دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1395 - 16:46

نامه ایران به سازمان ملل متحد: آزمایش‌های موشکی ما ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیر کل این سازمان در تشریح آزمایش‌های موشکی ایران تأکید کرد: «قطعنامه 2231 شورای امنیت، فعالیت‌های نظامی متعارف و مشروع را ممنوع نمی‌کند و حقوق بین‌الملل هم چنین اجازه‌ای را به این شورا نمی‌دهد. »
کد خبر : 74249

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا، غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد درباره برنامه موشکی ایران توضیح داد.


خوشرو در بخش هایی از این نامه تأکید کرده است: « بر مبنای دستور دولت من و در پی آزمایش‌های موشکی اخیر توسط قوای نظامی ایران و تلاش‌های مربوط به (انتشار) اطلاعات غلط و همچنین تفسیر اشتباه از قطعنامه 2231 شورای امنیت، مایلم توضیحات زیر را ارائه کنم:


1- قطعنامه 2231 شورای امنیت، فعالیت‌های نظامی متعارف و مشروع را ممنوع نمی‌کند و حقوق بین‌الملل هم چنین اجازه‌ای را به این شورا نمی‌دهد. فعالیت‌های ایران مغایر با قطعنامه مذکور نیست و ایران «هرگونه اقدامی مربوط به موشک‌های بالستیک که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای باشد» انجام نداده است.ایران هرگز در جستجوی اکتساب سلاح هسته‌ای نبوده و در آینده نیز نخواهد بود و به تعهداتش طبق معاهده ان پی تی و برجام احترام می گذارد. قطعنامه 2231 شورای امنیت کاملا روشن است و وقتی به سراغ موشک‌های بالستیک می‌رود، عاری از هرگونه ابهام است. علاوه بر این، لحن بند 3 از پیوست ب این قطعنامه، به وضوح امری نیست. بنابراین ما هرگونه تفسیر خودسرانه از مقررات این قطعنامه و پیوست‌هایش را رد می کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که با حسن‌نیت عمل کرده و از تحریک‌ها خودداری کنند.


2- ایران به عنوان کشوری که در منطقه‌ای بی‌ثبات به سر می‌برد، کاملا محق است که توانایی بازداندگی و دفاعی متعارف خود را افزایش دهد.آزمایش‌های اخیر هسته‌ای ایران در همین راستا و برای تقویت توانایی‌های دفاعی و حق دفاع مشروع انجام شده است.



3- عوام‌فریبانه است آن‌هایی که در تأمین تسلیحات برای کشورهای خلیج فارس به میزان 100 میلیارد دلار اقدام می‌کنند نسبت به آزمایش موشکی متعارف ایران حساسیت داشته باشند. تمایز میان هزینه‌های دفاعی ایران و دیگر کشورهای منطقه بسیار زیاد است و توسط مقامات عالی‌رتبه آمریکایی مورد تایید قرار گرفته‌است. تحت چنین شرایطی، ظالمانه است؛ آن‌هایی که هیچ محدودیتی برای توانایی هسته‌ای کشورهای منطقه نمی‌بینند بخواهند تلاش‌های مشروع ما را که بر مبنای منابع انسانی و مادی خودمان پدید آمده است... کنار بزنند.


4- برای دهه‌ها، ایران در معرض تهدید توسل به زور از سوی آمریکا و اسرائیل برخلاف بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد بوده است...سال گذشته، موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل حتی تهدید کرد که علیه ایران بمب اتمی استفاده خواهد کرد. این رژیم، تنها رژیم منطقه است که به طور غیرقانونی تسلیحات هسته‌ای دارد و مانع از برقراری منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه است. ما انتظار داریم که شورای امنیت مسئولیتش طبق منشور را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی انجام داده و تهدیدهای مربوط به توسل به زور علیه یک عضو ملل متحد را بررسی کند...


5- بنابراین دولت جمهوری اسلامی ایران تکرار می‌کند که هیچ مبنایی برای طرح این مساله (آزمایش‌های موشکی) در شورای امنیت وجود ندارد این موضوع را مغایر با جو مثبت غالب و مانعی برای اجرای با حسن‌نیت برجام می‌داند.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته