دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حکایت حال خراب دارو/۱

نسخه‌های روی دست مانده/قحطی سرم و آنتی بیوتیک ادامه دارد

نسخه‌های روی دست مانده قحطی سرم و آنتی بیوتیک ادامه دارد
علی رغم وعده وزیر بهداشت و درمان همچنان در تهیه سرم و آنتی بیوتیک دچار مشکل هستیم تا جایی که روز گذشته حسینعلی شهریاری رییس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این رابطه نامه‌ای به رییس جمهور نوشت.
کد خبر : 810561

گروه جامعه خبرگزاری آنا، زهرا اردشیری: در آستانه فصل سرما و شیوع ویروس آنفولانزا کمبود سرم و آنتی بیوتیک‌های تزریقی یکی از معضلات پیش روی بیماران است.

حدود یک هفته پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود تا یک هفته آینده با تحویل سرم و آنتی‌بیوتیک به داروخانه‌ها کمبود این دو محصول رفع خواهد شد. وی درباره کمبود شربت آنتی بیوتیک کودکان هم خاطرنشان کرد: به دلیل مصرف بالا در فصل تابستان با کمبود سرم و در فصول پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه هستیم که برای رفع این کمبود‌ها پیش بینی‌های لازم انجام شده و حدود یک هفته آینده به مقدار فراوان از هر دو محصول به داروخانه‌ها تحویل خواهد شد.

همچنین چندی پیش حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته بود، با توجه به گران شدن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، سعی داریم با پوشش بیمه‌ای، هزینه پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و تا ۱۵ روز دیگر مشکل کمبود این دارو‌ها برطرف می‌شود.

حسینعلی شهریاری رییس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به آنا می‌گوید: «متاسفانه حدود ۱۰ ماه است که در زمینه سرم و آنتی بیوتیک دچار مشکلات زیادی هستیم و می‌توانم به جرئت بگویم در ۷۰ درصد داروخانه‌های کشور این محدودیت وجود دارد.»

شهریاری با بیان اینکه نیازی به واردات آنتی بیوتیک در کشور نیست، ادامه می‌دهد: «شرکت‌های دارویی در حال تلاش برای حل این مشکل هستند، ضمن اینکه بسیاری از بیماری‌های ویروسی نیازی به تجویز آنتی بیوتیک ندارند. همچنان در بازار با کمبود سرم مواجه هستیم، با این حال تمام شرکت‌های دارویی در حال تلاش برای افزایش ظرفیت تولید هستند. 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در بیمارستان‌ها به خصوص بخش دولتی سعی شده مشکلی بابت کمبود سرم پیش نیاید، اما در داروخانه‌ها با کمبود مواجه هستیم.

او که بار‌ها در دوران شیوع کرونا به رییس جمهور نامه نوشته است این بار به تغییر نرخ ارز دارو و ثبت سفارشات جدید برای مواد اولیه جهت تولید دارو‌های داخلی بر اساس نرخ جدید اشاره کرده است و می‌گوید: «بالا رفتن درخواست برای دارو‌های مثل آنتی بیوتیک و سرم دور از انتظار نبوده و متاسفانه در حال حاضر کمبود آن به عنوان یک واقعیت به شدت نگران کننده، موجب سردرگمی بیماران و کندی روند بهبود آن‌ها شده است.»

شهریاری می‌گوید: «به عنوان نماینده مردم ملزم به پیگیری از مسئولان هستم. متاسفانه باید بگویم این روز‌ها بیماران نسخه‌هایشان روی دستشان می‌ماند.»

به گفته شهریاری علت کمبود دارویی و سرم در کشور، قوانین بانکی و گمرکی، شرکت‌های بیمه‌ای، کمبود مواد اولیه، طلب شرکت‌های تولید دارو، افزایش هزینه حمل و نقل و تعرفه‌های بازرگانی است.

شهریاری با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید داروی کشور در اختیار شرکت‌ها و بنگاه‌های شبه دولتی است، به آنا می‌گوید: علی رغم توصیه‌های رییس جمهور مبنی بر تامین سرم و دارو متأسفانه تاکنون در این رابطه اقدامی انجام نشده است؛ مردم با کمبود دارو مواجه هستند چه کسی باید پاسخگوی آن‌ها باشد.

شهریاری ادامه می‌دهد: با دستور‌های کاغذی این مشکل حل نمی‌شود چرا که در تابستان و بهار سال جاری در مورد کمبود دارو تذکر دادیم و تأکید کردیم که نباید اجازه داد این کمبود‌ها به فصول پاییز و زمستان برسد، اما متاسفانه توجهی نشد.

جزییات نامه رییس کمسیون بهداشت به رییس جمهور 

در همین رابطه دیروز شهریاری در نامه ای که خطاب به رئیس جمهور نوشته است اعلام کرد: «احتراماً همانگونه که به دفعات به حضرتعالی یادآوری نموده ام و خاطر شریف قطعاً مستحضر می‌باشد، با توجه به تغییر نرخ ارز دارو و ثبت سفارشات جدید برای مواد اولیه جهت تولید دارو‌های داخلی بر اساس نرخ جدید و نیز چالش تامین نقدینگی لازم، وقوع وقفه درتولید، ورود و عرضه دارو به خصوص در فصل پاییز و زمستان و بالاخص در زمینه دارو‌های پرمصرف این فصول همچون انواع آنتی بیوتک‌ها و دارو‌های بیماری‌های عفونی امری دور از انتظار نبوده و متاسفانه در حال حاضر به عنوان یک واقعیت به شدت نگران کننده، موجب سردرگمی بیماران و کندی روند درمان وبهبود آنان، هم اکنون وجود دارد و عنایت ویژه دولت محترم را برای حل عاجل آن می‌طلبد.

از آنجا که موضوع مزبور از دغدغه‌های جنابعالی بوده و دولت نیز به اهمیت مقوله سلامت به خوبی واقف است مستدعی است دستور فرمایید موضوع کمبود اقلام دارویی مذکور و سرم تزریقی که به ویژه کودکان و سالمندان را مورد تهدید قرار می‌دهد در اسرع وقت مرتفع شده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از کمبود‌ها و تامین ذخیره‌های لازم در کارخانجات تولیدی و شرکت‌های پخش اندیشیده و نتیجه اقدامات به عمل آمده به این کمیسیون اعلام شود.

ضمنا در شرایط کنونی که دشمنان با کوچکترین بهانه در صدد مخدوش نمودن چهره نظام بوده و عوامل داخلی آنان نیز با بزرگنمایی، سعی را در برانگیختن اذهان دارند و مسئله سلامت عمومی و کمبود دارو‌های متداول برای امراض ساده نیز فی نفسه موضوعی حساس و اورژانسی به شمار می‌رود پرداختن به حل موضوع و گره گشایی از مشکلات و چاره اندیشی برای آنها، اهمیت قضیه را دوچندان می‌نماید و انتظار برای دسترسی آسانتر مردم به دارو‌های ضروری، از سوی جنابعالی که نسبت به این حوزه امعان نظر داشته و بار‌ها به مسئولان ذیربط در این خصوص تاکید نموده اید، انتظاری کاملا بجا و انشاالله نتیجه بخش است.»

نسخه‌ها روی دست مانده است

گزارش میدانی خبرنگار آنا در رابطه با کمبود سرم و آنتی بیوتیک نشان می‌دهد با کمبود آنتی بیوتیک تزریقی به ویژه برای کودکان مواجه هستیم. داروخانه‌ها علت این موضوع را نمی‌دانند، ولی اظهار می‌کنند تعدادی از بیماران نمی‌توانند نسخه‌های خود را تهیه کنند. 

 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته