انقلاب می‌تواند به عنوان یک الگوی جدید و یک تمدن متعالی نظام فکرلیبرالی را در دنیا و بخصوص درکشور‌های مسلمان به چالش بکشد، رویکرد جنگ سرسختانه دردستور استکبار جهانی قرار گرفت و چهل سال از هر کاری که می‌توانستند علیه ایران انجام دهند دریغ نکردند.
یعقوبیان گفت: شکست و سقوط تفکر لیبرالی یعنی پاشیدگی تفکر سرمایه داری که می‌تواند بسیاری از نظام‌ها و دولت‌ها را به نابودی بکشاند، چرا که در تمدن ایرانی اسلامی عزت انسانی و سرمایه ملی ارجهیت پیدا کرده و امکان استثمار را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: ساده انگاری است که گمان کنیم دشمنی استکبار جهانی به خاطر تفکرات اسلامی و نظام حکومت داری اسلامی ایران است که اگر این بود این‌ها بایست با ۵۳ کشور مسلمان دنیا که حکومت اسلامی دارند هم سرجنگ داشته باشند که می‌بیند نه تنها سر جنگ نداردن بلکه روابط دوستانه خوبی باهم دارند، چرا که حکومت اسلامی که نظام فکر لیبرالیسم را پذیرفته باشد و بر آن عمل نماید هیچ خطری برای آن‌ها ندارد.

استاد حوزه علمیه امام حسن عسگری (ع) آمل در تشریح نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تکوین تمدن ایرانی اسلامی ابراز کرد: قرار بود آموزه‌های دینی و اصول فقهی و نهاد وپایه و ابعاد این تفکر و تمدن توسط علمای حوزه استخراج و توسط استادان دانشگاهی بستر سازی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی آن به صورت کاربردی تدوین گردد، که متاسفانه این مهم هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است.

یعقوبیان در پاسخ به این سوال که چرا تمدم ایرانی اسلامی نتوانسته خودش را به دنیا بشناساند گفت: دشمنی سرسختانه غرب، عدم توجه کافی دولت‌ها در حمایت از این تفکر و عدم باور متفکران علمی در درون کشور به توانمندی‌های داخلی را از علل تاخیر در رشد و گسترش این تمدن عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته