دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امیدآفرینی نوشت‌افزار ایرانی /آیا سیاست‌ها با تولید بومی همراه خواهد شد؟

استقبال از نمایشگاه «ایران‌نوشت» نشان می‌دهد که تولیدکنندگان جوان با ذهنیت خلاق خود به دنبال خلق و ارائه تولیدات بومی و دفاع از ارکان هویتی و فرهنگی هستند و این روند نیازمند حمایت است.
کد خبر : 803805
امیدآفرینی نوشت‌افزار ایرانی /آیا سیاست‌ها با تولید بومی همراه خواهد شد؟

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود ـ «هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی‌اسلامی (ایران‌نوشت)» به همت مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پس از دو سال وقفه، تجربه‌ای مفرح و امیدبخش از اشتیاق کودکان برای استفاده از تولیدات بومی را رقم زده است. رویدادی که از اول تا هجدهم شهوریورماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در حال برگزاری است.

قوت‌بخشی به سیاست‌های حمایتی از نوشت‌افزار ایرانی ضرورت پاگیری این طفل نوپا است. کارشناسان تربیتی استفاده از نوشت‌افزار و اسباب‌بازی‌هایی با تصویر شخصیت‌های کارتونی خارجی را به منزله بسترسازی ناخواسته برای پذیرش فرهنگ غیرخودی و در نتیجه بیگانگی از هویت و فرهنگ بومی عنوان می‌کنند.

برای  اصلاح این وضعیت بارها تحرکاتی از تولیدکنندگان مشاهده شده است. نوشت‌افزار داخلی در برخی مواقع به دلیل کیفیت پایین و گاهی به دلیل خلأ معرفی چهره و شخصیت محبوب بچه‌ها با ضعف مواجه بوده و سال‌ها دست به آزمون  و خطا بردن از این جنس موجب شده تا والدین و کودکان در مقاطعی عطای این موضوع را به لقایش بپیوندند.

به عنوان مثال «دارا و سارا» نمونه جذابی از اولین عروسک ایرانی بود که با لباس‌های محلی اقوام ایرانی به فروش می‌رسید اما توقف در نوآوری و عرضه گسترده آن موجب شد تا امروز هیچ اثری از آن باقی نماند.

از سوی دیگر، مصرف‌کننده اشتیاق آن را دارد که اجناس بومی را با تصاویر و عناصری که گوشه‌ای از فرهنگ این دیار را نشان می‌دهد و می‌تواند با آن قرابت داشته باشد، خریداری کند اما در عمل پاسخ خواسته و تقاضای خود را نمی یابد. این موضوعی است که در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با تولیدکنندگان این عرصه و مراجعان به نمایشگاه ایران‌نوشت مورد بررسی قرار گرفت.

استقبال کودکان از قهرمانان کارتونی بومی

معرفی شخصیت‌های جدید به کودکان از جمله اهداف تولیدات بومی در سال‌های اخیر بوده است. این در شرایطی است که چهره‌های کارتونی خارجی بازار را اشباع کرده و کودکان با هیچ قهرمان وطنی مواجه نبودند.

امیدآفرینی نوشت‌افزار ایرانی /آیا سیاست‌ها با تولید بومی همراه خواهد شد؟

زهرا محمدی موسوی مسئول غرفه «برند کیان پارس» با اشاره به اینکه اگر محصول خوبی به کودکان ارائه شود از شخصیت‌های کارتونی بومی استقبال می‌کنند، تصریح کرد: ما فعالیت خودرا برای تولید کیف از سال 85 آغاز کردیم. تمام کارهای نمایشگاه تولید خودمان است. یک سری از کیف‌ها پارچه خارجی دارد اما مابقی کاملا ایرانی است واستقبال  مراجعان نیز قابل توجه است.

محمدی موسوی با اشاره به استفاده از تصاویر شخصیت‌های کارتونی بومی گفت: شخصیت‌های «حُسنا کوچولو»، «ململ»، «ثنا و ثمین» هم در کیف‌های پسرانه و هم دخترانه مورد استقبال هستند و بچه‌ها دوستشان دارند؛تبلیغات نمایشگاه هم  خوب بوده و ما راضی هستیم.

محمد مهدی جلالیان مدیر عامل استودیو کمیکا نیز با اشاره به خلق شخصیت «ایلیا» تصریح کرد: ما سال‌های زیادی است که با وجود غنای فرهنگی، نتوانستیم شخصیت ابرقهرمانی در فضای فانتزی خلق کنیم. این در حالی است که  در مقابل «اسپایدرمن»، «بت‌من» و «بن‌تن» از غرب و «ناروتو» از شرق برای کودکان معرفی شده است.

وی تاکید کرد: فرهنگ ما این ظرفیت را دارد که شخصیت قهرمانی خودمان را داشته باشد. به همین دلیل شخصیت ایلیا خلق شد و از سال 1398 کتاب‌های کمیک آن به بازار آمد. به صورت دنباله‌دار داستان بومی اما مدرن و کودک‌پسند آن در کتاب‌ها جلو می‌رود و بچه‌ها این شخصیت را می‌شناسند و دوستش دارند.

به گفته جلالیان محصولات جانبی این شخصیت مثل نوشت‌افزار تولید شده و تولید انیمیشن آن دنبال می‌شود. خوشبختانه بچه‌ها ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌اند و همین موضوع ما را برای ادامه تولید با وجود اینکه حمایت خاصی دریافت نکردیم مصرر ساخته است.

وی کارکرد نمایشگاه را معرفی تولیدات جدید برشمرد و تصریح کرد:  مهمترین مسئله ما معرفی و دیده شدن است. در بین حجم زیادی از شخصیت‌های خارجی، لازم است شخصیت‌های بومی ما به صورت گسترده به خانواده‌ها معرفی شود. ما بی‌شک سال بعد با حجم تولید بیشتری در نمایشگاه حضور خواهیم داشت.

علی علیزاده مسئول غرفه بازی محیطی دانادل نیز با اشاره به استفاده از تصاویر شخصیت‌های کارتونی ایرانی برای بازی سازی متذکرشد: این نمایشگاه نشان داد اگر محصول خوبی در اختیار بچه‌ها قرار گیرد استقبال می‌کنند.

وی افزود: در این نمایشگاه غرفه محیطی برای بازی ساختیم. بچه‌ها معما را حل می‌کنند و یک معما با سوال چی کو؟ را پاسخ می‌دهند و به قید قرعه هدیه می‌گیرند. در ابتدا تصورمان این بود مخاطبان ما کودکان هستند اما بزرگسالان هم استقبال کردند و روزانه 100 مراجعه داریم.

کودکان نیازمند معرفی سبک ایرانی اسلامی

نه تنها معرفی چهره‌های جدید برای کودکان در نمایشگاه نوشت‌افزار استقبال شده است، در بخش جنبی نیز تولید کننده‌ها از اشتیاق کودکان به محصولات نوآورانه وخلاق می‌گویند.

زهرا طاهری مدیر برند «نقل و نبات» تولید کننده محصولات حجاب کودک و نوجوان در این خصوص گفت: ما در حال طراحی لباس و پارچه و محصولات عبادت و حجاب هستیم تا برای اولین پروسه برخورد کودک با دین از جمله جشن تکلیف محصولات لازم را ارائه کنیم.

امیدآفرینی نوشت‌افزار ایرانی /آیا سیاست‌ها با تولید بومی همراه خواهد شد؟

وی با بیان اینکه تبلیغ مناسبی برای بخش جنبی نمایشگاه نشده بود، اضافه کرد: این در حالی است که مراجعان استقبال دارند و نشان می‌دهد چنین محصولاتی مورد نیاز است. غالب مشتریان ما خود بچه‌ها هستند و با توجه به اینکه قیمت‌ها مناسب است و خانواده‌ها در جریان هستند مورد استقبال قرار می‌گیرد.

طاهری تاکید کرد: برای ایجاد تمایز از بهترین نساجی‌ها پارچه خریداری می‌شود. بهترین چاپ روی پارچه را داریم و قیمت‌ها با سود بسیار اندک است. به نسبت قیمت اجناس مشابه در بازار قیمت‌ها پایین‌تر است.

وی معتقد است خانواده باید برای حضور در نمایشگاه مجاب شود و دلایل برتری برندها به مشتری گفته شود. مثلا مشتری  برای پیاده روی اربعین لباس مناسب ندارد در مقابل بازار پر از اجناس بی‌کیفیت است یا  برای روسری کودکان از ساتن استفاده می‌شود که به موی کودک آسیب می‌زند در حالی که تولیدکننده‌های بومی محصولات به مراتب کیفی‌تری تولید می‌کنند.

علی عباسی مدیرداخلی شبکه سبک زندگی ایرانی اسلامی «جنان»  نیز درباره فعالیت ها این مجموعه گفت: در این شبکه مجموعه‌ای از تولیدکنندگان را دورهم جمع کردیم تا محصولات آن‌ها را عرضه کنیم که شامل کتاب، محصولات غذایی نوآورانه و لوازم بازی است. به دنبال این هستیم بازخوانی جدیدی از محصولات ایرانی اسلامی ارائه بدهیم تا گامی برای شکل‌گیری سبک زندگی ایرانی اسلامی و تمدن نوین برداریم.

عباسی با بیان اینکه نقطه هدف این مجموعه خانواده است و توجه ویژه‌ای به مادران و کودکان دارد، تاکید کرد:  ما سایتی داریم که متقاضی می‌تواند محصولات مورد نیاز خود را سفارش داده و تهیه کند. بر همین اساس شهرستان‌ها نیز می‌توانند از شبکه ما سفارش بگیرند.همچنین اگر در صفحه سرمایه‌گذاری خرد شرکت کنند می‌توانند سرمایه خرد خود را به امانت بگذارند تا محصولاتی را به اسم آن‌ها خریداری کنیم و با سود آن را برگردانیم؛ حتی می‌توانیم برای اشتغال‌زایی به علاقه‌مندان کمک کنیم.

وی بیان کرد: محصولات ما محصولات سالم  هستند مثلا در بخش مواد غذایی محصولات مضرر برای سلامتی که نگه‌دارنده داشته باشند نداریم. حتی درخواست کننده‌هایی با برندهای نام‌های مذهبی یا فعال در اشتغال‌زایی داشتیم به دلیل اینکه محصولات شرایط لازم را نداشت، جهت حضور در شبکه درخواست آن‌ها را نپذیرفتیم.

به گفته عباسی نمایشگاه امسال به نسبت سال‌های قبل بهتر بود. لازم است خلق مخاطب با معرفی برند‌ها داشته باشیم. وظیفه ما و سایر تولیدکننده‌ها گسترش مخاطب است و لازم است مردم با این جنس از محصولات آشنا شوند.

از شهرستان‌ها غافل نشویم

نه تنها برند «جنان» بلکه برخی برندهای دیگر نیز فرصت تامین کالا برای شهرستان‌ها را فراهم کرده‌اند.

یکی از مراجعان به نمایشگاه که ساکن شهر دیگری است نیز به خبرنگار آنا گفت: من با دیدن این نمایشگاه افسوس خوردم که چرا مشابه آن در شهر من برگزار نمی‌شود.

رعنا رستمی معتقد است شهرستان‌ها به مراتب بیش از تهران نیازمند دسترسی به چنین امکاناتی هستند و بچه‌ها در شهرهای کوچک و به ویژه روستاها اغلب به ندرت از چنین جریان‌هایی مطلع می‌شوند.

در پاسخ به این دغدغه، محمد امین قورچیان مسئول غرفه برند «ماروک» معتقداست این پلتفرم فرصت خرید از همه جای ایران را فراهم ساخته است. ما پلتفرم و سایت اینترنتی طراحی کردیم که هم پخش عمده دارد  و هم خورده فروشی و محصولات ما شامل نوشت‌افزار، اسباب‌بازی و محصولات فرهنگی است.

وی با تاکید به اینکه استقبال والدین از خرید آنلاین و حضوری قابل قبول است،  متذکر شد: تاکید ما حمایت از تولیدات ایرانی است و تقریبا کالای خارجی نداریم مگراینکه کالایی جایگزین نداشته باشد و درصد بالایی از وارداتی‌ها به سفارش تولید کننده است که با برند ایرانی وارد می‌شود.

به گفته قورچیان برگزاری منطقه‌ای نمایشگاه نیز خالی از لطف نیست. استقبال از نمایشگاه نشان داد، فضایی که کانون پرورش دارد، گنجایش جمعیت را ندارد و بهتر است فضاهای دیگری برای دوره‌های بعدی بررسی شود.

کاغذ ایرانی باکیفیت بدهند هزینه را کاهش دهیم

اما با وجود شکل‌گیری چرخه تولید تا فروش از معرفی تولیدات خلاقانه تا شبکه سازی، یکی از مباحث کلیدی قیمت است.

یکی از مراجعان به نمایشگاه معتقد است در نمایشگاه تخفیفی برای کالاها  وجود ندارد و اجناس مشابه با قیمت مشابه در بازار وجود دارد و واقعاً ایستادن در صف برای خرید یک کالای خاص نمی‌ارزد.

رحیمی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌ها باید جذابیتی در خرید به وجود آورند، تصریح کرد: اگر قیمت‌ها کمتر از بازار باشد مراجعان هم خرید می‌کنند و هم با تولیدات جدید برای خریدهای بعدی آشنا می‌شوند.

امیدآفرینی نوشت‌افزار ایرانی /آیا سیاست‌ها با تولید بومی همراه خواهد شد؟

غلامرضا تقوی مدیر مسئول «انتشارات تعالی» در پاسخ به این دغدغه تاکید کرد: این نمایشگاه در راستای معرفی کالاهای ایرانی اسلامی فعالیت دارد. ما هم  پیرو دغدغه‌ای که داشتیم دفترهایی با طرح‌های ایرانی ارائه کردیم. برای تولید کالا از بهترین کاغذ استفاده کردیم. مثلا از کاغذ اندونزی استفاده کردیم که از کاغذ چینی گران‌تر است؛ یا برای دوخت دفتر یا فنر گذاری کیفیت را افزایش دادیم.

وی با تاکید به اینکه استقبال بد نیست و  شاید روزهای آخر نمایشگاه بهترهم شود. تنوع طرح‌ها برای مراجعان به ویژه کودکان قابل توجه بوده است.اما قیمت کاغذ در چند روز افزایش داشته و وقتی خواستیم کالای جدید برای نمایشگاه تولید کنیم با افزایش قیمت‌ها مواجه بودیم. با این حساب اگر اجناس خود را در انبار نگه می‌داشتیم در عرض یک هفته می‌توانستیم گران‌تر هم بفروشیم.

تقوی متذکر شد: برای من تولید کننده که می‌خواهم با خلاقیت کار کنم این مسئله  آسیب زا است و مانع از آن می‌شود. اینکه تولید کاغذ داخلی مطرح شده، باید وارد بازار شود تا کیفیت آن را بررسی کنیم. درک بصری و تمایل به تامین کالای خوب در خانواده‌ها افزایش دارد و فکر می‌کنم کاغذ ایرانی آن کیفیت لازم را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت دفتر تولیدی این انتشارات در نمایشگاه از 25 تا 40 هزار تومان تعریف شده است، افزود: در کمال تاسف برای شارژ مجدد، مجبور به افزایش قیمت خواهیم بود. چون قیمت کاغذ افزایش داشته است.هر قدر کاغذ ارزان‌تر شود به نفع تولید‌کننده است. ما مردم را درک می‌کنیم اما برای افزایش قیمت چاره‌ای نداریم و اگر کاغذ با کیفیت داخلی بدهند ما هم با قیمت پایین‌تر تولید می‌کنیم.

نمایشگاه نوشت‌افزار نشان داد که تولیدکنندگان جوان با ذهنیت خلاق و دستان قدرتمند به دنبال خلق و ارائه تولیدات بومی و دفاع از ارکان هویتی و فرهنگی هستند اما در عین حال این روند نیازمند حمایت است و سخت‌ترین بخش ماجرا زمانی خواهد بود که بعد از پاسخ به بازار داخلی عرض اندام در بازارهای خارجی مطرح شود.موضوعی که به نظر می‌رسد با برنامه ریزی دقیق تحقق آن چندان دور از انتظار نیست.

 انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب