دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1394 - 11:45
در گفت‌و‌گوی آنا با رئیس پلیس راهور مطرح شد

آماده‌باش تمامی ماموران نیروی انتظامی در ایام نوروز/«سربیشه» شهر نمونه در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی

هرساله با نزدیک شدن به ایام نوروز حجم سفرهای برون شهری به صورت ویژه‌ای افزایش پیدا می‌کند و بر این اساس دستگاه‌های مربوط همچون هلال احمر و اورژانس،دامنه و تعداد عملیات‌هایشان گسترده‌تر می‌شود. در این میان نقش پلیس راهنمایی و رانندگی ویژه‌ است زیرا باید از تمام توان خود برای پیشگیری از وقوع تصادفات و ارتقا ایمنی سفرها استفاده کند.همین مساله بهانه‌ای شد که سراغ رئیس پلیس راهور ناجا برویم و در مورد اقدامات و برنامه‌های پلیس راهور در این ایام پرس‌وجو کنیم.
کد خبر : 72168

گروه اجتماعی-الهه خانی:صحبت‌های سردار تقی مهری در خصوص تمهیدات پلیس راهور برای ایام نوروز، آمار کشته‌شدگان بر اثر تصادفات رانندگی به تفکیک کمیت، میزان اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور و طرح‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه کنترل آلودگی هوا را بخوانید.


* با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز چه تعداد نیرو برای اجرای طرح نوروزی آماده‌باش هستند؟


نیروی انتظامی تمام نیروهای خود را در این ایام برای اجرای طرح نوروزی به‌کار می‌گیرد. کارکنان نیروی انتظامی در آمادگی کامل به سر می‌برند و این آمادگی در ماموران پلیس راهور که هم در درون شهر و هم بیرون شهر و جاده‌ها فعالیت می‌کنند، کامل است. همکاران ما با آمادگی صد درصد به استقبال نوروز 95 می‌روند و ما از سایر بخش‌های نیروی انتظامی نیز در این راستا کمک می‌گیریم تا نظم و انضباط ترافیکی در جاده‌ها و شهرها برقرار شود.


*در طرح‌های نوروزی بسته‌های فرهنگی هم ارائه می‌شوند؟


ما هرساله با تهیه بروشورها و انیمیشن‌های مختلف و اطلاع‌رسانی از طریق مطبوعات و سایت‌های خبری و رسانه ملی برای آگاه‌سازی هموطنان‌مان در زمینه ارتقای فرهنگ ترافیک و اطلاع‌رسانی از آخرین وضع جاده‌ها از نظر ترافیکی و آمادگی در رفت‌و‌آمدها در دستور کار قرار می‌دهیم. در این دوران مسابقه نوروزی نیز از طریق معاونت فرهنگی و اجتماعی ترافیک پلیس راهنمایی – رانندگی برنامه‌ریزی شده است که از طریق بروشور، سی‌دی، پوستر و تبلیغات محیطی اطلاع‌رسانی می‌شود.


*کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک معتقدند که قوانین راهنمایی و رانندگی در پایتخت بهتر از سایر استان‌ها و شهرهای دیگر اجرا می‌شود. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟


البته در کلانشهری همانند پایتخت مشخص است که ما از تجهیزات و امکانات بهتری برخوردار هستیم. اما اینکه می‌گویند قوانین تنها در تهران رعایت می‌شود، قابل ارزیابی نیست. اتفاقا من دیده‌ام که در برخی از شهرها بهتر از پایتخت قوانین راهنمای و رانندگی را رعایت می‌کنند. به عنوان مثال شهری تحت نام «سربیشه» در استان خراسان جنوبی وجود دارد که من وقتی در آن شهر حضور پیدا کردم یک موتورسوار بدون کلاه ایمنی ندیدم. حتی برخی وقتی از در خانه خود خارج می‌شوند کلاه ایمنی بر سر دارند. البته در شهر بزرگی مثل تهران که اخیرا بازدیدی به همین منظور از سطح شهر داشتم درصد زیادی از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. اطلاع‌رسانی، آموزش و نیروهای مجرب چه در حوزه پلیس و همین‌طور آموزش قطعا در تهران بزرگ بیشتر از سایر شهرستان‌هاست و این موضوع کاملا مشخص و روشن است و می‌توان گفت پایتخت برای سایر شهرها الگویی محسوب می‌شود. نظم و انضباط ترافیکی پایتخت در واقع نمایانگر یک کشور محسوب می‌شود و هر مهمان خارجی که از فرودگاه وارد کشور می‌شود اولین جایی را که ملاحظه می‌کند خیابان‌های پایتخت است. قطعا حساسیت و تاکید ما و توجه بسیاری از مسئولان در همه سطوح به پایتخت یک توجه خاصی نسبت به سایر شهرهای دیگر است.


*در کدام استان‌های ایران در سال 94 بیشترین تخلفات رانندگی به ثبت رسیده است؟


نمی‌‌توان از استان خاصی نام برد اما به طور قطع در هر کجا که وسیله نقلیه و تردد زیاد باشد، تخلف رانندگی هم بیشتر صورت می‌گیرد. در طی 9 ماهه امسال 13 هزار و 106 نفر در سطح کشور بر اساس آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی کشته شدند. در حوزه تصادفات برون‌شهری 9 هزار و 603 نفر و 3 هزار و 425 نفر هم در درون شهرها کشته شدند. 365 نفر نسبت به سال گذشته کمتر کشته شدند. با اینکه تعداد فوتی‌ها کاهش داشته است، یک کشته هم زیاد است، البته برای کاهش تلفات رانندگی به زیرساخت‌هایی از جمله ایمنی راه، ایمنی خودرو و فرهنگ‌سازی رانندگی نیازمند هستیم. اما در استان‌های خراسان رضوی، استان‌های شمالی، فارس، اصفهان چون تردد بیشتری صورت می‌گیرد تعداد تخلفات بیشتر است.


طرح LEZ یک طرح کارشناسی شده است پلیس با اجرای این طرح مخالف نیست بلکه نظر پلیس این است که تمام سازوکارهای مناسب برای اجرای این طرح پیش‌بینی و زیرساخت‌های آن آماده شودما به دنبال طراحی سامانه‌ای هستیم که به صورت مکانیزه خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، کنترل کند

*بیشترین قربانبان تصادفات رانندگی متعلق به کدام استان‌ها بوده است؟


در استان‌های خراسان رضوی و فارس به علت تردد زیاد خودرو در 9 ماهه سال 94 بیشتر از 1000 نفر کشته شده‌اند. همین طور در استان‌هایی که تردد خودرو کمتر است همانند ایلام با 130 نفر، خراسان جنوبی 166 نفر و یزد 190 نفر کمترین فوتی بر اثر تصادفات رانندگی از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.


* به پایان سال 94 نزدیک می‌شویم اما در نهایت تصمیمی برای اجرای طرح LEZ (کاهش آلودگی هوا)گرفته نشد. گفته می‌شود این طرح بر اساس استانداردهای جهانی برنامه‌ریزی شده است اما پلیس تا به امروز با این طرح موافقت نکرده و در واقع اظهار نظر قطعی هم در این خصوص نداشته است از شما می‌خواهم نظر قطعی خود را در خصوص طرح LEZ مطرح کنید؟


پلیس درباره طرح LEZ اولین ارگانی بود که در دهه 70 پیش‌قدم شد و پیشنهاد داد برای اینکه آلودگی کمتری ایجاد شود یک محدوده‌ای مد نظر قرار بگیرد که در آن محدوده تردد وسایل حمل ونقل با محدودیت صورت بگیرد. این پیشنهاد در سال اول مورد قبول واقع نشد اما سال بعد با آن موافقت کردند و در واقع طرح محدودیت‌های ترافیکی پیشنهاد پلیس بود که به منظور جلوگیری از آلودگی هوا آن را مطرح کرده بود. در قانون به صراحت اعلام شده است پلیس می‌تواند محدودیت‌های ترافیکی را اعمال کند و پس از آن طرح زوج و فرد به منظور پیشگیری از آلودگی هوا از سوی پلیس مطرح شد.


*پس علت مخافت شما با اجرای این طرح چیست؟


پلیس نه تنها با این طرح‌ها مخالف نیست بلکه با این طرح‌ها موافق است و در واقع می‌توان گفت در ارائه این گونه طرح‌ها به نوعی پلیس پیشگام هم بوده است. طرح LEZ یک طرح کارشناسی شده است که از برخی از کشورهای دیگر آن را اقتباس کرده‌اند و وسایل نقلیه را به چهار رنگ سبز، آبی، زرد و قرمز تقسیم کردند که بر اساس این رنگ‌ها وسایل نقلیه بتوانند در کلان‌ شهرها تردد کنند و این الگو برای تهران پیش‌بینی شده است. پلیس با اجرای این طرح مخالف نیست بلکه نظر پلیس این است که تمام سازوکارهای مناسب برای اجرای این طرح پیش‌بینی و زیرساخت‌های آن آماده شود.
*منظور شما از این سازکارها چیست؟


کاتالیست یکی از ابزارهای مهمی است که در خودرو می‌تواند از بروز آلایندگی جلوگیری کند اما بعضاً کاتالیست در خودروها عمرشان به پایان رسیده است. حتی رانندگانی وجود دارند که نمی‌دانند کاتالیست چیست و برخی هم که می‌خواهند نسبت به تعویض آن اقدام کنند، مدعی‌اند این قطعه پیدا نمی‌شود

نحوه کنترل این وسایل نقلیه باید مشخص باشد. پلیس اکنون هم که زیرساخت‌ها آماده نیست به صورت فیزیکی با خودروهای دودزا که فاقد معاینه فنی هستند، برخورد می‌کند. طی 10 ماه گذشته ما بیش از 2 میلیون و 400 هزار وسیله نقلیه‌ای را که فاقد معاینه فنی یا دودزا بودند، جریمه یا با آنها برخورد کرده‌ است. ما به دنبال طراحی سامانه‌ای هستیم که به صورت مکانیزه خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، کنترل کند. ما پیشنهاد دادیم وسایل نقلیه‌ای که آلایندگی بالایی ایجاد می‌کنند از جمله موتور سیکلت‌های کاربراتوری تولیدشان متوقف شود.این وسایل نقلیه باید در واقع هیبریدی، برقی و انژکتوری شوند. ما این پیشنهادها را به صورت کتبی اعلام کرده‌ایم.


*برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور پیشنهادی از سوی پلیس مطرح شده است؟
به منظور از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید یکسری اقدامات زیربنایی انجام شود. ما هم اکنون در کشور یک میلیون و 250 هزار خودروی فرسوده داریم در شهر تهران و یا سایر استان‌ها اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها بعضاً بالای 15 سال سن دارند که باید اینها اسقاط شوند، همچنین باید بررسی شود که چه نوع وسیله نقلیه‌ای در شهر تهران اجازه تردد داشته باشد که تمامی اینها نیازمند برنامه‌ریزی‌های زیربنایی است.


*امسال تعداد روزهای آلوده در پایتخت قابل تامل بود.به عنوان رئیس پلیس راهور علت اصلی آلودگی هوا در کلانشهر‌ها به خصوص تهران را چه عاملی می‌دانید؟
در بحث آلودگی هوا برابر مقررات باید تمام خودروهای دیزلی فیلتر خاص دوده را داشته باشند اما ما در این زمینه با مشکل مواجه هستیم. به عنوان مثال کاتالیست یکی از ابزارهای مهمی است که در خودرو می‌تواند از بروز آلایندگی جلوگیری کند اما بعضاً کاتالیست در خودروها عمرشان به پایان رسیده است. حتی رانندگانی وجود دارند که نمی‌دانند کاتالیست چیست و بعد هم جایی الزامی وجود ندارد تا آنها نسبت به تعویض کاتالیست خود اقدام کنند و برخی هم که می‌خواهند نسبت به تعویض آن اقدام کنند، مدعی‌اند این قطعه پیدا نمی‌شود. به کنیستر اشاره می‌کنم که بخارات بنزین را به خود جذب می‌کند و به داخل باک باز می‌گرداند، بعد از اینکه خودرو 100 هزار کیلومتر کار می‌کند باید کنیستر تعویض شود که این موضوع در کشور ما کمتر اتفاق می‌افتد و در واقع ما نیاز داریم تا تغییرات زیربنایی اتفاق بیفتد. امروز خودروهای خارجی که وارد کشور می‌شوند، قبل از شماره‌گذاری توسط پلیس ارزیابی می‌شوند خودروهایی که مصرف سوخت آنها به ازای هر 100 کیلومتر 6 تا 10 لیتر است باید 4 دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط کند اما در تولید داخل حتی یک دستگاه هم اسقاط نمی‌شود. در گذشته دولت مصوبه‌ای داشت که معادل 30 درصد تولیدات داخلی چه موتورسیکلت و یا خودرو باید شرکت‌های تولیدکننده‌ خودروهای فرسوده را اسقاط می‌کردند و این یک نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد. یک میلیون و 250 هزار خودرو تا پایان امسال فرسوده می‌شود و این تعداد هر ساله افزایش پیدا می‌کند. پلیس معتقد است باید یک بسته و برنامه جامعی در خصوص وسایل نقلیه در کشور در سطح کلان برنامه‌ریزی و اجرا شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته