دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1393 - 13:13

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تعرض به منابع طبیعی عادت شده‌ است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه استانداران در زمان توسعه‌های شهری به سراغ ذخیره‌گاه‌های منابع طبیعی می‌روند، گفت: متاسفانه تعرض به جنگل‌ها و منابع طبیعی به یکی از عادات جامعه تبدیل شده است و این امر را می‌توان به عنوان یک نکته منفی در نظر گرفت.
کد خبر : 7238

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس رجایی در همایش منابع طبیعی که امروز در سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری برگزار شد، با بیان اینکه ۱۴/۳ میلیون هکتار جنگل به نسبت وسعت کشور چندان قابل ملاحظه نیست، افزود: اگر بخواهیم حالت پایداری طبیعت را در قالب جنگل‌ها تعریف کنیم، در خاص‌ترین مکان به لحاظ تنش‌های طبیعی قرار گرفته‌ایم که باید برای آن برنامه‌ای مدون داشته باشیم.


وی تصریح کرد: در جامعه‌ای که کاهش سطح جنگل‌ها به سرعت در حال پیشروی است، تعرض به منابع طبیعی را در استان‌های شمالی مانند مازندران شاهد هستیم.


او با تاکید بر اینکه متولیان محیط زیست نتوانسته‌اند در سیستم حکومتی مسائل را تبیین کنند، اظهار کرد: مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست کشور باید از غالب شعار بیرون بیاید و برنامه عملیاتی ارائه دهند.


وی با بیان اینکه از ۸۵ میلیون هکتار مرتع کشور ۱۰ درصد آن وضع مناسب دارند، ادامه داد: البته این میزان نیز نسبت به استانداردهای جهانی چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و این درحالی است که سازمان جنگل‌ها بر لزوم برقراری تعادل دام و مرتع تکیه دارد.


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نهم اضافه کرد: سالیانه ۷۷۲ میلیارد تومان خسارات ناشی از فرسایش بادی در کشور داریم که در یک برنامه ۵ ساله ما شاهد خسارت دو برابری بودجه وزارت جهاد کشاورزی از فرسایش بادی بوده‌ایم. همچنین از ۷ هزار نیروی مورد نیاز برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، تنها یک‌هزار و ۸۰۰ محافظ مشغول به کار هستند.


رجایی تاکید کرد: زمانی که محور برنامه‌ها و صحبت‌های رئیس‌جمهوری پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم مباحث محیط زیستی بوده‌ است، بنابراین باید بودجه لازم نیز برای این بخش در نظر گرفته شود.


وی با تاکید بر اینکه باید در برنامه بیابان‌زدایی کشور تحول صورت گیرد، عنوان کرد: در کشوری مانند سوریه که با نیروهای داعش درگیر است، شاهد برنامه‌ای بسیار مدون ۱۰ ساله برای توسعه جنگل‌ها به صورت واگذاری عرصه به افراد و حفاظت از آن‌ها هستیم که باید این تجارب برای بیابان‌زدایی در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.


رجایی با بیان اینکه برای بهبود شرایط محیط زیست و عرصه‌های طبیعی کشور باید با مردم آشتی و به آن‌ها اعتماد کرد، ادامه داد: با رفتارهای برگرفته از برنامه‌ریزی‌های مناسب برای حضور مردم، باید اختیارات لازم را نیز به آن‌ها بدهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته