نتیجه سیاستهای یک ساله صنعت مد و لباس را در جشنواره فجر ببینیم/ پادکستهای فرهنگی در حوزه پوشاک تهیه شود
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، الهام عصار کاشانی، دکترای پژوهش هنر، مدیر موسسه طراحی لباس «الهام» در حاشیه برگزاری جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر در گفتوگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: سالها است که فعالیت خود را در حوزههای مربوط به صنایع دستی و مد و لباس آغاز کردهام. همچنین در حوزه پژوهشی در بحث نگارگری، نشانهشناسی حوزه پوشاک، پارچهها و بافتها فعالیت دارم.
ماحصل سیاستهای یک ساله صنعت مد در جشنواره فجر
عضو هیئت مدیره انجمن ارائههای تزیینی مد و لباس درباره برگزاری جشنواره مد و لباس فجر و اهمیت آن، گفت: جشنوارهها به صورت سالیانه برگزار میشوند تا آخرین دستاوردها و سیاستگذاریها را به نمایش بگذارند. جشنواره فجر هم از این موضوع مستثنی نیست. اهمیت این جشنواره این است که ببینیم چقدر در حوزه پوشاک رشد داشتهایم و چه تحولاتی اتفاق افتاده است. همه پتانسیلهای ایجاد شده، تغییرات و سیاستگذاریها باید در آن به نمایش گذاشته شود. من سومین یا چهارمین دورهای هست که در جشنواره مد و لباس فجر شرکت میکنم. سالهای گذشته به صورت فردی شرکت میکردم اما امسال نایب رئیس انجمن ارائههای تزئینی مد لباس ایران هم هستم و به عنوان عضوی از این انجمن در خدمت جشنواره بودم.
این طراح لباس در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات جشنوارههای گذشته در این جشنواره هم وجود داشته یا مرتفع شدهاند، بیان کرد: حقیقت این است که جشنواره و آنچه به نمایش درمیآید ماحصل سیاستهای یک ساله این صنعت است و دستاوردهایی که اتفاق میافتد؛ در حوزه پوشاک، طراحی، تزئینات و حوزه رشد نگاه بصری و ارتقا نگاه فرهنگی جامعه. در نتیجه اگر ما در نظر بگیریم که از دورههای گذشته تاکنون تمام مشکلات از منظر اقتصادی، مباحث سیاسی و نگاههای فرهنگی حل شده پس ما شاهد تحولاتی جشنواره جدید خواهیم بود. کما اینکه در این دوره از جشنواره نگاهها به صنعت مد و لباس متفاوتتر بود. در بخش پوشش و عفاف، حجم لباسها و چادرها بیشتر شده بود و خیلی به این امر توجه شده بود. ولی متاسفانه در حوزه پوشاک و لباس اجتماع اتفاق خاصی نیفتاده و نوآوری هم در آن وجود ندارد. در کل این دوره از جشنواره به نسبت دورههای قبل بهتر عمل کرده است. برگزارکنندگان نگاهشان معطوف به حوزههای جدیدی شده بود که در دورههای قدیمی چندان به نظر نرسیده بود.
از تاثیر تحریمها و محدودیتهای اقتصادی تا قیمت بالای مواد اولیه
کاشانی درباره مشکلات و چالشهای صنعت مد و لباس، خاطرنشان کرد: ما با مشکلات تولید و پارچه، گرانی مواد اولیه، هزینه بالای کارگر و کارگاهها مواجه هستیم. در نتیجه برای یک طراح لباس محدودیتهای زیادی وجود دارد. وقتی هم که کار طراحان رشد میکند، وارد تولید انبوه و صنعت میشود مشکلات اقتصادی اعم از حقوق کارگر، هزینههاش بیمه، مواد اولیه که برای تولید لباس به آن احتیاج است، اضافه میشود. در کنار این موارد از منظر صنعتی، تولید کننده، صرفه اقتصادی با چالشهایی مواجه هستیم. در واقع تاثیر تحریمها، محدودیتهای اقتصادی و قیمت بالای مواد اولیه طراحان را دچار مشکل میکند.
مدیر موسسه طراحی لباس «الهام» درباره وضعیت فعلی صنعت مد و لباس اظهار کرد: در حوزه طراحی و تولید لباسهای ایرانی اسلامی ما گاهی با مدهای خاصی مواجه میشویم. مثلا در یک دوره خیلی کاشی کاری روی لباسها اتفاق افتاد. داستان این است که لباس ایرانی اسلامی یک تعریف خاصی دارد. ما در ابتدا باید تعریف آن را بدانیم. ما یک سری لباس اقوام و ملیتها و پوشش ملی داریم که عرف جامعه ما هست. بر اساس آن هم باید لباس پوشید ولی اینکه چقدر تولیدات ما ایرانی اسلامی است خودش جای بحث دارد. ما باید یک تعریف ایرانی اسلامی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
- سند راهبردی در صنعت مد و لباس تدوین خواهد شد
- آینده روشنی در انتظار صنعت مد و لباس است
- یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر آغاز به کار کرد/ وزیر ارشاد: فرصت دوقطبیسازی را به بدخواهان ایران نمیدهیم
- ۴ کارگروه در کمیته فرهنگی رسانهای جام جهانی قطر فعال شدهاند +فیلم
- مردم ایران در طول تاریخ پوشاک عفیفانه را انتخاب کردهاند
پادکستهای فرهنگی در حوزه پوشاک تهیه شود
این طراح لباس درباره اینکه چه پیشنهاد و درخواستی از نهادهای سیاستگزار در این زمینه دارد، خاطرنشان کرد: همافزایی عمومی، آگاهیرسانی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی بهترین کاری هست که میتوان برای صنعت مد و لباس انجام داد. در واقع پتانسیلی نیاز است تا مخاطب ما بتواند پوشش درست را انتخاب کند، برای این منظور باید زیباییشناسی بصری پیدا کند. من فکر میکنم با کمک نهادهای بزرگ سرمایهگذاری این امر ممکن خواهد بود و بدون کمک آنها محال است. آگاهی عمومی، شناخت و آموزش میتواند از مدارس ما شروع شود تا از نظر فرهنگی در این حوزه ارتقا داشته باشیم.
مدیر موسسه طراحی لباس «الهام» در ادامه افزود: من فکر میکنم بزرگترین کاری که میشود در حوزه مد و لباس کرد، ارتقای فرهنگی در سطح پوشش است؛ از منظر درک تناسبات، زیباییشناسی پوشش، نیازسنجی، خلاقیت در ایجاد طرحهای نو. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضای مجازی پادکستها بسیار در روند اجتماعی تاثیرگذار هستند. اگر پادکستهای فرهنگی در حوزه پوشاک تهیه شود که اطلاعرسانی و نظرسنجی کند بسیار خوب است و آسیبشناسی هم صورت میگیرد. مخاطب دچار ارتقای سطح فرهنگی میشود و این بسیار میتواند کمککننده باشد.
لازم به یادآوری است؛ یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از هجدهم تیر ۱۴۰۱ در برج میلاد تهران آغاز به کار کرده و تا جمعه بیستوچهارم تیرماه ادامه دارد. عموم مردم علاقهمند و طراحان لباس میتوانند با حضور در گالری «هفتا» واقع در طبق دوم برج میلاد از نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره بازدید کنند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/