دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 15:37
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

ورود شهرداری تهران و تخصیص بودجه برای حل مشکل ریزگرد‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: شهرداری تهران با تخصیص اعتبارات و با همکاری سایر وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی و ردیف بودجه مخصوص توسط مجلس شورای اسلامی ورود جدی را به حل مشکل ریزگرد‌ها در استان‌های جنوبی کشور داشته باشد.
کد خبر : 7916

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ولی‌الله شجاع‌پوریان در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران محیط زیست با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: سخنان ایشان در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران محیط زیست و تاکید بر حل معضلات زیست محیطی، از جمله آلودگی هوا، پدیده ریزگرد‌ها و دست‌اندازی به جنگل‌ها و مراتع و فضاهای سبز وظیفه کارگزاران کشور را دو چندان کرده است.


وی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته و به ویژه در ماه‌های اخیر، معضل ریزگرد‌ها میهمان ناخوانده مردم نجیب مناطق جنوب و جنوب غربی کشور و در راس آن‌ها خوزستان حماسه‌ساز بوده است؛ استانی که مردمانش در طول ۸ سال دفاع مقدس، رنگ و بوی بمب، موشک و باروت را در آسمان شهرستان دیدند و چشیدند و در حالی که شایسته بود به پاس مقاومت و ایثارشان، زندگی بهتری به آنان هدیه شود، ‌امروز در زیر بمباران گرد و غبار و ریزگردهای آلاینده، چشم به راه تدبیر و مساعدت مسئولان دوخته‌اند.


عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: در باب ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی ریزگرد‌ها دلایل زیادی مطرح شده که از جمله آن‌ها اشتهای زیاد به ساخت سد‌ها بدون اعتنا به مطالعات زیست‌محیطی، خشک کردن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، استخراج غیر اصولی نفت و دلایلی از این دست را می‌توان بیان داشت اما فصل مشترک همه آن‌ها رویکرد غیر کار‌شناسی و بخشی‌نگری به مسائل ملی و عمومی است. بی‌ هیچ تردید، اگر به پروژه‌های عمرانی، فنی، اقتصادی و... نگاهی استراتژیک، آینده‌نگر و اصولی نداشته باشیم، برخی اقدامات که امروز درخور دریافت مدال خدمت و افتخار هستند، به بلایی خانمان‌سوز و معضلی حل ناشدنی برای نسل آینده تبدیل خواهد شد.


شجاع‌پوریان گفت: حل مشکل ریزگرد‌ها در استان‌های جنوبی کشور نه وظیفه شهرداری است و نه وظیفه نهادهای هم طراز آن، بلکه وظیفه ملی تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی گرفته تا دیگر وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: در شرایط کنونی در کنار لزوم ایفای این وظیفه، رفع یا کنترل این مشکل نیاز به تشکیل ستاد بحران و اختصاص بودجه لازم دارد اگر به جای اقدامی عاجل برای مهار این پدیده و نجات سلامت مردم گرفتار استان‌های درگیر، صرفا در پی علت‌یابی و‌گاه مقصریابی باشیم، در آینده نزدیک باید جان سپردن عزیزانمان به ویژه کودکان و سالخوردگان را نظاره کنیم و کما اینکه اکنون نیز هر روز خبری از این دست را می‌شنویم.


وی اظهار کرد: با توجه به شرایط اشاره شده اختصاص کمک‌های مالی از سوی وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها، موسسات دولتی و غیر دولتی از جمله شهرداری تهران و تخصیص بودجه و ردیف مخصوص به این موضوع توسط شورای اسلامی برای مقابله آنی و سریع با این معضل ملی است.


شجاع‌پوریان تصریح کرد: با توجه به شرایط استان‌های جنوبی، باید تجربه کسب کنیم تا در برابر موضوعات شهری، رویکردی کار‌شناسی و علمی پیشه کنیم تا مبادا در سال‌های آینده حسرت فرصت‌های از دست را رفته را بخوریم.


عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته، شهر تهران نیز به دلایل مختلف به یک شهر بی‌قواره تبدیل شده و انواع معضلات زیست‌محیطی، ترافیکی، بهداشتی و اجتماعی آن را احاطه کرده است، فربه شدن غیر اصولی و توسعه قارچ‌گونه جغرافیای تهران، بدون توجه به منابع انرژی، آب، حمل و نقل، هنجاری‌های اجتماعی و اثرات زیست محیطی آنکه عمدتا ناشی از نبودن برنامه‌های آینده‌نگرانه و ضعف بدنه کار‌شناسی و‌ گاه وجود مدیران ناکارآمد و ضعیف است، این شهر را آبستن رویدادهای ناگوار کرده است، رویدادهایی که برخی نشانه‌های آن آشکار شده و اگر امروز چاره‌ای برای پیشگیری‌ ان‌ها نیندیشیم، در سال‌ها‌ی آینده مهارشان سخت و بسا ناممکن خواهد شد.


وی گفت: ساخت و سازهای بی‌رویه و غیر اصولی به ویژه در مناطق غربی و شمالی تهران، بدون توجه به تذکرات دلسوزانه کار‌شناسان و بی‌اعتنایی به اصول معماری ایرانی اسلامی و در کنار تراکم‌فروشی و‌گاه شهر فروشی، تهران را به شهری بی‌روح، ناهمگون و بی‌دفاع در برابر آسیب‌ها و تهدید‌ها تبدیل کرده است.


شجاع‌پوریان ادامه داد: اگر چه تهران، امروز با معضل ریز گرد‌ها مواجه نیست اما با بسیاری از مشکلات دیگر درگیر و چه بسا در آینده نیز از هجوم ریزگرد‌ها در امان نباشد و جا دارد چنین تهدیداتی از هم اکنون مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرند. به خاطر داریم طوفانی که چندی پیش در تهران رخ داد، چگونه شهر و زندگی شهروندان را با مخاطره جدی مواجه کرد و ضعف یا ناکارآمدی بسیاری از تاسیسات و تدبیرهای شهری را نمایان کرد اما آیا پس از آن واقعه، آمادگی ما برای مقابله با چنین اموری در تهران افزایش یافته و آیا با درس گرفتن از این گونه وقایع‌ طرح جامعی برای مدیریت بحران‌ها تهیه شده است؟ آیا برای زندگی محتمل‌الوقوع و سایر بلایای طبیعی تدبیری اندیشیده‌ایم؟ آیا پس از دیدار پیشین با مقام رهبری و استماع دغدغه‌های ایشان در زمینه معضلات شهر تهران، چاره‌ای اندیشیده شده؟ نکند پس از ۴ سال ما نیز مشمول همین خطاب‌ها و عتابهای دو روز گذشته ایشان باشیم.


عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید بپذیریم که آینده‌پژوهی از رویکردهای نوین مدیریت در جوامع در حال توسعه و توسعه‌یافته است و ضرورت دارد ما نیز به آن توجه کنیم. مدیریت شهری تهران باید با امکانات وسیعی که در اختیار دارد و با استفاده از کار‌شناسان مستقل و کاردان، خطرات و معضلاتی را که پیش روی شهر تهران است پیش‌بینی کرده و به نحو مقتضی در مورد آن‌ها چاره‌اندیشی کند و البته وظیفه شورای شهر تهران به منظور برجسته کردن این ضرورت و تاکید بر لزوم تحقق چنین رویکردی در مدیریت شهر تهران و نظارت بر نتایج آن بر کسی پوشیده نیست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته