گزارش خلاصهای از عملکرد و خدمات سازمان GS۱ ژاپن در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲
به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا به نقل از موسسه مطلعات و پژوهش های بازرگانی، سازمان بین الملل GS۱ خدمات پایگاه داده جدیدی بهنام "رجیستری پلتفرم" راهاندازی کرده است که اطلاعات مربوط به کدهای شرکتی و کلیدهای شناسایی GS۱ مانند GTIN و GLN را ذخیره نموده و اطلاعات ضروری برای شناسایی محصولات و مکانها را ارائه میدهد. هدف GS۱ در این زمینه ایجاد و ارائه یک سیستم با مدیریت مرکزی برای اطلاعاتی است که با کلیدهای شناسایی GS۱ مرتبط میباشند.
در این راستا، سازمان GS۱ ژاپن از مهر ماه (ماه اکتبر) سال ۲۰۱۹ سیستمی به نام بانک داده GS۱ ژاپن (GJDB) را ایجاد نموده که ثبت و مدیریت کدهای GTIN و اطلاعات مرتبط با آنها را ارائه میدهد و این امکان را فراهم آورده است تا اطلاعات محصول ثبتشده را در رجیستری پلتفرم GS۱ و سیستمهای پایگاه داده داخلی منتشر کند. اعضاء سازمان GS۱ ژاپن در رجیستری پلتفرم GS۱ ثبت نام شده و بانک داده آن سازمان نقطه ورود اعضاء به رجیستری مذکور را فراهم میکنند.
تا تیر ماه (ماه جولای) سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۱، ۵۰۰، ۰۰۰ مورد کالا در بانک GJDB توسط تقریبا ۱۱۵۰۰ مالک برند ثبت شده و هدف سازمان GS۱ ژاپن گسترش اطلاعات محصول در بانک مذکور با همکاری پایگاههای اطلاعاتی محصولات در صنایع مرتبط و سپس تقویت تدریجی ویژگیهای آن جهت تسهیل مسائل مختلف مرتبط با تبادل اطلاعات محصولات داخلی است.
برنامه تلفن هوشمند به نام "GJDB × scan" در ژانویه ۲۰۲۱ راهاندازی گردید که به کاربران امکان میدهد اطلاعات محصول با اسکن بارکد روی بسته محصول نمایش داده شود. زمانی که کاربر نماد GS۱ را روی بسته محصول اسکن میکند، برنامه GJDB × scan اطلاعات محصول ثبت شده را در بانک GJDB نمایش داده و همچنین تأیید میکند که آیا کد GTIN بر اساس پیشوند معتبر شرکتی GS۱ است که مجوز آن توسط GS۱ ژاپن صادر شده است. کاربران همچنین میتوانند از این برنامه برای ارسال بازخورد در مورد اطلاعات نمایش داده شده محصول و درخواست ثبت اطلاعات محصول استفاده کنند. این بازخوردها با صاحبان برند به اشتراک گذاشته میشود.
سازمان GS۱ ژاپن پایگاه داده کاتالوگ محصولات (JICFS/IFDB) را از سال ۱۹۸۸ راهاندازی و اقدام به جمعآوری ویژگیهای اساسی محصول، مانند کد GTIN، نام محصول، دستهبندی محصول، وزن و سایر مقادیر نموده است. دادههای محصول نه تنها مستقیماً توسط تولیدکنندگان محصول ثبت میشوند، بلکه از پایگاههای اطلاعاتی محصولات صنایع مختلف از جمله نوشیدنیها و غذاهای فرآوریشده، کالاهای خانگی و لوازمآرایشی، لوازم الکترونیکی مصرفی و داروهای بدون نسخه جمعآوری میشوند. بر اساس آمار ارائه شده در گزارش سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ سازمان GS۱ ژاپن، تعداد ۷، ۷۱۶، ۶۶۷ محصول ثبت شده در این دیتابیس در سال ۲۰۲۱ موجود است.
در زمینه مراقبتهای بهداشتی، تعداد کثیری از دستگاههای پزشکی در کشور ژاپن با بارکدهای GS۱ (نمادهای ۱۲۸- GS۱ یا بارکد دوبعدی GS۱ DataMatrix) برچسبگذاری میشوند که شامل کد GTIN و سایر اطلاعات (به عنوان مثال: شماره بهر و تاریخ انقضا) میباشد. در این خصوص، برچسبگذاری بارکد برای دستگاههای پزشکی از دسامبر ۲۰۲۲ به یک الزام قانونی تبدیل خواهد شد. تحت این شرایط، عمدهفروشانی که با محصولات پزشکی سروکار دارند، درصدد هستند تا با استفاده از بارکدهای GS۱ اطلاعات در مورد محصول را هنگام حمل و نقل، کنترل و بررسی نمایند تا توزیع محصولات به صورت ایمنتر و کارآمدتر انجام شود.
شورای همکاری تولیدکنندگان، عمده فروشان و خرده فروشان به طور رسمی در اردیبهشت ماه (ماه مه) ۲۰۱۱ با هدف بهبود رقابت جهانی و کمک به سبک زندگی سالم از طریق پیگیری نوآوریها و بهبودهای گسترده برای مدیریت زنجیره تامین در صنعت محصولات مصرفی تاسیس شد.
سازمان GS۱ ژاپن و مؤسسه اقتصاد توزیع ژاپن به طور مشترک به عنوان دبیرخانه شورا خدمت میکنند. این دبیرخانه، برگزاری جلسات مقدماتی را برای ایجاد شورا با ۱۵ شرکت عضو موسس در همان تاریخ آغاز کرد. آنها در مورد پذیرش چشم انداز شورا و چگونگی مدیریت فعالیتهای شورا با وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت به مذاکره پرداختند. در اردیبهشت ماه ۲۰۱۱، شرکتهای موسس تشکیل رسمی این شورا را در «مجمع مشارکتی تولیدکنندگان، عمدهفروشان و خردهفروشان» اعلام کردند. این شورا از ساختاری شامل: جلسات عمومی، جلسات راهبردی و جلسات کارگروه استفاده میکند. نتایج فعالیتهای انجام شده توسط کارگروهها در مجمع عمومی سالانه گزارش میشود.
وظایف یکی از این کارگروهها شامل پیگیری بهینهسازی امور لجستیکی با تمرکز بر کاهش مرجوعیها، بهبود بخشیدن تحویل مواد غذایی فرآوری شده و داروهای تک نسخهای میباشد. سایر گروهها نیز در ترویج به اشتراکگذاری اطلاعات مابین تولیدکنندگان، عمدهفروشان و خردهفروشان مشارکت دارند. کارگروههایی مانند: کارگروه بهینهسازی لجستیک، کارگروه مطالعاتی برای ارتقای ساخت و ساز لجستیک هوشمند، کارگروه پروژه اطلاعات چند زبانه محصول و گروه مطالعات فناوری خردهفروشی که گزارش خود را در مورد فعالیتهای سال در مجمع عمومی سال ۲۰۲۰ ارائه دادند.
خدمات و سیستم " Ryutsu BMS " به استفاده از پیامهای استاندارد تبادل الکترونیکی دادهها یا EDI مبتنی بر اینترنت برای خردهفروشان و عمدهفروشان ژاپنی اشاره دارد. این خدمات برای افراد مرتبط با زنجیرههای تامین کالاهای بستهبندی شده مصرفی یا CPG، به ویژه افرادی که به تازگی به بخشهای سیستم اطلاعاتی منصوب شدهاند در نظر گرفته شده است.
برخی از شرکتها در سالهای اخیر، دستگاههای OCR (بازشناسی متون و کاراکتر موجود در تصاویر) را معرفی کردهاند، اما فونتها و قالبهای دادههای متنی استاندارد نشدهاند. چند تولید کننده بارکدهای اختصاصی را برای مدیریت اطلاعات تاریخ معرفی کردهاند، اما این بارکدها بین شرکتها قابل استفاده نیستند.
در ژاپن، اگر روش FIFO بصورت موفق عمل نکند، محصولات توسط خرده فروشان پذیرفته نمیشوند و این ممکن است منجر به از دست رفتن، بطور مثال، مواد غذایی شود. بیشتر اطلاعات در جعبههای کارتن با چاپ متن نمایش داده میشود و عمده فروشان به صورت دستی این دادهها را در سیستم مدیریت موجودی خود وارد میکنند.
در سپتامبر ۲۰۲۰، سازمان GS۱ ژاپن دستورالعملهای بارکد GS۱ QR/GS۱-۱۲۸ را برای جعبههای کارتنی به زبان ژاپنی منتشر کرد. این دستورالعمل قوانین و نکات کلیدی را در هنگام استفاده از کدهای GS۱ QR یا سایر بارکدهای استاندارد GS۱ برای رمزگذاری کدهای GTIN، اطلاعات تاریخ (تولید، بهترین زمان استفاده و انقضا) و شماره بهر روی جعبههای کارتن تشریح میکند. این دستورالعمل با همکاری تولیدکنندگان، عمدهفروشان و خردهفروشان ژاپنی تهیه گردید که محصولات مورد نظر آن نه تنها غذاهای فرآوری شده، نوشیدنیها و شیرینیها، بلکه مایحتاج روزانه و کالاهای عمومی است.
کاربرد کدهای QR GS۱ در کشور ژاپن بیشتر از نمادهای GS۱-۱۲۸ میباشد، زیرا اطلاعات بیشتری در آنان کدگذاری میشود و دارای ویژگی تصحیح خطا هستند.
در ارتباط با استفاده از برچسبهای EPC/RFID و بهبود کارایی زنجیره تامین نوشیدنیها، سازمان GS۱ ژاپن با انجام چندین مطالعه آزمایشی، تعامل خود را با تولیدکنندگان نوشیدنی کشور ژاپن تقویت کرده است.
وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن کمیتهای را برای کارایی زنجیره تامین در سال ۲۰۲۰ ایجاد نموده است. این کمیته چندین طرح آزمایشی را با استفاده از تگهای EPC/RFID به عنوان بخشی از پروژه تحقیقاتی خود انجام داد که سازمان GS۱ ژاپن نیز در آن شرکت داشت. از آنجایی که فناوری RFID یک ابزار ضروری برای ارتقای کارایی زنجیره تامین در آینده است، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت نیز بر روی این فناوری تمرکز کرده است.
از طرفی، بر اساس قانون مالیات بر نوشیدنیها، کارخانههای نوشیدنی ملزم به ارائه گزارشات دقیق درباره موجودیهای خود از مرحله تولید (حتی قبل از ورود به زنجیره تامین) به دولت هستند. بسیاری از تولیدکنندگان، نوشیدنی را در انبارهای خود، جایی که زمان و نیروی انسانی زیادی صرف مدیریت دستی موجودی میشود، ذخیره میکنند.
سیستم مدیریت فعلی متکی بر کاغذ و حافظه انسانی است، که فرآیندی زمانبر است و امور را به مهارتهای فردی وابسته میکند. استفاده از یک سیستم اطلاعاتی مبتنی بر فناوری EPC/RFID برای مدیریت موجودی، تعیین مقدار و مکان محصولات را به صورت خودکار ممکن میسازد و در نتیجه باعث صرفهجویی قابل توجهی در نیروی کار میشود. در نهایت تایید گردید که دادههای مورد نظر برای حمل و نقل میتواند در هر نقطه در زنجیره تامین نوشیدنیها بدون مشکل مدیریت شوند.
جامعه ژاپن میتواند به عنوان یک الگوی مناسب برای کارهای گروهی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. اصولاَ، کار گروهی قسمتی از فرهنگ ژاپن به حساب میآید. مشارکتهای فردی در ژاپن زمانی رسمیت پیدا میکند که به پیشرفت در کار گروهی و رضایتمندی در جامعه منجر شود. سازمان GS۱ ژاپن با استفاده از شبکههای ارتباطی و فناورهای نوین، فرهنگ مشارکت گروهی را ترویج داده و با انتشار ظرفیت و فعالیتهای سازمانی به اطلاعرسانی این فرهنگ و نظام فکری پرداخته است. شبکه ارتباطی شامل دولت و شرکتهای کشور ژاپن، و همچنین سازمان بینالملل GS۱ و سازمانهای عضو آن میباشد. هدف این سازمان ارائه پاسخ سریع و مناسب به نیازهای جامعه، سادهسازی و بهبود عملیات تجاری و افزایش رضایتمندی مصرفکنندگان میباشد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/