دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 11:39

موافقت نمایندگان مجلس با دو فوریت اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 139 رأی موافق با دو فوریت طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1392 برای اجرا در سال 1395 موافقت کردند.
کد خبر : 81465

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، این طرح یک ماده واحده دارد که پس از تصویب جزئیات آن سوابق تحصیلی نظیر نمرات دروس دوره سه سال آخر متوسطه برای پذیرش در دانشگاه‌ها مؤثر خواهد بود.


طراحان این طرح بر اساس رأی دیوان عدالت اداری که تأثیر سوابق تحصیلی را رد کرده بود، تلاش کردند ایرادات دیوان عدالت اداری را برطرف کنند.


رضا صابری، عضو کمیسیون آموزش به عنوان طراح این طرح در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: اکنون شورای سنجش و پذیرش دانشجو استدلالش این است که این قانون توانسته است روند پذیرش دانشجو در کشور را متناسب کند، یکی از ظرفیت‌های خوب این قانون اعمال سوابق تحصیلی بر اساس امتحاناتی است که نمرات آنها به صورت سراسری و استاندارد است.


وی افزود: رأیی که دیوان عدالت اداری صادر کرده است باعث شده نگرانی‌هایی ایجاد شود از این رو یک اصلاح عبارتی در طرح دو فوریتی که اکنون مطرح است به وجود آمده تا بتوانیم با توجه به پیش‌رو بودن کنکور امسال آرامش را در میان دانش‌آموزان ایجاد کنیم.


در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با این طرح گفت: نیاز به بازنگری این طرح وجود ندارد، اگر دیوان رأیی را صادر کرده است باید رفع نگرانی کرد.


حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در ادامه جلسه علنی در موافقت با این طرح گفت: به همه کسانی که فرزندان این کشور هستند و قرار است در کنکور شرکت کنند اطمینان می‌دهیم که قانون به نحوی اصلاح می‌شود که ثبات به وجود آید و کسانی که وارد متوسطه می‌شوند و می‌خواهند در کنکور شرکت کنند و درس‌خوان هستند نمرات‌شان در روند پذیرش در دانشگاه مؤثر باشد.


در ادامه هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مخالفت با این طرح گفت: خیلی از دانش‌آموزان شکایت می‌کنند و می‌خواهند از رقابت‌های منفی در آموزش و پرورش جلوگیری شود. در فرصت دو ماه مانده به کنکور کسی که معدلش بالاتر است رتبه‌اش ارتقا پیدا می‌کند در حالی‌که این گونه تبعیض و بی‌عدالتی ایجاد می‌شود. این طرح جامعیت کامل ندارد و نمی‌تواند به درستی اجرا شود و معلوم نیست که چه اثراتی در جامعه باقی خواهد گذاشت.


در ادامه کمال علی‌پور نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس در موافقت با این طرح گفت: 63 نفر این طرح را امضا کردند و این طور نیست که تمام تصمیمات وحی منزل باشد، ما باید در صحنه عملی بسیاری از موارد را مشاهده کنیم اگر امروز به دو فوریت رأی داده شود مشکل بیش از یک میلیون خانواده در کشور حل و نگرانی‌شان برطرف می‌شود.


در ادامه محمدرضا باهنر دو فوریت طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در میان نمایندگان به رأی گذاشت و وکلای ملت با 139 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر با دو فوریت این طرح موافقت کردند و بر این اساس در جلسه آینده مجلس جزئیات این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب