دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1401 - 09:30
معاون توسعه نهاد کتابخانه‌ها در گفت‌وگو با آنا:

گرفتن کتاب از کتابخانه شروع یک ماجرا است/۶۰ درصد از مخاطبان ما کودک و نوجوان هستند

گرفتن کتاب از کتابخانه شروع یک ماجرا است ۶۰ درصد از مخاطبان ما کودک و نوجوان هستند
معاون توسعه نهاد کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی از برنامه‌های ویژه این نهاد برای مخاطبان کودک و نوجوان در هفته کتاب خبر داد.
کد خبر : 813915

محمدرضا هراتی، معاون توسعه نهاد کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر هفته کتاب در پاسخ به اینکه چگونه فعالیت‌های این هفته در طول سال استمرار می‌یابد، به خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا گفت: استمرار فعالیت‌های فرهنگی مختلف موجب شناخت بیشتر ما نسبت به اعضای کودک و نوجوان شده که ما به یک مکمل مجری در برنامه کودک و نوجوان برسیم یا کارشناسان مختلفی را در نشست‌ها معرفی کنم.

هراتی همچنین درباره پویش «کتاب دستت چیه» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و چگونگی استمرار آن در طول سال توضیح داد: ما یک سلسله پویش برای یکسال طراحی کردیم که هر دوماه تا سه ماه یکبار یک پویش ارائه می‌شود و از همان ابتدا به استمرار این فعالیت‌ها فکر شده است.

وی تأکید کرد: ما مخالف این هستیم که وضعیت مطالعه ما بد و نامطلوب است، چون اگر وضعیت بد باشد ما نباید آمار چند ده هزاری عنوان کتاب جدید برای سال جدید داشته باشیم. همچنین متراژ کتابفروشی‌های ما افزایش داشته و چطور ممکن است وقتی شرایط نامطلوب باشد، چنین اتفاقی بیفتد. بنابراین، نتیجه استمرار فعالیت‌های ما شناخت بیشتر و معرفی کردن چهره‌ها یا موضوعات جدید است.

دبیر هفته کتاب یادآوری کرد: خروجی نهاد کتابخانه‌های عمومی در افزایش عضو و فعالیت‌های و مطالبه خدمات نوین، برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به جهت استمراری است که در طول سال داشته است.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی درباره برنامه تلویزیونی «هدهد سفید»  نیز گفت: این برنامه ۲۶ قسمت است و قرار است ادامه پیدا کند. گروه جدیدی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی مستقر هستند، به این موضوع اهتمام دارند که جدا از فعالیت‌های سنتی به کارهای نوین نیز بپردازند. به شخصه معتقدم به امانت گرفتن کتاب شروع یک ماجراست و به همین دلیل است که تولیدات سمعی و بصری و دیگر کارها را انجام می‌دهیم و تمام این‌ها نتیجه استمرار فعالیت‌های ماست.

با توجه به خبری که مدتی پیش درباره پیوستن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی بود، هراتی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت‌های شما در زمینه کودکان همپوشانی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد یا خیر، گفت: دوستان ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار خود را انجام می‌دهند و من هیچ کاری به این مسائل ندارم، اما فعالیت تمام مجموعه‌های مروج کتاب، باز هم پاسخ‌گوی کودک و نوجوان ایرانی نیست. همه ما فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم و همپوشانی خاصی در این رابطه وجود ندارد. ما از یک زاویه وارد موضوع می‌شویم و نهادهای دیگر به شکلی متفاوت.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد از مخاطبان ما کودک و نوجوان هستند و ما باید برای این رده سنی فکری داشته باشیم، اما باز هم تأکید می‌کنم که نگاه من به موضوع کتاب فقط مطالعه نیست، بلکه معتقدم کتاب، شروع یک ماجراست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته