یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر بهتر از گذشته عمل کرد/ باید تنوع بیشتری در صنعت مد و لباس داشته باشیم
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مریم شیرزادیان، داور یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر و عضو کمیسیون تخصصی حجاب و پوشش در حاشیه برگزاری جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در گفتوگو با خبرنگار آنا، گفت: ۱۷ سال در زمینه طراحی و تولید پوشاک فعالیت میکنم، تحصیلاتم در زمینه طراحی لباس است. سه دوره برگزیده جشنواره مد و لباس فجر بودم؛ در جشنواره هشتم و نهم مقام اول را کسب کردم و دارای تندیس طاووس طلایی هستم، در جشنواره دهم هم رتبه سوم کالکشن را از آن خود کردم. همچنین برگزیده بزرگترین رویداد طرح کسب و کار در دانشگاه علم و صنعت و بنیاد برکت در زمینه طراحی و تولید پوشاک نوجوان هستم. چند وقتی است که برند «نورال» را راهاندازی کردهایم که اولین مرکز طراحی تخصصی و سلامتمحور پوشاک نوجوانان محسوب میشود.
باید تنوع بیشتری را در صنعت مد و لباس داشته باشیم
شیرزادیان درباره برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادی کار چندان سادهای نیست. در این دوره از جشنواره از نظر برنامهریزی، نمایش لباسها و هماهنگیها نسبت به سالهای گذشته بهتر عمل شده بود اما با توجه به اینکه به تازگی شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد کمی محدودیت زمانی داشتیم. شرکتکنندگان از نظر تحصیلی و هنری کمی افت داشتند چون معمولا در جشنواره بیشتر دانشجویان و فارغالتحصیلانی که هنوز فعالیت حرفهای را به طور کامل شروع نکردهاند، شرکت میکنند تا توانمندیهایشان را نشان دهند. کارهای ارسالی نسبت به سالهای گذشته تا حدودی کمتر بود. اما بخشهای پژوهشی، کارگاههای آموزشی، ورکشاپهایی که برنامهریزی شده بود، سطح مناسبی داشتهاند. اساتید خوبی برای ارائه کارها و تدریس آمده بودند. در بخش علمی و پژوهشی مقالات قابل قبولی ارسال شده بود. این جشنواره بخشهای مختلفی همانند عفاف و حجاب، لباس مشاغل، لباس نوجوان، لباس اجتماع بانوان، لباس آقایان داشت اما نسبت به سالهای گذشته آثار کمتر بود. در کل به تازگی دورانی شیوع کرونا را پشت سر گذاشتیم که این ویروس تأثیر خود را در افت تحصیلی و مهارتی جامعه گذاشته است.
داور یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درباره وضعیت فعلی طراحی و تولید لباسهای ایرانی اسلامی، بیان کرد: در زمینه تولید لباسهای ایرانی-اسلامی میتوانیم به خوبی در سطح منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم چون ما ایدهپردازان، طراحان خوشفکر و خلاق زیادی داریم اما با توجه به محدودیتها، کمکاریهایی از طرف طراحان و صنعت صورت گرفته است. البته حمایتهای لازم هم تاکنون از جامعه طراحان یا تولیدکنندگان پوشاک ایرانی-اسلامی نشده است. ما ظرفیتهای فکری و انسانی بالایی داریم، در نتیجه نیاز است که مساعدتهای برنامهریزی شدهای از طرف متولیان امر محقق شود تا کارها برای تولید تسهیل شوند. نیاز است تنوع بیشتری را در صنعت مد و لباس داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
- نتیجه سیاستهای یک ساله صنعت مد و لباس را در جشنواره فجر ببینیم/ پادکستهای فرهنگی در حوزه پوشاک تهیه شود
- برگزاری نمایشگاه «ایران ویژند» در هفته اول مردادماه/ کارت خرید لباس ایرانیاسلامی طراحی میشود
- ۶۰ کارگاه آموزشی در حوزه مد و لباس برگزار میشود/ تاریخنگاری و مستندسازی حوزه پوشاک مورد توجه قرار گیرد
- سند راهبردی در صنعت مد و لباس تدوین خواهد شد
- یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر آغاز به کار کرد/ وزیر ارشاد: فرصت دوقطبیسازی را به بدخواهان ایران نمیدهیم
ریسکپذیری در طراحی تنوع محصولات را به دنبال دارد
وی با اشاره به اینکه ریسکپذیری در طراحی تنوع محصولات را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: برخی تولیدکنندگان به اسم لباسهای اسلامی کارهایی مشابه را روانه بازار میکنند و قدرت انتخاب و تنوع را از مخاطب سلب میکنند، این یک نکته منفی است. صنعت مد و لباس باید به سمت پیشرفت و توسعه سوق پیدا کند، فقط ریسکپذیری و جسارت در طراحی میخواهد. اغلب تولیدکنندگان ما که در زمینه لباسهای ایرانی اسلامی فعالیت میکنند، طراح نیستند. تولیدکنندگانی هستند که طراحیهایی ارائه میدهند، طراح لباس شاخصهها و نکاتی را میداند که ریسکپذیری را بالا میبرد و تنوع را زیاد میکند. اگر تولیدکنندگانی که در زمینه مد و طراحی فعالیت میکنند گروه طراحی داشته باشند یا مهارت طراحی خود را بالا ببرند میتوانیم شاهد تنوع هم باشیم. فروش مهم است ولی وقتی فقط به این موضوع فکر شود خلاقیت، طراحی و تنوع از بین میرود.
عضو کمیسیون تخصصی حجاب و پوشش یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درباره اینکه چه تصمیمها و اقدامات مثبتی از طرف نهادهای حاکمیتی صورتگرفته، اظهار کرد: از نهادهای حاکمیتی برنامههای تدوین شده و تئوری زیادی برای حمایت وجود دارد ولی تاکنون در عمل حمایت خاصی صورت نگرفته است. در کشور تولیدکنندهها معمولا تنها هستند و فشار زیادی از جهات مختلف برای تولید برای آنها به وجود میآید. فردی میگفت: «تولیدکننده باید عاشق کار و کارآفرینی باشد وگرنه هیچ منفعت و سود آن چنانی ندارد». افرادی که کارآفرین هستند وجهه انسانی را بیشتر در نظر میگیرند برای همین باید بستههای حمایتی بالایی شامل آنها شود. در گفتمانها و تصمیمات کلان همیشه از حمایت گفته میشود اما در عمل شاهد آن نیستیم. امید است در آیندهای نزدیک، تصمیمات و مصوبات اجرایی شوند و حمایت واقعی از تولیدکنندگان صورت بگیرد.
قیمت بالای پوشاک از دست تولیدکننده خارج است
شیرزادیان در پاسخ به این پرسش که برخی مصرف کنندگان از قیمت بالای لباسهای ایرانی گلایه دارند، گفت: اگر از تولیدکنندگان حمایت شود هزینه تمام شده برایشان پایین میآید. مالیات، بیمه و غیره مواردی هستند که به تولیدکنندگان برای تولید فشار وارد میکند، در نتیجه هزینه تمام شده بالا رفته و تولیدکننده نمیتواند قیمت را متعادل نگه دارد. حقیقت این است که هر هفته قیمت پارچه افزایش پیدا میکند. دستمزدها در ابتدای سال با درصد مشخصی تعییین میشود، تولیدکننده بر اساس آن قیمتگذاری میکند اما این نوسان مواد اولیه دست تولیدکننده را بسته و هر هفته با قیمت جدیدی برای تامین مواد اولیه مواجه است. مخصوصاً تولیدکنندگان خرد با مشکلات بیشتری مواجهاند چرا که مجبورند مواد اولیه خود را فصل به فصل یا ماه به ماه تهیه کنند. در نتیجه قیمت بالای پوشاک از دست تولیدکننده خارج است.
لازم به یادآوری است؛ یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از هجدهم تیر ۱۴۰۱ در برج میلاد تهران آغاز به کار کرده و تا جمعه بیستوچهارم تیرماه ادامه دارد. عموم مردم علاقهمند و طراحان لباس میتوانند با حضور در گالری «هفتا» واقع در طبقه دوم برج میلاد از نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره بازدید کنند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/