سریعترین راه برای تحول در عرصه فرهنگی توسعه بازارپردازی فرهنگی است/ سیاستگذاری فضای مجازی در حوزه نوجوان رها شده است
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست هماندیشی فعالان خانواده و کودک در فضای مجازی با حضور نمایندگان نهادهای مختلف کشور عصر امروز، هفتم شهریورماه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای ایننشست، حجت الاسلام حامد حاجی ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد طی سخنانی در رابطه با اهداف نشست و برنامه های وزارت ارشاد در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: موضوعی که مدتی است در بخش فضای مجازی وزارت ارشاد پیگیری شده و در دستور کار جدی قرار دارد، دغدغه صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی است که به صورت دغدغه ای عام و عمومی مطرح است.
وی افزود: وزارت ارشاد اقداماتی در این زمینه برنانه ریزی کرده که با عبارت ها و بسته های سیاستی متنوع در قالب استاد شبکه ملی اطلاعات و توسعه محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات تا موضوع سند سیاستی فضای سالم و سند صیانت از کودک ارائه میشود.
وی در ادامه اظهار کرد: به دنبال پیگیری این اسناد در قالب مصوبه شورای عالی هستیم و این سلسله جلسات در وزارت ارشاد پیگیری میشود تا ماموریتهای مد نظر را اجرا کنیم. یکی از این تکالیف نظام یکپارچه برای رده بندی محتوای مناسب برای کودک است که در مرحله رونمایی قرار دارد. در وزارت ارشاد یکی از اقدامات که اجرا شد، تولید وایت لیستی بود که به نوعی گقتمان اجرایی تری برای نشر محتوای این حوزه به نروم معرفی کند.
وی گفت: این مسئله هم در مطالعات میدانی سایر کشورها خیلی پررنگ است و هم در داخل کشور فارغ از ارایش های سیاسی در ارتباط با نحوه مدیریت فضای مجازی همه صاحب نظران در این زمینه بر ضرورت صیانت از کوک اذعان دارند. یعنی فقط این نیست که نگرش خاصی در کشور بر این مسئله تاکید داشته باشد.
حاجی ملامیرزایی بیان کرد: قوانین سختی در کشورهای غربی و توسعه یافته در مورد صیانت از کوک در فضای مجازی وجود دار و موسسات و سمن های فراوانی به این موضوع میپردازند. همگان باید به موضوع کودک و خاتواده اهتمام داشته باشند. تاکنون فعالیتهای زیادی در این زمینه انجام شده که باید تداوم داشته باشد. نهادهای فراوانی در کشور هستند که در این زمینه فعالیت دارند و مسیله صیانت از کوک را دنبال می کنند.
وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این جلسه تقدیر از تمامیکنشگران حوزه صیانت از کوک و خانواده، برطرف کردن موانع این حوزه و توسعه مقوله صیانت از کوک و خانواده در فضای مجازی است. باید تلاش کنیم فعالیت های صورت گرفته در این حوزه را توسعه داده و در این زمینه فعالیت گسترده داشته باشیم. حاحی ملامیرزایی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در بین ایات قران دو آیه را بیشتر در قنوت بیان می کردند "ربنا اتنا فی الدنیا حسنه" و "ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریتنا" مفهوم آیه این است که همسر و فرزندان باید نور چشم ما باشند. باید کاری کنیم که کشور را در حوزه کودک و صیانت از خانواده قدرتنمد ساخته و توسعه دهیم.
سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه این نشست گفت: اگر سیاست گذاری ا در دو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در عرصه کودکان حال خوبی ندارد. از دو دهه گذشته ما بهعنوان اصلیترین مرکز در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به زیرساختهای موجود در کانون پرورش فکری نهادی برای ارائه اسباب بازی داشتیم. اما تبعا قوانین و مطالب ۲ دهه پیش، آن هم با سرعت پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضاهای مجازی برای این حوزه کافی نیست. کار بزرگی که انجام شده این بود که برنامهریزیها را بهروز کردیم که هنوز هم در حال بررسی است. مهمترین مسئله در رده سنی کودک، بازی و سرگرمی است. نکته مهم در این حوزه تقریبا کم سامان، این است که نهادهای مربوطه خیلی کم با هم در ارتباط و همافزایی هستند. همچنین برای حوزه نوجوان هم نگرانیم. سیاست گذاری در عرصه نوجوان در کشور ما رها شده است. لذا شوراهای مرتبط از جمله شورای راهبرد اسباب بازی بایستی این حوزه را مورد توجه قرار دهند.
وی درباره چالش های محوری کودک، نوجوان و خانواده در فضای مجازی افزود: دسترسی راحت و سریع به محتواهای خارجی، منفعل بودن والدین در رفتار مصرف کودک و نواجوان در خانواده، نبود نگاه ارتفقای محتوای فرهنگی در محیطهای یادگیری، عدم تمرکز بر نوآوریهای فرهنگی و تعامل با ذائقه مخاطبان.
امامی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای شروع شده که تا حدی هم پیش رفته بازارپردازی فرهنگی در بعد کودک و نوجوان است. سریعترین راه برای تحول در عرصه فرهنگی توسعه این کالاها است. صنایع نرم این عرصه را در جهان امروز پیش روی ما قرار داده است. برای ساماندهی آن باید به سمت صنایع فرهنگی برویم که نبود آن بزرگترین خلا و ضعف یک سیستم و زیست بوم فعال است.
وی درباره موضوعات محوری مواجه با چالشها اظهار کرد: با سه اتفاق بزرگ این مهم رخ میدهد. لزوم توجه به بازارپردازی فرهنگی و توسعه زنجیره ارزش محصولات فرهنگی به عنوان در دسترسترین راهکار برای تحول در سبک زندگی است. مورد بعدی توجه به توسعه حکمرانی پلتفورمی برای حکمرانی محتوای فرهنگی در فضای مجازی است.
وی افزود: نکته دیگر توجه به توسعه فضاهای فرهنگی به عنوان بن مایه تلاقی مخاطب و محتواهای فرهنگی است. همچنین لزوم توجه به بازنگری در نقشهای نهادی نهادها و سازمانهای فرهنگی مهم است.
امامی در توضیح اهداف قرارگاه بازارپردازی فرهنگی اظهار کرد: با چند مورد میتوان به آن دست یافت؛ تعیین خطمشیها و سیاستهای توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر همگراسازی و همافزایی ظرفیتها نهادهای فرهنگی، تنظیمگری سیاستهای بازارپردازی فرهنگی به عنوان الگو چشمانداز برای فعالان بخشهای خصوصی، ایجاد نمونه موفق جهت تبیین الگو های اقتصادی بین بخشی در حوزههای متنوع فرهنگی، هنری و رسانهای از موارد مهمی هستند.
وی درباره بنمایههای ملی زیست بوم بازارپردازی فرهنگی عنوان کرد: فرهنگبنیان و فضای آزمون فرهنگی دو بنمایه هستند. فعالیت فرهنگی و اجتماعی فرهنگبنیان نامیده میشود که با به کارگیری فناوریهای فرهنگی و نوآوریهای اجتماعی و با رویکرد اقتصادی توسعه داده شده باشد. کسبوکارهای بازارپردازی فرهنگی، کسبوکارهای فرهنگبنیان هستند.
در ادامه این نشست، رضا پورحسین، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز بیان کرد: کودک و نوجوان تقریبا ترکیب علمی نیست؛ چراکه نوجوان از کودکی کنده شده و رو به جوانی میرود اما کودک به نوبه خود مقوله خاصی است که ویژگی های مربوط به خود را دارد. بنابراین نباید از واژه کودک و نوجوان در کنار هم استفاده کرد.
وی با بیان اینکه کودک مینیاتور بزرگسالی نیست و ماهیت خود را دارد، گفت: انسان وقتی زاده میشود، لوح سفید نیست و سرشار از نشانه های الهی است. کودک نظامی در حال رشد است که خود را به سمت تعادل و سازش با محیط می برد. همه موجودات ذاتا خود را به سمت تعادل می برند. دنیای ذهنی و روانی کودک با بزرگسال متفاوت است.
پورحسین ادامه داد: ورود به دنیای کودکان بسیار مشکل است و نیازمند آگاهی و دانش کامل است. به همین دلیل نیازهای کودکان نیز با بزرگسالان متفاوت است. کودک مرز بین خیال و واقعیت را نمی شناسد و دنیای عینی برای او با دنیای خیالی و فضای مجازی درهم تنیده است. همچنین، دنیای ذهنی کودک یکسره به بیرون منعکس می شود و از محرک های محیطی تاثیر می پذیرد. تعادل بین این دو کنش، کودک را به سمت تعادل و سازگاری می برد.
وی تصریح کرد: فعلا فضای مجازی فضایی نیست که کودک را به سمت تعادل ببرد و منشآ بسیاری از اضطراب ها نیز همین فضای مجازی است. ذهن کودک نمی تواند برون سازی نداشته باشد. کودک با تاثیرگذاری بر اشیا احساس کفایت و مولد بودن می کند. کودکان در واقع به پاس برون ریزی احساس و فکر خود به آرامش می رسند.
رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تصریح کرد: دست ورزی، تغییر شکل، تخریب و سازماندهی و جابجایی در فضا از نیازهای اساسی اما ناگفته کودن است. البته این نیازها در فضای عینی برآورده می شوند و شناخت کودکان نتیجه دست ورزی ها و کنش روی مسئله ها است. کودکانی که در فضا جابجا نمی شوند، جستجو گری ایشان به شدت کاهش پیدا می کند.
وی اظهار کرد: بازی های میدانی کنشگری کودکان را فعالتر می کند، اما بازی های مجازی چنین ویژگی ندارند. فضای مجازی برای تحول روانی کودکان در مرتبه دوم اهمیت قرار داد؛ چراکه کودک در این فضا کنش ورزی کمتری دارد میزان انتخاب او در تحقق کار مورد نظر پایین است.
پورحسین تصریح کرد: در ادبیات روانشناختی حقوق کودک معادل نیازهای زیستی و روان شناختی اوست. قانونی بر حیات روانی کودک حاکم است که باید رعایت کرد. کودکان باید در صفحه خود در این فضا تعامل داشته باشند. دنیای مجازی کودکان باید با دنیای مجازی بزرگسالان کاملا متفاوت باشد. باید به سمت این موضوع برویم که چگونه می توان فضای مجازی را برای کودکان آماده و مهیا کنیم.
در ادامه علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: در سال ۹۹ با شروع ویروس کرونا رهبر معظم انقلاب گفتند (در باب آموزش مجازی بیان نکتههایی نیاز است و آن زیانهایی است که در فضای مجازی وجود دارد. برنامه شاد خوب است اما باید توجه داشت که جوانان سرشان به موارد دیگری که در این فضا وجود دارد، گرم نشود). ایشان بارها در خصوص فضای مجازی توصیههایی کردهاند. برای فراجا سه وظیفه در نظر گرفته شد؛ ما برای پیاده سازی این وظایف مدلی طراحی کردیم که مبتنی بر سند بوده است.
وی درباره اقدامات حوزه حمایت و مراقبت اظهار کرد: اقدام سلبی مسئولیت سازی واقدام مراقبتی از وآیف ما بوده است. در حال حاضر در اقدامات سلبی تمرکز بر سالمسازی و مقابله با جرایم در برنامه شاد است. در این راستا رصد و حذف مصادیق مجرمانه در این برنامه را پیگیری کردیم. همچنین با مسئولان شاد جلساتی برگزار شد تا برنامهریزی و رصدها به بهترین نحو انجام شود و همافزایی خوبی به وجود آید.
رجبی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در برنامه شاد اتفاق افتاد موضوع (مومو) بود که شایعاتی در فضای به راه افتاد که پلیس فتا جلوی آن را گرفت.
وی افزود: ما معتقدیم پلیس به تنهایی نمیتواند به همه عرصهها ورود کند و همه نهادها باید کمک کنند چرا که فضای مجازی وسیع است.
وی درباره مشکلات و نیازمندیهای برطرف شده گفت: اتصال به سامانه شاد با وی پی ان و آی پی چالش بزرگی بود که مرتفع شد. راه اندازی مرکز تماس کودکان با پلیس مورد مهمی بود که این مورد نیز انجام شد. کودکان با شماره ۰۹۶۳۸۰ میتوانند مشکلات خود را بیان کنند. البته درخواست شماره سه رقمی هم کردهایم که هنوز به نتیجه نرسیدیم.
رجبی افزود: در حوزه فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی ما با استفاده از بستری که در برنامه شاد بود به تولیدمحتوا چندرسانهای، ایجاد کانال پلیس فتا و ارسال گزارش پرداختیم. یکی از کارهای جدی در حوزه کودکان، ایجاد پویش مردمی کودکان سایبری بوده که هدف آن افزایش آگاهی عمومی جامعه برای خانوادهها، مربیان و مسئولان آموزشی است.
در ادامه محمود نظری منش، رییس مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان نیز در سخنانی اظهار کرد: از سال ۹۷ با ابداع برخی همکاران، موضوع صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی به جد پیگیری شد. بخش خصوصی در این زمینه دچار مشکلاتی است که نهادهای حاکمیتی با آن آشنایی چندانی ندارند. مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارشاد، ساترا، وزارت ict و وزارت آموزش و پرورش نهادهای حاکمیتی حوزه فضای مجازی را تشکیل می دهند.
وی افزود: مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کوک و نوجوان از سال ۹۸ در تمامی جلسات حاکمیتی حضور پیدا کرده و تفاهم نامه هایی با بازیگران اصلی این حوزه مانند پلیس فتا و ... منعقد کرده است. همچنین، ایجاد همکاری بین فعالان شناسایی شده نیز از جمله دستاوردهای مجمع بوده است.
نظری منش گفت: مجمع در یک سال و نیم اخیر به دنبال صادرات فرهنگی بوده است. حلقه واسط بین نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در این زمینه اقتصاد محتوای دیجیتال است. امار جمعیتی ایران نشان می دهد که ۲۵ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال دارند و نیاز محتوایی فراوانی در این زمینه وجود دارد لذا زمان خوبی برای دادن خوراک فکری لازم به کودکان و نوجوانان است.
وی تصریح کرد: کار آفرینی که تولید محتوا می کند لزوما دانش این حوزه را ندارد. امروز ما باید با انیمیشن های هالیوودی مقابله کنیم. لذا باید از امکانات مورد نیاز در این زمینه بهره مند باشیم. برای یک کار افرین منابع مالی، نیروی انسانی، دانش تخصصی، قوانین پشتیبان و مهارت در کسب و کار نیاز مبرم است.
نظری منش اظهار کرد: اهداف راهبردی مجمع فعالان فضای مجازی در حوزه کوک و نوجوان شامل بهبودی شیوه پرداخت آنلاین، ترویج و فرهنگ سازی مصرف محتوا، تقاضای تولید محتوا و توسعه بازار به سمت صادرات فرهنگی است که باید از سوی تمامی نهادهای حاکمیتی و مجموعه های خصوصی در این حوزه پیگیری شود.
در ادامه این نشست امیر حسین اسدی، مدیرکل توسعه کسبوکار وزارت صمت گفت: اگر میخواهیم کسبوکاری رشد کند باید به آن نگاه صنعتی داشته باشیم. در این نگاه یک ورودی، خروجی و فرآیندهایی را داریم؛ نیاز به شاخصههای مشتری، بررسی استراتژی ورود به بازار و غیره را داریم. در بررسیهایی که داشتیم متاسفانه این موارد به صورت حرفهای صورت نمیگیرد.
وی خاطرنشان کرد: نگاه اکوسیستم محتوایی به نگاه دولت متمرکز است. آنها صرفا منتظر هستند دولت حمایت کند تا رشد و توسعه داشته باشند. هر صنعتی که وابسته به دولت شد با مشکل مواجه میشود چرا که نوآوری از خود نخواهد داشت.
اسدی در ادامه بیان کرد: نگاه صنعتی به محتوا یعنی رعایت همه شاخصههای صنعت. اولین نکته این اصل این است که محصول برای جامعه هدف مشخصی تولید شود. نگاه صنعتی ما در حال حاضر دولتی است. در نگاه صنعتی دوست داریم ممیزی انجام شود چراکه گاهی بازار را رشد میدهد. برای رشد یک زیست بوم برای حوزه کودک باید نگاه حاکمیتی به نگاه صنعتی تغییر پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در صنعت محتوا در فضای مجازی عدم استانداردهای خدمات پس از فروش است. لازم است اتحادیههایی ایجاد شوند تا در این راستا همکاری کنند.
در ادامه، علیرضا زارعی یرکی، مدیرعامل هلدینگ توسعه مدیریت نیز در سخنانی با اشاره به دو حوزه کودک و شرکت های تولید کننده محتوای کودک بیان کرد: امروز نمی توان بخش خصوصی و دولتی را به یکدیگر مخلوط کرد. در حوزه فضای مجازی می توان به سه تقسیم بندی اشاره کرد که شامل سخت افزار و ارتباطات، دسترسی اپلیکیشن ها و محتوا است.
وی با بیان اینکه موضوع اصلی در این حوزه بحث محتوا است، افزود: امروز مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجاطزی باید محتوا را به عنوان اصل کلیدی برنامه ها در نظر بگیرد. دولت باید حکمرانی کند و زیر ساخت ها را به صورت محتوایی برای جامعه هدف فراهم کرده و به تولیدکنندگان ارایه دهد.
زارعی یرکی اظهار کرد: متولی اصلی جمع کردن محتوا در حوزه خانواده و کودک وزارت ارشاد و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد است. امروز باید مراکزی شبیه به مرکز توسعه فرهنگ و هنر متولی شده و رده بندی محتوا در کشور را آغار کنند. هر سال نیازهای کودکان و محتواها تغییر می کند. بنابراین نیاز به رده بندی محتواها همواره وجود دارد.
زارعی یرکی تصریح کرد: مرکز توسعه فرهنگ هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد باید محتوا را برای کودکان و شرکت های تولید محتوای این قشر تعریف کرده و نیازسنجی لازم در این زمینه را داشته باشد. امروز باید خلاهای حوزه خانواده و کودک در حوزه فضای مجازی شناخته شده و برای آن محتواهای لازم تعریف و تولید شود. مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی باید امروز خلا بودن متولی محتوایی را حل کند.
در ادامه این نشست سید رضا کاظمی، مدیرعامل موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان گفت: مسئلهای که در حوزه کودک اهمیت دارد موضوع هدایت مصرف و تنظیم گری است. یکی از دغدعههایی کمتر به آن پرداخته شده تنظیمگری نرم است، به دنبال آن هستیم که به کمک مخاطب جلو برویم تا در فضای مجازی توانمند شوند.
وی درباره سامانه هدایت مصرف اظهار کرد: این شامانه از چند پایه تشکیل شده است؛ ارزیابی، آموزش، مشاوره و ردهبندی سنی و غیره. در بحث ردهبندی سنی توضیحاتی داده شده که اگر فرزند خانواده، فیلمی که مناسب سن و سالش نبوده را مشاهده کرده باید چه کار کرد.
کاظمی عنوان کرد: حوزه آموزش ما به صورت جدی محتواهایی تولید میکند. در سامانه پرسان هم دغدغهها و سوالات مطرح میشوند تا مشاوران به پاسخگویی بپردازند.
در ادامه سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: ما در رابطه با بحث اهمیت بازیها اشتراک نظری از همه بعدهای فرهنگی اجتماعی و غیره وجود دارد. وضعیت مصرف بازیهای دیجیتال در بین کودکان بر اساس آخرین آمارهای موجود از پیمایش ملی الگوی مصرف بازیهای دیجیتال در ایران که توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۳۹۸ انجام شده و اطلاعات بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ خانوار را مورد مطالعه قرار داده است. بالغ بر ۲۵ درصد از بازیکنان را کودکان ۳ تا ۱۱ سال تشکیل میدهند که این بازه سنی پس از جوانان در رتبه دوم در مصرف بازیهای دیجیتال قرار دارند.
وی درباره اینکه کودکان با چه پلتفرمهایی بازی میکنند، عنوان کرد: آمار پیمایش،سال ۱۳۹۸ نشان میدهد که میزان دسترسی کودکان به تلفنهای هگراه سبب شده است که بالغ بر ۹۸ درصد از بازیکنان کودک ار پلتفورم موبایل برای بازی استفاده کنند و ۱۳ درصد از کودکان از رایانههای شخصی و ۱۰ درصد از کنسول برای بازی استفاده میکنند.
پژمان درباره فعالیتها و اقدامات بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: مطابق با آمار پیمایش سال ۱۳۹۸ و ضرورت توجه به مقوله کودکان اهم فعالیتهای بنیاد را در حوزه کودکان میتوان به ۶ بخش تقسیمبندی کرد؛ اقدامات و فعالیتهای محتوایی، پژوهشی، نظارتی، تعاملی، مشاورهای و فعالیتهای آموزشی.تعیین رده بندی سنی در بازی های رایانه ای بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین سواد رسانهای برای ورود به فضای مجازی اهمیت زیادی دارد. در داخل فضای بازیها تبلیغات درون آن گاهی فضا را دگرگون میکنند. برخی از آنها هم مناسب کودکان نیستند و تلاشهای ما را خراب میکنند.
در ادامه، قاسم خالدی، معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز در سخنانی اظهار کرد: طی یک سال گذشته یکی از مهمترین فعالیت های مرکز ملی فضای مجازی بحث کودک و نوجوان بود. امروز نکات مهمی در حوزه فضای مجازی وجود دارد که ما از آن ها عقب هستیم و باید برای دستیابی به ان ها تلاش کنیم.
وی با اشاره به تولیدات فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان در گذشته اظهار کرد: باید به آینده نگران کننده این حوزه توجه ویژه داشته باشیم. انچه در گذشته اتفاق افتاد نوعی به هم ریختگی در حوزه اقدام بود که یکی از دلایل مهم آن عدم شناخت موضوع است که در سیاستگذاران، والدین و خود کودکان وجود دارد.
خالدی با بیان اینکه تاکنون راهبرد مشخصی نیز در حوزه کودک و نوجوان وجود نداشته است، گفت: موضوع بعدی عدم طراحی برای زیرساخت های این حوزه بوده است. در محور تغییر و تحولات این حوزه نیز باید به بازی های نسل جدید و ابزارهای آن توجه کنیم.
وی با اشاره به نگرانی در رابطه با آینده این موضوع گفت: کودکان امروز به دنبال رمز ارزها و بازی های آنلاین می روند و در حال خارج شدن از نظارت و کنترل هستند. امروز باید نیازهای کوک و نوجوان را به صورت محتوا تولید کرده و در اختیار ایشان قرار داد. امروز دنیا به سمت مدیده کودکان دیجیتال حرکت می کند که چنانچه به آن توجه نشود، مشکلات اجتماعی زیادی در جامعه ایجاد خواهد شد.
انتظاری، عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه این نشست اظهار کرد: رقیب اصلی فعالان حوزه کودک در خارج از کشور هستند. پیشنهاد میدهم که فضای مجازی چه هست به تعریف واحدی برسیم. تعابیر گوناگونی الان وجود دارد. نگاه فناورانهای هست. فضای مجازی زیست بومی است که امتداد فرهنگ ما در فضای واقعی است. برای زندگی اجتماعی کودک و خانواده باید نظریه هنجاری ما بر مبنای فرهنگ خودمان و هویت ملیمان باشد. مسئله اصلی ما مبنی بر احکام مقام معظم رهبری است؛ ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و مقابله با تهاجم هپه جانبه فرهنگی و ارتقای سواد جامعه برای ورود به فضای مجازی و غیره.
محمد حسن انتظاری، عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه این نشست اظهار کرد: رقیب اصلی فعالان حوزه کودک در خارج از کشور هستند. پیشنهاد میدهم که درباره فضای مجازی به تعریف واحدی برسیم. تعابیر گوناگونی در حال حاضر برای آن وجود دارد و نگاه فناورانهای حاکم هست. فضای مجازی در واقع زیستبومی است که امتداد فرهنگ ما را در فضای واقعی نشان میدهد. برای زندگی اجتماعی کودک و خانواده باید نظریه هنجاری ما بر مبنای فرهنگ خودمان و هویت ملیمان باشد.
وی در ادامه افزود: مسئله اصلی ما مبتنی بر احکام مقام معظم رهبری است؛ ایشان ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، مقابله با تهاجم همهجانبه فرهنگی، ارتقای سواد جامعه برای ورود به فضای مجازی و غیره را از موارد مهمی به شمار میآورند.
لازم به یادآوری است؛ نشست همافزایی فعالان کودک و خانواده در فضای مجازی به همت و میزبانی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/