دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1394 - 12:42
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

تربیت اجتماعی دانش‌آموزان در تعطیلات نوروز تقویت شود/ مشکلات خانوادگی شایع‌ترین علت مراجعه دانش‌آموزان به مشاوران مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: توصیه من این است که دانش‌آموزان به جای حل کردن پیک‌های نوروزی و انجام تکالیف در خانواده حضور داشته باشند تا تربیت اجتماعی آنها تقویت شود.
کد خبر : 68909

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حمیدرضا کفاش در نشست خبری که به مناسبت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان از نظر کیفی و کمی در سال جاری چه تغییراتی داشته است، گفت: پیک‌ نوروزی به صورت متمرکز مدتی است که به استان‌ها و مناطق سپرده شده است تا براساس صلاحدید برای غنی‌سازی دانش‌آموزان برنامه‌ای را تدارک ببینند که البته الزامی به توزیع پیک‌های نوروزی نداریم.


وی افزود: استان‌ها و مناطق می‌توانند برنامه‌های متعددی مانند گزارش‌های نوروزی از مسافرت‌ها، انشاء و یا بسته‌های الکترونیک برای دانش‌آموزان تکالیف نوروزی تعیین می‌کنند که البته برخی نیز می‌توانند به توزیع پیک‌های نوروزی بپردازند که البته بنده شخصا توصیه می‌کنم دانش‌آموزان را اذیت نکنند و بگذارند دانش‌آموزان بدون دغدغه انجام تکالیف در محیط‌ خانواده حضور داشته باشند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: توصیه من این است که دانش‌آموزان در ایام نوروز در خانواده حضور داشته باشند و به آداب نوروزی بپردازند، زیرا این عمل نیز موجب تربیت اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود و همچنین دانش‌آموز پس از اتمام تعطیلات فارغ از خستگی و با نشاط بیشتری به کلاس باز‌می‌گردد.


کفاش در ادامه درباره تعداد مربیان تربیتی و سطح دانش و فناوری آنها گفت: مجموعا 48هزار مربی و معاون پرورشی و همچنین 17هزار مشاوره در مدارس کشور حضور دارند که مشغول به فعالیت هستند که ما برای ارتقای سطح دانش و فناوری آنها دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم تا سواد رسانه‌ای مربیان و مشاوران افزایش پیدا کند.


وی افزود: همچنین برای توسعه سطح آکادمیک مربیان و مشاوران با بنیاد ICDL تفاهمنامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا مربیان و مشاوران برای تخصصی شدن تحصیلات آکادمی دانش و فناوری و تکمیل آن در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش توسعه شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزی را یکی دیگر از اقدامات مهم فرهنگی این وزارتخانه دانست و گفت: در‌خصوص شبکه اجتماعی دانش‌آموزی اقدامات لازم و مراحل اولیه انجام شده است که بعد از طی مراحل نهایی و در آینده نزدیک این شبکه راه‌اندازی خواهد شد.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری مبنی بر کمبود مربیان پرورشی در مدارس گفت: 150هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد که براساس استانداردها باید در هر مدرسه یک مربی پرورشی حضور داشته باشد، اما در حال‌حاضر تنها در 48هزار مدرسه این مربیان حضور دارند که این نشان می‌دهد که ما با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم و باید 57هزار مربی دیگر به سیستم آموزشی کشور افزوده شوند که البته در روند استخدامی آموزش و پرورش اولویت اصلی با تامین معلم است برای همین ما برای جذب مربی پرورشی سهم بسیار کمی داریم.


کفاش افزود: البته در مهر سال 1395، 5هزار و 200 مربی فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان به سیستم آموزشی افزوده می‌شوند که این مساله تاحدودی کمبودهای ما را جبران خواهد کرد.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار مراجعات دانش‌آموزان به مراکز مشاوره گفت: دانش‌آموزان عموما به دلیل مشکلات در عرصه خانواده به مشاوران مدارس مراجعه می‌کنند.


وی افزود: بالا رفتن آمار طلاق، رشد زندگی صنعتی، وقت نداشتن خانواده برای دانش‌آموز، قدرت نرم بیگانه مانند ماهواره بنیان خانواده را دچار مشکل کرده است که این امر موجب افزایش مشکلات دانش‌آموزان در مدارس شده است و بیشتر دانش‌آموزانی که به مشاوره‌ها مراجعه می‌کنند خانواده‌های آنها دچار تزلزل شده و یا فرزند طلاق هستند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره کمبود روحانی برای اقامه نماز جماعت گفت: در 55 هزار مدرسه نماز جماعت اقامه می‌شود که تنها 20 هزار مدرسه دارای روحانی هستند که البته طرحی به عنوان سرباز طلبه تصویب شده است که به کمک این سربازان طلاب می‌توانیم بحث آموزش اسلامی را نیز در مدارس تقویت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب