دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1394 - 13:51
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران:

اجازه ساخت زباله‌سوز در تهران داده نمی‌شود

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران با بیان اینکه در شهر تهران به ما اجازه ساخت زباله‌سوز داده نمی‌شود، گفت: در نظر داریم چندین دستگاه زباله‌سوز با ظرفیت 1600 تن افتتاح کنیم که این موضوع به بیش از 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
کد خبر : 67164

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مجتبی عبداللهی در مراسم افتتاحیه اولین نیروگاه خورشیدی و سالگرد راه‌اندازی اولین سامانه ریجکت‌سوز مجتمع آرادکوه با بیان اینکه امروز برای اولین بار نیروگاهی با این حجم با تولید برق افتتاح می‌شود، اظهار کرد: در گذشته نیروگاه‌های خورشیدی در حجم‌های کوچکی وجود داشتند که انرژی پاک تولید می‌کردند. سال‌های طولانی است که استفاده از نور خورشید در دنیا مرسوم شده و در کشور ما مدت‌زمانی است که استفاده از انرژی پاک مورد توجه قرار گرفته است و ما در ایجاد کارخانه‌هایی که با استفاده از انرژی نو فعالیت می‌کنند به جلو حرکت می‌کنیم.


وی با بیان اینکه در نظر داریم تا سامانه‌ای را افتتاح کنیم که 50 کیلووات برق تولید می‌کند، افزود: شروع این فعالیت با همکاری شرکت توسعه تدبیر سلامت و سازمان مدیریت پسماند همراه بوده است.


معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه امروز اولین مراسم سالگرد افتتاح نیروگاه زباله‌سوز است، اضافه کرد: بیستم بهمن سال گذشته با حضور شهردار تهران این مرکز زباله‌سوز را افتتاح کردیم.


وی با بیان اینکه این نیروگاه روزانه سه مگابایت برق تولید می‌کند، عنوان کرد: با استفاده از این میزان برق می‌توانیم 30 هزار لامپ 100 واتی را روشن کنیم و در واقع بیش از 1300 خانواده می‌توانند از این میزان برق تولیدی استفاده کنند.


عبداللهی با بیان اینکه حدود هشت ماه است که چندین مشاور داخلی و خارجی مطالعات جدیدی را درخصوص افتتاح چندین دستگاه زباله‌سوز جدید انجام می‌دهند، تصریح کرد: امیدواریم این تیم کارشناسی بهترین تصمیم را بگیرند و آن را به ما ارائه دهند.


معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه با توجه به قوانین موجود اجازه ساخت زباله‌سوز در شهر تهران به ما داده نمی‌شود، اضافه کرد: با آنالیزی که انجام شده باید گفت آلایندگی زباله‌سوزها برابر استانداردهای لازم و حتی پایین‌تر از استاندارد بین‌المللی است و ما حتی می‌توانیم این زباله‌سوزها را در مجموعه شهری و یا در کنار مجتمع‌های مسکونی بسازیم. همین‌طور که امروز این کار را در دنیا انجام می‌دهند اما قوانین در واقع به ما اجازه ساخت زباله‌سوز در شهر تهران را نمی‌دهد و ما تصمیم داریم سایر زباله‌سوزها را در مجتمع آرادکوه بسازیم.


وی با بیان اینکه برای ساخت زباله‌سوزهایی که با ظرفیت 1600 تن به بالا فعالیت کنند، بیش از 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است، گفت: زباله‌سوزی که امروز ساخته شده است در سال‌های ساخت حدود 60 میلیارد تومان هزینه برده و اگر قرار بود ما امروز این زباله‌سوز را بسازیم، با شرایط فعلی 120 میلیارد تومان اعتبار لازم داشت و برای اینکه بتوانیم این زباله‌سوز را بسازیم به حضور بخش‌خصوصی نیازمند هستیم.


وی با بیان اینکه با فراخوانی که مشاوران داده‌اند شرکت‌هایی برای حضور در پروژه ساخت زباله‌سوزهای جدید اعلام آمادگی کردند، عنوان کرد: مشاوران در نهایت تصمیم‌گیری نهایی را انجام می‌دهند تا ما بتوانیم با توجه به زمانی که شهردار تهران اعلام کرده است طی سه سال آینده در حوزه پسماند به سطح مطلوبی برسیم.


عبداللهی با اشاره به اینکه از سال 1335 تا به امروز در منطقه کهریزک زباله‌های شهر تهران دفن می‌شود، اضافه کرد: از سال 1335 تا سال 1376 زباله‌ها دفن‌محور بوده‌اند، اما از سال 1376 تا سال 1384 زباله‌ها در سوله‌های مربوطه تفکیک می‌شدند که عملا 200 تن زباله در روز تفکیک می‌شد، اما از سال 1384 تا به امروز شاهد ایجاد سوله‌های منظم تفکیک زباله هستیم و در‌حال‌حاضر روزانه 200 تن زباله در این مکان سوزانده می‌شود.


عبداللهی با بیان اینکه از سال 35 تا به امروز معضلی به اسم شیرابه در شهر تهران وجود داشته است، گفت: خوشبختانه ما توانستیم به وعده‌های خود عمل کنیم و تا امروز 90درصد شیرابه‌ها در تهران کاهش پیدا کرده است و تنها 10درصد از پاکسازی شیرابه‌ها باقی مانده است که امروز وعده می‌دهیم تا اردیبهشت‌ماه این مشکل نیز برطرف شود.


عبداللهی با اشاره به وضعیت مناسب نظافت در شهر تهران توضیح داد: چندی پیش گروهی از اسپانیا برای بازدید به ایران آمده بودند که از وضعیت نظافت شهر تهران بسیار متعجب شده بودند. نظافت در کشور ما با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست. امروز وضعیت ما در نظافت از کشورهای اروپایی بسیار مناسب‌تر است و بعضا در برخی از محله‌ها طی سه تا چهار مرحله جمع‌آوری زباله داریم.


انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداری تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته