دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1394 - 11:43
مشروح/ در جمع راهپیمایان 22 بهمن

رئیس‌جمهوری: رأی هفتم اسفند، «نه» به افراطیونی است که می‌خواهند به قانون پشت کنند/ جریان سیاسی که ناملایماتی دیده، فعالانه پای صندوق آرا بیاید

رئیس‌جمهوری در جشن سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند، تأکید کرد: رأی هفتم اسفند ماه رأی به قانون و قانونمداری است و «نه» به کسانی است که می‌خواهند به قانون پشت کنند و اهل منازعه و افراط هستند.
کد خبر : 66665

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع راهپیمایان تهرانی در میدان آزادی، سالگرد پیروزی انقلاب را به همه ملت ایران، رهبری معظم و همه آزادی‌خواهان در سراسر دنیا تبریک گفت، به روان پاک امام و شهیدان درود فرستاد و با اشاره به آرمان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی گفت: ملت ایران ذیل این شعار توانست به سلطه خارجی و استبداد داخلی پایان دهد و رهایی و آزادی را به دست آورد و در چارچوب اسلام و ارزش‌های دینی، نظامی را که خواست خود بود با رأی قاطع بر پا کرد.


رئیس‌جمهوری افزود: هر حرکت اجتماعی در ایران، اگر از دل نهاد دین سر برنمی‌آورد و رهبری آن برعهده مرجع عالیقدر و رهبر مورد اعتماد مردم نبود، نمی‌توانست بسیج عمومی را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه اگر اسلام بدون تصویر جوانگرا و سازگار با علم و دانش تبیین نمی‌شد و دین و فرهنگ در کنار آرای قاطع مردم قرار نمی‌گرفت، نمی‌توانست نظامی مورد تکیه مردم و مورد احترام جهانیان در اواخر قرن بیستم در ایران شکل بگیرد. گمان نمی‌کنم کسی در این دو گزاره تردید داشته باشد.


امام با اخلاق اسلامی توانست هنرمندانه انقلاب را از کنار نفرت و انتقام عبور دهد و اگر این کار هنرمندانه امام نبود کشور سالیان دراز مبتلا به جنگ داخلی می‌شد

روحانی با تأکید بر اینکه «ترکیبی که امام(ره) برای ما بیان کرد، جمهوریت و اسلامیت در کنار هم بود»، گفت: امام فرمود جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. اگر چنین نبود، شاهد چنین تحول شگرفی در جامعه نبودیم.


رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم ایران خواست ده‌ها ساله خود را در کلام امام و در رهبری آن بزرگمرد متبلور دیدند. جهانیان در برابر این انقلاب شکوهمند و مردمی بهت‌زده شدند و دیدند که چگونه یک رهبر دینی می‌تواند در جهان امروز، کلامش چنین در میان مردم نفوذ داشته باشد.


رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به اینکه «همه می‌دانیم که انقلاب ما یک انقلاب صرفا سیاسی نبود»، گفت: گرچه این انقلاب با سیاست به صورت تنگاتنگ آمیخته است، اما مسئله مهم در انقلاب ما اخلاق بوده و همواره اخلاق بر سیاست مقدم بوده است.


روحانی تصریح کرد: امام با اخلاق اسلامی توانست هنرمندانه انقلاب را از کنار نفرت و انتقام عبور دهد و اگر این کار هنرمندانه امام نبود کشور سالیان دراز مبتلا به جنگ داخلی می‌شد. این مردم بودند که با راهبری امام و اخلاق اسلامی، گل را به لوله‌های تفنگ‌ها زدند و نشان دادند چگونه انقلاب جاذبه‌ای دارد که می‌تواند همه را در مسیر حق و در مسیر عدل جذب نماید.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «انقلاب ما، انقلاب اخلاق مسالمت‌آمیز، انقلاب بدون بداخلاقی و بدون خشونت بود»، گفت: دین اسلام، پیام‌آور عدالت، اعتدال، مهربانی و برادری برای همه مردم است. البته مردم ما در دوران انقلاب برای تثبیت انقلاب و سال‌های بعد در برابر تجاوز بیگانگان، قربانی‌های فراوانی تقدیم انقلاب کردند.


وی افزود: کشورهایی که سالیان دراز عادت کرده بودند تا با مردم به اصطلاح جهان سوم از دید خودشان و حتی با مردم ایران با زبان زور سخن بگویند، امروز بعد از حدود چهار دهه از پیروزی انقلاب به خوبی حس کرده‌اند و این مسئله را لمس کرده‌اند که مردم بزرگ ایران، در برابر هیچ فشار و هیچ تهدیدی تسلیم نخواهد شد.


روحانی با اشاره به ایستادگی ملت ایران در برابر تجاوز هشت ساله و همچنین مقاومت ملت در برابر تحریم‌ها اضافه کرد: امروز، روزی است همه کسانی که به خاطر کینه یا بدفهمی از حرکت انقلابی مردم ایران یا از روی بدخواهی، به دنبال فشار بر این مردم بودند، در برابر عظمت این ملت سر تعظیم فرود آورده‌اند و از اقدامات گذشته خود مأیوس شده‌اند.


وی افزود: امروز با پیروزی بزرگ ملت ایران در توافق هسته‌ای، همه جهانیان فهمیدند که این ملت بزرگ نه تنها در میدان جنگ و دفاع می‌تواند در برابر قدرت‌های جهانی بایستد و آنها را وادار به شکست و سرافکندگی کند، بلکه در عرصه دیپلماسی، منطق و استدلال هم در برابر جهانیان، قدرت تفوق دارد و می‌تواند حقوق ملی خود را بر کرسی بنشاند و با استدلال حقوقی و سیاسی، انسجام و وحدت ملی و در سایه هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، تمام قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت علیه ملت ایران را از بین ببرد و لغو کند. همچنین همه قطعنامه‌های شورای حکام را برای همیشه به تاریخ بسپارد و به جهانیان ثابت کند که آنچه علیه ملت ایران می‌گفتند، دروغ و بی‌پایه و اساس بوده است.


روحانی ادامه داد: امروز شورای حکام آژانس و سازمان ملل متحد هم پذیرفته‌اند که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای نیست و افکار عمومی جهان هم به این موضوع رسیده‌اند که تبلیغات صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها علیه ملت ایران دروغ بوده است.


رئیس‌جمهوری، مردم ایران را مردمی صلح‌طلب خواند و گفت: ملت ما برای ثبات و امنیت منطقه و جهان تلاش می‌کنند و ما به حول و قوه الهی با کمک مردم و رهنمودهای رهبر فرهیخته انقلاب توانستیم پروژه ایران‌هراسی را به شکست کشانده و دنیا را متوجه کنیم که مردم ایران مردمی منطقی و طالب یک زندگی مسالمت‌آمیز در کنار سایر کشورهای دوست در منطقه هستند و تهدیدهایی که درخصوص صلح و امنیت جهانی به ایران نسبت می‌داده‌اند بی‌اساس بوده است.


دوران پیشرفت کشور همراه با عزت ملی باید آغاز شود


روحانی همچنین با بیان اینکه «امروز پس از پشت سر گذاشتن دوران 37 ساله تثبیت انقلاب اسلامی باید دوران پیشرفت همراه با عزت ملی آغاز شود»، تصریح کرد: امروز روزی است که دنیا فهمیده دولت ایران یک دولت موقت و منزوی نیست. امروز همه دنیا به اشتباه سی و هفت ساله خود معترف اند و همه مایلند که با ایران تعامل داشته باشند.


وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری روسیه و چین به ایران و همچنین سفر خود به فرانسه و ایتالیا افزود: در این دیدارها و سفرها قراردادهای مهمی به نفع ایران و برای کشور منعقد شد. امروز دنیا فهمیده است که زبان تحقیر و تحریم پایان یافته و باید با زبان تعظیم و تکریم با ملت ایران صحبت کنند.


رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه «هدف ما ساختن ایرانی آباد و پیشرفته است و این کار در شرایط انزوا امکان‌پذیر نیست»، خاطرنشان کرد: ما باید از سرمایه، تکنولوژی و دانش جهان استفاده کنیم و مردم ما هم دارای علم، فرهنگ و اراده برای تلاش هستند و ما قادریم بهترین صنعت‌ها را به جهان تقدیم کنیم.


روحانی با اشاره به اینکه «مردم ما حق دارند بهترین ناوگان هوایی، دریایی و زمینی را دراختیار داشته باشند»، گفت: ‌ما با کمک مردم ایرانی آزاد و سرافراز و بهتر از گذشته را خواهیم داشت. ما با اقتصاد مقاومتی ایران را می‌سازیم. ما 80 میلیون جمعیت و مردمی تحصیلکرده و جوانانی فارغ‌التحصیل از بهترین دانشگاه‌ها را داریم. ما این توان را داریم که از لحاظ صنعتی با دنیا رقابت کنیم. شرایط بین‌المللی برای مشارکت با ایران آماده است و ما این راه را ادامه می‌دهیم.


امروز روز تقابل جناح‌ها و احزاب با یکدیگر نیست


وی خاطرنشان کرد: امروز روز تقابل جناح ها و احزاب با یکدیگر نیست امروز همه باید با هم متحد شویم زیرا هرگونه تقابل و منازعه خلاف مصالح و منافع ملی ما است ما برای توسعه کشور به اجماع داخلی و برجام دو نیازمندیم. ما به یک اقدام مشترک ملی نیازمندیم.


رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: هوش و توان ملت ما، تحصیلات جوانان،‌ امکانات مادی و طبیعی ما می‌تواند ما را به خوبی به عرش پیشرفت در زندگی مادی و معنوی برساند. ما در برنامه ششم توسعه باید به رشد هشت درصدی برسیم. برای دستیابی به این هدف باید تمامی سرمایه های داخلی فعال شود و علاوه بر آن به جذب سی تا 50 میلیارد دلار در سال سرمایه خارجی نیازمندیم که این کار شدنی است و دلیل اش تحولات دو سه سال اخیر است. با وجود اینکه تحریم ادامه دارد ما در زمینه انرژی توانستیم مقدار تولید آب شیرین را به 190 میلیون مترمکعب در روز برسانیم. هفت فاز از پارس جنوبی را به ثمر رساندیم و توانستیم تولید از میادین مشترک نفتی را از 69 هزار بشکه به 110 هزار بشکه برسانیم و تا پایان سال نیز این عدد به 230 هزار و تا پایان دولت به 350 هزار بشکه می‌رسد.


روحانی افزود: درآمد پتروشیمی ما 16 میلیارد دلار بود که امسال این عدد به 18 میلیارد دلار رسید و تا پایان دولت به 24 میلیارد دلار خواهد رسید. این اعداد به این معناست که کشور ما توان پیشرفت حتی در شرایط سخت را دارد.


رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به کسب رتبه نخست کشور در زمینه تولید برق در منطقه، اظهار کرد: ما در زمینه تولید برق در دو سال و نیم گذشته کشور نخست منطقه شده‌ایم، یک میلیون و 900 هزار متر مکعب بر آب‌های پشت سدمان افزوده‌ایم و نیز زمین‌های کشاورزی را با آبیاری مدرن تجهیز کرده‌ایم.


روحانی تأکید کرد: ما می‌توانیم در بخش‌های مختلف به نقطه‌ای برسیم که به خود متکی باشیم. همانطور که امروز نیز در زمینه مواد غذایی و کشاورزی حدود 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی داشته‌ایم و این به آن معناست که ما قدرتی برای حرکت در شرایط نوین کشور داریم و می‌توانیم شرایط بهتری برای زندگی مردم به وجود آوریم.


وی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند،‌ اظهار کرد: در سال آینده کارمندانی که حقوقشان کمتر از یک و نیم میلیون است زندگی بهتری خواهند داشت و نیز پاداش فرهنگیان بازنشسته را هم پرداخت خواهیم کرد و دولت در کنار مردم خواهد توانست معضلات آینده را حل کرده و سال آتی نیز سال شکوفایی و پیشرفت کشور ایران خواهد بود.


نیازمندیم زبان انقلاب را روزآمد کنیم


رئیس‌جمهوری با اشاره به در پیش بودن انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ما در هفتم اسفندماه دو انتخابات بزرگ و سرنوشت‌ساز داریم که با حضور مردم همراه خواهد شد و انقلاب ما نیز انقلاب میدان دادن به زن و مرد، پیر و جوان و به خصوص جوانان عزیز بوده است. اساس انقلاب ما آزادی مردم، رأی مردم، حقوق اساسی ملت، اخلاق اسلامی و قانون‌مداری بوده است.


روحانی با تأکید بر اینکه «انقلاب اسلامی به هیچ جناح خاص و یا حزبی تعلق ندارد، بلکه متعلق به همه است»، افزود: این انقلاب ذیل اخلاق و وحدت ملی تقویت می‌شود و انقلاب ما انقلاب بازگشت به اخلاق و مدنیت بوده است.


وی افزود: انقلاب ما انقلابی است که باید در بهار سی‌وهشت سالگی‌اش آن را مورد بازخوانی قرار دهیم و ببینیم که چگونه توانستیم در این مدت در برابر همه مشکلات ایستادگی کنیم.


انقلابی امروز، اهل مشارکت، مدارا، مقاومت و سازندگی کشور است


رئیس‌جمهوری، بازگشت به هویت ایرانی و اسلامی و رهبری امام خمینی‌(ره) را از عوامل تقویت ایستادگی انقلاب اسلامی در برابر مشکلات عنوان کرد و گفت: انقلاب ما پناه همه مردمی است که در این کشور زندگی می‌کنند و امروز اصولگرای واقعی، اصلاح‌طلب واقعی و اعتدال‌گرای واقعی همگی انقلابی هستند و ما نیز نیازمندیم که زبان این انقلاب را روزآمد کنیم چرا که اهل گفت‌وگو، مذاکره و تعامل هستیم.


او افزود: انقلابی در عصر ما، اهل مشارکت، اهل مدارا، اهل مقاومت است و به دنبال این است که کالاهای تولید کشورش بتوانند در بازارهای جهانی توان رقابت داشته باشند. انقلابی امروز اهل مقاومت، مدارا، تعامل، امید، نشاط و سازندگی است. انقلابی امروز کسی است که می‌خواهد ایران را بسازد و به ایران منزلت بیشتری دهد و چهره‌ای رحمانی از اسلام را به جهان معرفی کرده و بگوید آنها که به دروغ دم از اسلام می‌زنند نه مسلمان هستند و نه انقلابی.


روحانی افزود: هر کس امروز خطری را از کشور دور کند انقلابی است، هر کس برای وحدت ایران تلاش کند، انقلابی است. ما امروز باید یک اقدام مشترک ملی را برای وحدت انجام دهیم و اراده خود را با هدایت رهبری به سمت آینده بهتر در انقلاب پیش ببریم.


رأی هفتم اسفند، نه به آنهایی است که اهل منازعه و افراط هستند


رئیس‌جمهوری انتخابات پیش رو را مصداق گفت‌وگوی ملی دانست و گفت : انقلاب ما در پای صندوق‌های آرا تبلور یافته است. امام (ره) با گذشت 47 روز از پیروزی انقلاب مردم را به پای صندوق‌های آرا دعوت کرد و ما نیز به جمهوری اسلامی رأی دادیم.


روحانی همچنین با تأکید بر اینکه «مقاومت و اقتدار ما در سایه مشارکت ماست»، گفت: هیچ‌کس نباید با صندوق‌های رأی قهر کند. همه باید پای صندوق‌های رأی بشتابند؛ همانطور که رهبری معظم انقلاب همگان را به حضور در پای صندوق‌های رأی دعوت کردند.


رئیس‌جمهوری در ادامه اظهار کرد: همانطوری که رهبری انقلاب دعوت کردند، فرضا اگر کسی نقدی هم به نظام و حکومت دارد، نباید با صندوق قهر کند.


وی با تأکید بر اینکه «صندوق رأی، صندوق حق‌الناس است»، ادامه داد: همه باید به این صندوق احترام بگذاریم. سرمایه اجتماعی ما در پای همین صندوق‌ خواهد بود.


روحانی تصریح کرد: اگر کسی گله‌ای هم دارد، یا اگر جریان سیاسی‌ای ناملایماتی را دیده است، باید فعالانه پای صندوق آرا برود.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «همه ملت باید بدانید که رأی شما، حرف آخر را خواهد زد»، افزود: رأی همه شهروندان ما از همه اقشار و اقوام می‌تواند راهگشا باشد؛ آن هم نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه و جهان.


وی در ادامه سخنان خود خطاب به ملت ایران و راهپیمایان 22 بهمن گفت: رأی شما در هفتم اسفند، رأی به امید، رأی به عقلانیت و رأی به قانون، رأی به دفاع از حقوق ملت و رأی به ساختن ایران عزیز، رأی به گفت‌وگو و تعامل است. رأی ما امید است، رأی ما ایران آباد و آزاد است.


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «رأی هفتم اسفند، نه به آنهایی است که می‌خواهند به قانون پشت کنند»، گفت: رأی هفتم اسفند، نه به آنهایی است که اهل منازعه و افراط هستند.


پایان‌بخش سخنان رئیس‌جمهوری در مراسم 22 بهمن امسال، این جملات بود: ما ایران را خواهیم ساخت و عظمت این ملت را با هماهنگی و اتحادملی به نقطه مطلوبش خواهیم رساند.


این سخنرانی به‌طور زنده از شبکه یک و شبکه خبر پخش شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: 22 بهمن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته