از ضرورت مناظره و گفتگو در جامعه تا مطرح شدن آزادنه موضوعات توسط دانشجویان
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با سخنرانی عماد افروغ، استاد جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس، علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و حضور دانشجویان و دبیران اجرایی مسابقات مناظره در سراسر کشور امروز سهشنبه سوم آبانماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
جهاددانشگاهی محصول اعتماد بزرگان انقلاب به جوانان است
در ابتدای این مراسم منتظری با اشاره به سابقه ۱۱ ساله جهاددانشگاهی در برگزاری مسابقات مناظره بیان کرد: این افتخاری برای جهاد دانشگاهی است که ۱۱ سال پیش در سال ۱۳۹۱ اولین دوره مسابقات مناظره را در کشور طراحی و برگزار کرد.
وی با بیان اینکه این روزها ضرورت گفتگو و مناظره و تبادل افکار بر همگان آشکار شده است، افزود: مفتخر هستیم که در طراحی این مسابقات پیشگام شدیم و این مسابقه فارغ از گرایش سیاسی مردم و در چارچوب اخلاقی برگزار شد. یازدهمین دوره مسابقات مناظره نیز در حال اجرا است و دانشجویان سراسر کشور در قالب تیمهای دانشجویی در این مسابقات شرکت میکنند.
منتظری با تاکید بر فرصت دادن به دانشجویان، گفت: بزرگان انقلاب درگذشته به دانشجویان آن زمان فرصت حضور دادند و نهادی مانند جهاد دانشگاهی نیز توسط تعدادی از همین دانشجویان ایجاد شد. پژوهشگاه رویان و مسابقات مناظره محصول جهاد دانشگاهی و نیز محصول اعتماد بزرگان انقلاب به ما جوانان در آن دوران بود.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد: هسته اولیه تشکیل نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی دانشجویان و جوانان بودند که به موفقیتهای خوبی دست یافتند. در حال حاضر نیز باید این فرصت را به جوانان بدهیم تا نهادهای خود را تشکیل دهند؛ بهعنوانمثال این مسابقات مناظره یک نهادسازی جدیدی است که در جهاد دانشگاهی اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه جوانان باید به میدان بیایند و کارهایی از این دست را به آنها بسپاریم، تصریح کرد: نمیتوانیم با همان سلایق گذشته برای جوانان تصمیم بگیریم. باید این فرصتها را برای جوانان فراهم کنیم و اجازه دهیم تا آنها برای خود تصمیم بگیرند. باید آنها را باور کنیم؛ زیرا طرد کردن افراد تبعات زیادی دارد. امید است برگزاری مسابقات و برنامههای اینچنینی به ما کمک کند که در راستای اعتلای کشور گام برداریم.
جامعه ایران، جامعهای طیفی است
افروغ درباره ساختار جامعه ایران اظهار کرد: جامعه ایران، جامعهای طیفی است و نه قطبی، چرا که فرآیند قطبیشدن را پشت سر نگذاشته است. در حالی که ساختار جوامع غربی، قطبی است، زیرا طبقه اجتماعی شکل گرفته است.
وی درباره تفاوت طبقه و طبقه اجتماعی گفت: براساس رأی نظریهپردازان طبقات اجتماعی، این تفاوت وجود دارد؛ اگر به کتاب «فضا و جامعه؛ فضای شهری و نابرابری اجتماعی» رجوع کنید، درباره نابرابری اجتماعی و به مفهوم طبقه اجتماعی اشاره شده است.
افروغ ادامه داد: هنگامیکه از طبقه اجتماعی سخن به میان میآید، با یک انسداد اجتماعی روبه رو میشویم. به طور حتم، وقتی سخن از طبقه اجتماعی مطرح میشود باید انسداد اجتماعی هم وجود داشته باشد. این انسداد در اقتصاد، فضاهای مدنی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه اینطور مطرح میشود که تحرک اجتماعی در غرب بالا است، گفت: این تحرک اجتماعی، تحرک اجتماعی فردی است. تحرک اجتماعی ساختاری در دنیای غرب وجود ندارد. اگر تحرک اجتماعی ساختاری در غرب وجود داشت، طبقه اجتماعی شکل نمیگرفت.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد، محل کار طبقه متوسط با کارگران جدا است؛ حتی اگر در یک کارخانه مشغول به کار باشند. جدایی، محدود به محل کار نمیشود، بلکه محل گذراندن اوقات فراغت، اسکان و استراحت آنها نیز مجزا است. موضوع جدایی گزینی فضایی و جدایی گزینی مسکونی بهعنوان یک شرط لازم برای شکلگیری طبقه اجتماعی در نظر گرفته شده است.
این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در غرب بیشتر بهجای آنکه شاهد تعامل بین طبقات باشیم، شاهد تعامل درون طبقات هستیم؛ تصریح کرد: چنین شرایطی سبب شکلگیری خرده فرهنگ خاص میشود. این خرده فرهنگ یا سبک زندگی، ارتباط مستقیم با شکلگیری طبقات اجتماعی دارد. انسداد غرب به دلیل جدایی گزینی، انسداد مدنی است. همچنین در مباحث تولید و توزیع و مصرف هم شاهد انسداد هستیم. جوامع غربی در مبحث مدنی هم دچار انسداد هستند؛ چرا که به شکلگیری کثرتگرایی و تعامل بین طبقاتی اجازه ندادهاند. به همین دلیل انسداد طبقاتی در آن شکل گرفته است. جامعه مدنی در غرب و جوامعی که بهصورت عمودی است.
وی با بیان اینکه انسداد طبقاتی دارای عقبههای معرفتی است، اظهار کرد: بارها شنیدهایم که غرب، اهل تکثر است. غرب نمیتواند اهل تکثر باشد؛ چرا که طبقه اجتماعی در آن شکل گرفته و سکولاریسم در آن وجود دارد. سکولاریسم یک ادعای اساسی دارد که با مفهوم تکثرگرایی و ملت و دولت همخوانی ندارد. اینطور گفته میشود که مثل غربیها اهل تکثر باشیم، اما غربیها اهل تکثر نیستند. ما اهل تکثر هستیم.
افروغ ادامه داد: در جامعه ما که طیفی است و طبقه اجتماعی شکل نگرفته، باید میدان برای تکثر باز باشد. انقلاب هم حاصل همین میدان دادن به تکثرها است.
مسابقات مناظره از اصیلترین کارهای فرهنگی است
رحیمیان نیز با تاکید بر ضرورت مناظره و نقد و گفتگو در جامعه گفت: مسابقات مناظره یکی از اصیلترین کارهای فرهنگی است که چند هدف دارد که فرهنگسازی در بین قشر جوان، طرح مطالبات در تریبون مناظرات دانشجویی و ایجاد فضای گفتگو آزاداندیشی از جمله اهداف است.
وی افزود: جامعه پویا و بالنده و با نشاط جامعهای است که در آن گفتگو و نقد و نظر مطرح باشد و اگر این شرایط نباشد جامعه دچار رخوت و رکود و تنشها و جنبشهایی همراه با عصبانیت و خشم خواهد بود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم خبر از برگزاری اولین دوره مسابقات مناظره اساتید و فرهیختگان در آبان و آذرماه سال جاری خبر داد.
وی در ادامه تصریح کرد: در دنیای امروز نسخه شفابخش این است که حرف بزنیم و به حرف یکدیگر گوش دهیم تا جامعهای توام با بالندگی داشته باشیم.
مشی مسابقات مناظره مطرح شدن آزادنه موضوعات توسط دانشجویان است
فرید زاده نیز با بیان اینکه خاستگاه و شروع مسابقات مناظره مطالبات مقام معظم رهبری بود، گفت: مشی این مناظرات و مشی دبیرخانه این مسابقات این بوده است که فضایی را ایجاد کند که دانشجویان و اساتید بتوانند آزادانه موضوعات خود را بیان کنند.
سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: در ۱۰ دوره این مسابقات موضوعات روز مبنا قرار میگیرد و در سه مرحله استانی، منطقهای و کشوری دانشجویان با یکدیگر همکاری دارند.
گفتنی است، در پایان این مراسم پوستر یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان و کتاب گزارشی از ۱۰ دوره این مسابقات رونمایی شد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/