دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی باید به تبیین موضوع امامت و مهدویت بپردازد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وظیفه دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی تعلیم مهدویت نیست بلکه باید به تبیین موضوع امامت و مهدویت بپردازد.
کد خبر : 669202
طهرانچی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گردهمایی دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن امیرکبیر واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.


دکتر طهرانچی در ابتدای این گردهمایی، با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، بر لزوم توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امامت و مهدویت تأکید کرد و گفت: دبیرخانه مهدویت و مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های جامع و متنوعی را برای ایام ۱۳ رجب تا نیمه شعبان امسال - تحت عنوان چله مهدوی - تدارک دیده است.


وی ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبری ماه مبارک رمضان امسال در دیدار با دانشجویان تأکید کرده‌اند، باید فعالیت‌های دانشجویی به بیرون از مرزها اشاعه پیدا کند و دانشجویان در حلقه‌های بین‌المللی فعالیت کنند. از این رو طرحی با عنوان ۲۵+۲۵ تدوین شد که با محوریت ۲۵ هزار دانشجوی عراقی که در مراسم اربعین امسال حضور دارند، ۲۵ هزار دانشجوی ایرانی نیز همراه آن‌ها در این مراسم باشکوه شرکت کنند. به علاوه، یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که در قالب جشنواره‌های علمی، فرهنگی و هنری مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی تدارک دیده شده، مشارکت استان‌ها با کشور همسایه و استان‌های هم‌جوار است تا برنامه‌های جشنواره به صورت مکمل اجرایی شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره «شعر عربی» که سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان برگزار شد، امسال با مشارکت دانشجویان ایرانی و عرب زبان برگزار می‌شود. همچنین جشنواره «شعر آذری» نیز که در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی اجرایی شد، امسال با حضور دانشجویانی از کشورهای ترکیه و آذربایجان برگزار خواهد شد.


وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از ظرفیت ۵۰ هزار نفری دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برای اشاعه و گسترش موضوع امامت و مهدویت به بیرون از مرزها است، گفت: در این رویکرد، دانشگاه نقطه پیوند و حلقه‌های دانشجویی نقطه اجرا و اتصال برنامه‌های امامت و مهدویت هستند.


دکتر طهرانچی تأکید کرد: موضوع فعالیت حلقه‌های دانشجویی باید به فعالیت‌های ۲۲ گانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده و امسال شاهد برگزاری جشنواره‌های علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در قالب منطقه‌ای و جهان اسلام باشیم و ان‌شاءالله سال آینده نیز این فعالیت‌ها به صورت بین‌الملل برگزار خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پرداختن این دانشگاه به موضوع امامت و مهدویت تنها بر اساس باور اعتقادی و مطرح کردن موضوع امامت در برابر خلافت نیست، تصریح کرد: واقعیت این است که حضرت علی (ع) انسان کامل و مهر خاتمیت نبی مکرم اسلام (ص) است و خاتمیت بدون این امام همام معنا پیدا نمی‌کند؛ همان‌طور که پیامبر (ص) می‌فرماید «تو نسبت به من به منزله نسبت‌هارون به موسی هستی به جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد بود». بنابراین خاتمیت دین محصول امامت دارد که امیر المومنین (ع) است و جامعه آرمانی کامل نیز محصول دیگر خاتمیت است. از این رو امامت و مهدویت را می‌توان دو غنچه گل خاتمیت دانست.


دکتر طهرانچی ادامه داد: حضرت علی (ع) برای انسانیت است و امامت اعتقاد محبوس در شیعه نیست بلکه هدیه خداوند و خلیفه‌الله فی‌الارض است که حاصل دین محمدی است.


وی با بیان اینکه اگر دانشگاه نتواند در مسیر امامت و مهدویت حرکت کند، نمی‌تواند نظام تعلیم و تربیت اسلامی باشد، گفت: از این رو باید مفهوم «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» را در حوزه دانش اجتماعی به دانشجویان منتقل کرد. دانشگاه در نظام تعلیم و تربیت باید بتواند تعریف انسان کامل و مصداق آن را استخراج کند.


عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید در تمدن‌سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرینی کند. تمدن ابزار زندگی انسان بوده و بشر در سایه تمدن زندگی می‌کند. بنابراین در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید مفاهیم پایه وجود داشته باشد و در نظام تعلیم و تربیت دانشگاه تحول ایجاد کنیم؛ چرا که دانشگاه‌های ما در حوزه‌های مختلف افراد تمدن‌ساز را نمی‌سازد و سمت و جهت تمدنی ندارد. این در حالی است که جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و ... دانشگاه‌های غرب سمت تمدنی خود را دنبال می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع مقام معظم رهبری فرمودند مهمترین سوال دانشگاه‌ها با تکیه بر میراث و تجربه انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی است. بنابراین مسائل دانشگاه باید بین مسائل تمدن نوین اسلامی باشد. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مسائل دانشگاه، به موضوع امامت و مهدویت پرداخته است.


دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: ورود دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع امامت و مهدویت صرفاً به دلیل ثواب و استحباب آن یا برگزاری این جشنواره ترویجی نیست؛ بلکه ما در تعریف دانشگاه به این نتیجه رسیده‌ایم که بدون درک امامت و مهدویت نمی‌توانیم جهت‌گیری تمدنی پیدا کنیم. به همین دلیل جشنواره‌های علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت را از ۱۳ رجب تا ۱۵ شعبان برگزار می‌کنیم چرا که معتقدیم یکی از چارچوب‌های ما و سمت دانشگاه، باید به امامت و مهدویت اختصاص یافته و اهمیت آن را درک کند.


وی با تأکید بر اینکه نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به امامت و مهدویت، تاریخی نبوده و با نگاه عصر ظهور به آن می‌نگرد، گفت: انقلاب اسلامی ایران در مسیر امامت و مهدویت تعبیر می‌شود. از این رو در مدل دانشگاه آزاد اسلامی به جنبه الهام‌بخشی، مرجعیت‌آفرینی و تمدن‌سازی در حوزه بین‌المللی توجه داشته‌ایم و اگر از تمدن‌سازی سخن می‌گوییم، یکی از اجزای آن دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است و پرداختن به این موضوع صرفاً به جهت بحث اعتقادی شیعه نیست؛ بلکه نگاه بالاتری به آن داریم که به تمدن سازی و جامعه آرمانی مهدوی منجر می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما از منظر علوم دینی به مهدویت نگاه نمی‌کنیم، بلکه همه دانشگاه می‌خواهد تمدن‌ساز باشد و به مهدویت توجه دارد. از این رو دانشگاه منتظر دارای مقدماتی است و هنر آن نیز هنر مهدوی است؛ چرا که هنر بدون آرمان زنده نیست. در هنر ظهور و بروز آرمان وجود دارد پس نمی‌شود دانشکده هنر داشته باشیم و به مهدویت نپردازیم. همچنین همه رشته‌های دانشگاه ازجمله علوم سیاسی، آینده‌پژوهشی، روابط بین‌الملل و... باید به مهدویت و جامعه مهدوی توجه داشته باشد چرا که ذات علم غایت‌گرایی و عالم نیز غایت‌گرا است.


دکتر طهرانچی با اشاره به گام اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: گام اول دانشگاه بر محور توسعه دانش بود که لازم است دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی آن را غنا بخشی کند تا در گام دوم که حل مسئله است، به درک مهدویت بپردازیم؛ چرا که هرآنچه امروز گریبان بشر را در موضوعات اقتصادی و دیگر موضوعات گرفته، دوری از جامعه مهدوی است. همان گونه که در مراسم راهپیمایی اربعین دیده‌ایم، در این اجتماع بزرگ رابطه سود و زیان، همزبانی و... مطرح نیست بلکه روابط بر اساس مودت فی القربی و تجلی کوچکی از جامعه مهدوی است.


وی ادامه داد: نسخه‌برداری از اقتصاد غرب ما را دچار چالش کرده است و به همین دلیل لازم است که دانشگاه‌های ما باید به این موضوع بپردازند. دبیرخانه مهدویت و مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی نیز با هدف پرداختن به این موضوعات تأسیس شده است و نه صرفاً یک کار فرهنگی اسلامی.


عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تبیین مقدمه هم‌آوایی و هم‌افزایی است، گفت: در نظام تعلیم و تربیت، آیات الهی را داریم که خداوند قرآن کریم و آفاق و انفس عالم را به عنوان نشانه‌های خود معرفی کرده و تحت عنوان «وَ مِن آیاِته» از آن‌ها یاد کرده و اشاره شده که آیات الهی نیازمند تدبر و تبیین است. این در حالی است که تبیین حلقه فراموش‌شده‌ای در دانشگاه‌هاست و دانشگاه‌ها تاکنون به بحث تعلیم و تربیت توجه داشته و از موضوع تبیین غفلت کرده‌اند. واقعیت این است که در جایی که به تربیت اجتماعی و اعتقادی می‌پردازد، باید به جای تعلیم دین، تبیین مسئله کنیم و به جای استاد معلم، استاد مبیّن که درجه عالی استادی است، داشته باشیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: تعلیم نیازمند علم و تبیین نیازمند علم و حکمت است. تربیت اجتماعی و اعتقادی نیازمند علم صرف نیست بلکه حکمت نیز می‌خواهد و دانشگاه آزاد اسلامی درباره این حلقه گمشده باید تفکر و تدبر کند. از این رو موضوع تبیین در یکی از بسته‌های سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و ۲۲ اقدام نیز برای آن تدوین شده است. کار دبیرخانه دانشگاه آزاد اسلامی تعلیم مهدویت نیست بلکه قرار است به تبیین موضوع امامت و مهدویت بپردازد.


لازم به ذکر است در این گردهمایی دکتر علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، دکتر فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی، دکتر جلال درخشه معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی و جمعی از رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها حضور داشتند، از فعالان حوزه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب