دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یازدهمین مسابقات ربوکاپ ایران

معرفی ربات rov توسط تیم ربات زیردریایی دانشگاه آزاد اسلامی ایذه

تیم آنزان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه ربات زیردریایی rov را در مسابقات ربوکاپ امسال معرفی کرد. این تیم تنها تیمی است که از اولین دوره برگزاری مسابقات زیردریایی در مسابقات ربوکاپ آزاد شرکت داشته است.
کد خبر : 76266

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، میلاد فیاضی، سرپرست تیم زیردریایی (rov)، در مورد تیمش گفت: «با توجه به این که از 5 دوره قبل لیگ زیردریایی در این مسابقات حضور داشته سطح مسابقات در مجموع هر ساله نسبت به قبل با کیفیت بهتری برگزار می‌شود. از سوی دیگر هماهنگی‌ها یعنی در واقع حرفه‌ای‌تر شدن مسابقات رو به بهبود و پیشرفت است.


فیاضی در ادامه افزود: «لیگ‌هایی مانند زیر دریایی جزء لیگ‌های پرخرج به شمار می‌روند و به دلیل حمایت نشدن برای تامین هزینه‌ها نسبت به سال‌های قبل ریزش پیدا کرده‌اند. در حالی که با افزایش کیفی تیم‌ها باید وسعت و تعداد تیم‌ها افزایش پیدا کند».


وی با اشاره به این که به لحاظ کیفی نسبت به دور نخست ربات‌ها حرفه‌ای‌تر شده و به صنعتی‌شدن نزدیک‌تر شده‌اند، گفت: «درست است که لیگ زیردریایی رو به پیشرفت است و به لحاظ کیفیت کار، ربات‌هایی وارد مسابقات شده‌اند که حرفه‌ای هستند ولی متاسفانه حمایت‌هایی که باید صورت گیرد در این زمینه کاهش پیدا کرده است».


فیاضی با اشاره به این مطلب که چه نیازهایی در این حوزه احساس می‌شود بیان کرد: «خوشبختانه این لیگ در دنیا مسابقات جهانی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز دارد ولی در ایران فقط مسابقات آزاد ایران برگزار می‌شود و باعث می‌شود همه تیم‌هایی که مشتاق شرکت هستند نتوانند فکر و ایده خود را عرضه کنند. در حالی که مسابقات آزاد ایران یک عرصه بزرگ به شمار می‌رود و تیم‌ها برای شروع نمی‌توانند مستقیم وارد این عرصه شوند. بنابراین یکی از نیازهای اساسی در این حوزه برگزاری مسابقات منطقه‌ای بین دانشگاهی است».


سرپرست تیم آنزان با بیان این مطلب که دو نوع ربات زیردریایی ساخته و طراحی شده، ادامه داد: «یک کلاس ربات زیردریایی نمونه جاسوسی است که تخم‌مرغی شکل است و قابلیت انجام عملیات‌ها را ندارد زیرا درجه آزادی‌اش زیر آب بسیار کم است. اما ربات‌های جدید ضعف ربات‌های جاسوسی را با هزینه کمتر جبران کرده امروزه پرکاربردترین ربات زیر آب نمونه (rov) است که جزء مدل‌های نیمه صنعتی به شمار می‌رود».


وی تصریح کرد: «این مدل‌های نیمه صنعتی قابلیت انجام عملیات‌هایی مانند کاووشگری در غارهایی که دسترسی غواضان امکان پذیر نیست را به راحتی دارند و با هر جهت گیری و موقعیتی در این محل قرار بگیرند توانایی عکسبرداری، فیلمبرداری و نمونه‌گیری را دارند. حتی اگر روی این مدل از ربات بازوی ماهر نصب شود توانایی کار عملیاتی مانند لوله‌گذاری، حفاری، برشکاری و جوشکاری‌های بسیار دقیق را نیز دارد».


فیاضی در پایان خاطر نشان کرد: «ربات‌ها در دنیا نقش ویژه‌ای را به عهده گرفته‌اند و بار سنگینی را از دوش نیروی انسانی برداشتند و کار را مطمئن تر کرده‌اند زیرا خطراتی که در کار نیروی انسانی با آن مواجه است را کاهش داده‌اند».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته