«شبکهسازی» و «کادرسازی» نقطه محوری دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه هماندیشی دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در راستای تشریح و تبیین برنامههای این دبیرخانه با حضور مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.
امامت سیر تکاملی انسان است
حجتالاسلام رسول ظرافت مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این جلسه بیان کرد: امامت سیر تکاملی انسان است که با امام علی(ع) آغاز و به حکومت حضرت مهدی عجل الله ختم میشود. انسان کامل در دین مبین اسلام بهعنوان الگو برای بشریت مطرح شده و بالاترین جایگاه در انسانیت امامت است.
وی افزود: اجرای احکام دینی با تشکیل حکومت عادلانه در نهایت به حکومت حضرت مهدی میانجامد تا دین مبین اسلام بهصورت کامل پیاده شود. تشکیل حکومت عدل، عدالت و منجی مورد قبول اکثر ادیان است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با تأکید بر افزایش انگیزه و امیدبخشی در جامعه، ادارات و سازمانها عنوان کرد: عرصه فعالیت فرهنگی برای مبلغان عرصه خوبی بوده تا در آن عرصه به برنامهریزی و فعالیت بپردازند و بسیار مورد نیاز جامعه است.
ظرافت با اشاره به تأثیرگذاری هر چه بیشتر بنیادها و تشکلهای مهدویت بر مردم بیان کرد: تنها به تشکیل این تشکلها و بنیادها نباید بسنده کرد؛ بلکه تعامل پویا و فعال با مردم است که میتواند نتیجهبخشی و امیدبخشی داشته باشد.
مهدویت زمینهساز ظهور حضرت حجت است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: این استان دیار فرهیختگان و بزرگان است و انسانهای بزرگی که از این دیار برخاستهاند در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی قدم برداشتهاند.
مرتضی قاسمی ادامه داد: بحث مهدویت زمینهساز ظهور حضرت حجت است و دانشگاه آزاد در این راستا با اختصاص موضوعات بعضی از پایاننامهها به این بحث اداره برنامه علمی را در دانشگاه موظف به تعریف موضوع پایاننامه در این حوزه کرده و این موضوعات در سامانه پژوهشیار بارگذاری میشود.
وی با تأکید بر اینکه بحث مهدویت در بعضی از مقالات و پایاننامهها مطرح میشود، مطرح کرد: بر پیوست رسانهای و فرهنگی این فعالیتها در روابط عمومی و در دانشگاه برای دانشجوها، هیئت علمی و کارکنان تأکید کردهایم و در حوزه مهدویت آماده پذیرش پیشنهادها و راهکارها هستیم.
اجرای پژوهش برای ۳۰ مأموریت دبیرخانه مهدویت
دبیر مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی نیز عنوان کرد: طرح ایجاد دبیرخانه مهدویت اسفند ۱۳۹۹ مطرح و ابتدای ۱۴۰۰ بهصورت مجازی این دبیرخانه فعالیت خود را آغاز کرد. ابتدا ۳۰ مأموریت در حوزههای مختلف برای دبیرخانه مهدویت تعریف و در حوزههای مختلف درباره آنها پژوهش صورت گرفت.
حجتالاسلام محمدعلی قیصریان با تأکید بر اینکه در این مسیر احساس خستگی معنا ندارد و کار برای رضایت حضرت، ولی عصر انجام میشود، افزود: همه فعالیتهای این دبیرخانه اعم از کارگاه، همایش، نشست در سامانه پژوهشیار بارگذاری میشود که تاکنون ۸۲۰ فعالیت در این سامانه ثبت و ۱۵۰ اثر در حال داوری و ۲۵۲ طرح در موضوعات پژوهشی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه هر استان با توجه به ظرفیت خود در این طرح فعال بوده؛ توضیح داد: استان مرکزی در حوزه شعر مهدویت فعال و تاکنون چندین همایش ملی و استانی برگزار شده و راهاندازی مجله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دست اجراست.
دبیر دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هدف طرح مهدویت تربیت اجتماعی با تقسیم وظایف بین استانهاست و با تأکید بر ظرفیت بالای استانها در زمینه مهدویت، مطرح کرد: تاکنون توفیقات خوبی در این زمینه داشتهایم و این طرح در فضای علمی با مشارکت استاد و دانشجو انجام میشود.
مهدویت یک بحث استراتژیک است
مشاور مرکز حوزه ریاست و مدیر هماهنگی دبیرخانههای مهدویت دانشگاه آزاد نیز گفت: مهدویت یک بحث استراتژیک است و همه فعالیتهای مدیریتی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و سایر فعالیتها را زیرمجموعه این اصل قرار میگیرند.
مسیب داوری بیان کرد: در دبیرخانه مهدویت با رصد همه بنیادهای مهدویت کل کشور بر آن هستیم تا موازی کاری پیش نیاید و دانشگاه آزاد را دانشگاه محوری، تربیتی میبینیم که به حل مسائل جامعه میپردازد. نقطه محوری دبیرخانه مهدویت ایجاد شبکهسازی و کادرسازی است تا پژوهشها و تحقیقات محققین و مدرسین محور فعالیتها باشد و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی مهدوی و نظام موضوعات مهدوی، نظام آموزشی مهدوی، تدوین دروس و استفاده از نخبگان به سمت توسعه ماندگار و نظریهسازی جهانی پیش رویم.
وی با تأکید بر جهانی شدن بحث مهدویت بر نظربهسازی جهانی در رشتههای مختلف علمی در پایاننامهها و مقالات افزود: خروجی دبیرخانه مهدویت باید ارتقا هویتی، اخلاقی، رفتاری، اجتماعی، تربیتی و تمدنی باشد.
مشاور مرکز حوزه ریاست و مدیر هماهنگی دبیرخانههای مهدویت با تأکید بر وحدت تشکلهای مهدویت ادامه داد: دانشگاه آزاد در این راستا تفاهمنامههایی با سازمانهای مختلف در کشور منعقد کرده و استمرار کار مهدویت و این همکاریها بسیار مهم و نتیجهبخش است. تبلیغ و مصاحبه و مستندسازی در نهایت به خروجی ساخت فیلم، کلیپ و محتواسازی و آسیبشناسی دشمن میانجامد که بسیار مهم است.
داوری بیان کرد: داشتن استراتژی در بحث مهدویت همراه با زمانبندی در نهایت به یک خروجی خوب منتج میشود هر استان در پایش کشوری سهم بسزایی دارد و با استفاده از شناسایی استادان و با بهروزرسانی و سپس کادرسازی روند شناسایی ظرفیت اساتید استان است. با انجام تفاهمنامه دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد با مؤسسه منتظران منجی در جمکران به دنبال ایجاد تشکیلات منسجم و بهروز هستیم.
وی با تأکید بر اینکه در موضوعات اعتقادی و کار تشکیلاتی ضعیف هستیم، اضافه کرد: اولویتبندی در حل موضوعات جامعه با مشارکت خیرها به خوبی قابل حل است در این راستا نباید تنها به بودجه دانشگاه اکتفا کرده که باید همه ظرفیت استان را پای کار آورده شود تا دانشگاه آزاد پرچمدار موضوعات استان شده و به شناسایی و حل موضوعات مختلف بپردازد. استادان باید تأثیرگذار بوده و در حل مسائل روز هدایتگر دانشجو باشند با استفاده از بهترین سبک آموزشی و وسایل کمکآموزشی بهترین عملکرد و بازدهی را در کلاس درس داشته باشند.
مشاور مرکز حوزه ریاست و مدیر هماهنگی دبیرخانههای مهدویت با اشاره به اینکه در کشور آمریکا و کشورهای غربی علوم انسانی جایگاه ویژهای دارد، مطرح کرد: رسانه و هدفگذاری و استراتژی از نتایج علوم انسانی است و در مرجعیت علمی و بحث مهدویت همه رشتهها سهیم هستند. مهدویت تنها مربوط به رشته الهیات نیست، اشخاص باید سهم خود را در این راستا ایفا کنند، علم و دانش خود را در رکاب امام زمان بهکارگیریم و در این راستا قدم برداریم که این بهترین مسیر صرف انرژی و علم و دانش است.
دانشگاه دارای مرجعیت علمی در جامعه است
مدیر کمیته علمی، پژوهشی و آموزشی دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد نیز گفت: دانشگاه به دلیل وجه کارکردی، اخلاقی و سرآمدی در رشتههای مختلف دارای مرجعیت علمی در جامعه است.
احمد آذین ادامه داد: اقتدار علمی استاد و اخلاق او که همان ارتباط و تعامل با دانشجو بوده در دانشگاه بسیار قابل توجه است. دانشگاه به دلیل داشتن دانش سودمند و قابل اعتماد در جامعه بهعنوان قوه عاقله جامعه محسوب میشود. دانش مهدویت مورد اعتماد مردم بوده به همین دلیل کمیته علمی پژوهشی مهدویت تدوین شده تا جلسات متعدد برای راهاندازی رشته مهدویت در دوره ارشد و تدوین درسنامه مهدویت انجام شود.
وی با اشاره به تعامل سازنده دبیرخانه مهدویت با بنیاد مهدویت و سایر تشکلهای مهدویت بیان کرد: با تعامل سازنده و با تبادل دانش و برگزاری همایش و نشست تاکنون ۲۵۲ طرح پژوهشی به ثبت رسیده و ۱۵۰ طرح در حال داوری و ارزیابی است. در دبیرخانه مهدویت استادان با انتخاب موضوع و برگزاری کارگاههای توانمندسازی میکنند و مدیران استانی با ارائه تقویم آموزشی در راستای توسعه مهدویت گام برمیدارند.
مدیر کمیته علمی، پژوهشی و آموزشی دبیرخانه مهدویت مطرح کرد: انجمنهای علمی در دانشگاهها زیر نظر پژوهشگران جوان است و برگزاری نشستهای هماندیشی، همایش و کارگاه همراه با سخنران ویژه در دستور کار انجمن قرار دارد.از مشارکت دانشجویان و از ظرفیت آنها باید در دانشگاه استفاده شود و در این راستا برنامهریزی صورت گیرد. فصلنامه علمی پژوهشی مهدویت و برگزاری کرسیهای ترویجی علمی مهدویت توسط استادان از سایر اقدامات در راستای توسعه مهدویت است.
ولایت سپر محکم در برابر حمله دشمنان است
رئیس کمیته فرهنگی ترویجی دبیرخانه مهدویت نیز گفت: بحث مهدویت جایگاه خود را در جهان پیدا کرده و یکی از اشتراکات ما در جهان با ادیان مختلف بحث منجی و مهدویت است.
محمد میرزایی حیدری بیان کرد: مکتب شهادت و مهدویت از کربلا نشأت گرفته که این دو نشانگر پیروزی شیعیان بوده و ولایت سپر محکم در برابر حمله دشمنان است. در زمینه تبلیغ مهدویت باید فعالیتها و تولید محتوای بیشتری در فضای مجازی صورت پذیرد و رسالت اصلی دبیرخانه مهدویت تولید محتوا به زبانهای مختلف بینالمللی در فضای مجازی است.
وی با تأکید بر همه فعالیتها در زمینه مهدویت ادامه داد: با صداقت و درستکاری در این مسیر میتوان بهصورت اخلاق عملی مردم را دعوت به مهدویت کرد و در مسیر مهدویت بهصورت موفقیتآمیز گام برداشت.
انتهای پیام/