ترکیب هنر و فناوریهای نوین اشتغالزا و ارزآور است/ گام نخست برای تامین مالی جمعی در صنعت سینما
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری رونمایی از روش نوین تامین مالی جمعی در حوزه صنایع خلاق، هنر و سینما پیش از ظهر امروز در مجتمع شکوفایی شرکتهای دانشبنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی طلوعی تهیهکننده سینما گفت: یکی از روشهای سرمایهگذاری، بحث تامین مالی جمعی است. این روش سرمایههای خرد را در مسیر تولید قرار میدهد. در حوزه صنعت تصویر و پروژههای سینمایی و نمایش خانگی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.
این تهیهکننده در ادامه افزود: وقتی به سینما و بخش نمایش خانگی به چشم یک صنعت نگاه شود، مثل تمام صنایع دیگر یکی از موتورهای محرک این صنایع، تامین مالی است. در سینما و هنر هم بحث تامین مالی اهمیت دارد. وقتی بخواهیم بخش سینما را از پروژهمحوری خارج کنیم، اهمیت تامین مالی خود را بیشتر نشان میدهد. حوزه فرهنگ پتاسنیل این را دارد که به سمت صنعتیسازی پیش برود. اگر نگاه هنری در کنار فناوریهای نوین و صنعت سازی در سطح منطقه و بینالمللی قرار گیرد هم حجم عظیمی از نیروی کار درگیر شده و اشتغالزایی ایجاد میشود و هم به ورود ارز به چرخههای اقتصادی کشور کمک میشود.
عارف علیقلیپور، دبیر کارگروه تأمین مالی جمعی شرکت فرابورس نیز در ادامه اظهار کرد: در بازار سرمایه دنبال طراحی بازار برای صنایع مختلف بودیم، خیلی از ابزار حوزه تولیدی و صنعتی تامین میشد، اما راهاندازی بازار تامین مالی جمعی امیدی شد که بتوانیم برای سینما هم تامین مالی داشته باشیم. مجموعههایی که بتوانند شفاف عمل کرده و مدل اقتصادی ارائه کنند و بازگشت سرمایه هم احتمال برود میتوانند در این طرح شرکت کنند. مجموعهای که پول را از مردم جذب میکند امین مردم و سرمایه آنها است. امید است پروژه اول سینمایی که تولید فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی آقای اطیابی است را با موفقیت به پایان برسانیم. در بازار تامین مالی جمعی، بسیاری از افراد نگران بازگشت پول خود هستند اما در این یک سال و نیم شرکت کارن کراد تمامی سرمایههای سرمایه.گذاران خود را برگشت داده شده است. در حوزه سینما هم انتظار میرود به همین شکل باشد.
وی افزود: بخارست شروع خوب و انتخاب هوشمندانهای بود. مدتی از آغاز تولید این فیلم سینمایی گذشته بود، بعد آن از سرمایه مردم کمک گرفت و این ریسک سرمایهگذاری را پایین آورد. امید است این اتفاق مهم به خوبی محقق شود و سرمایه مردم برگردد و برای طرحهای سینمایی بعدی هم استفاده شود.
علی عمیدی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره مجموعه کارن کراد در ادامه بیان کرد: سال ۹۳ شروع کارمان بود، جلسهای با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور داشتیم، با کمک ایشان و شرکت فرابورس به سرعت توانستیم در راه هدف خود پیش برویم. روز اولی که برای رونمایی در فرابورس جمع شدیم، دکتر ستاری گفتند مردم باید طعم سرمایهگذاری در شرکتهای دانشبنیان را بچشند، این ماجرا باید به حوزه خلاق و سینما هم برسد تا مردم سرمایهگذاری کنند و بهرهمند شوند. صنعت سینما بسیار سودآور است و شرکت در این پروژه هم خالی از لطف نیست. ۲۲ طرح دانشبنیان را تاکنون سرمایهگذاری کردهایم با ۲هزار و ۷۸ سرمایهگذار و مجموع ۴۸ میلیارد تومان. بخارست اولین پروژه سینمایی ما بود، پیشبینی سود آن ظرف یکسال ۴۲ درصد است، سود خوبی خواهد بود در افق زمانی یکسال. امید است این ماجرا برای کشور خیر باشد.
طلوعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه سینمای ایران بیثبات است، چه ضمانتی در برگشت پول مردم هست، گفت: حجم زیادی از آثاری که در سینمای ما بهش پرداخته میشود شاید در قالب تجاریسازی نگنجد. صرفا با بُعد هنری ورود میکنیم که در سطح دنیا طیف خاصی از آثار را پوشش میدهد اما در حقیقت مسیر صنعتیسازی و حرفهای گری پارامترهایی دارد که طرح جذاب باشد و همینطور برگشت سرمایه برای کشور داشته باشد. این که تهیهکننده با چه هدفی سرمایهگذاری کند مهم است. مهمترین ویژگی که ما در پروژهها مدنظر قرار میدهیم بحث شفافیت است که اگر تولیدکنندهای آن را نداشته باشد پروژه تایید نمیشود.
وی افزود: وقتی همه آمار را در اختیار نهاد ناظر قرار میدهیم، پس از آن به این نکته میرسیم که ضریب ریسک سرمایهگذاری این اثر چقدر است. من بهعنوان تهیهکننده ۷۰ درصد آن را تامین مالی کردم.
این تهیه کننده سینما عنون کرد: امیدواریم این تامین مالی در صنعت سینما جمعی یک فرآیند جاری و ساری شود. برای من حفظ سرمایه سهامداران خرد مهم است. من به عنوان آورنده پروژه اصل سرمایه سرمایهگذاران را تضمین میکنم. در این پروژه برخلاف سرمایهگذاریهای دیگر و حتی بورس، ما اصل سرمایه را تضمین میکنیم. ضمن اینکه درصدی که در محاسبات هست محتمل است، این عدد و رقم قابل حصول است حتی با نیمی از فروش بلیت و جذب مخاطب میتوانیم به آن برسیم.
طلوعی در پاسخ به این پرسش که اگر اثر سینمایی ساخته شود اما مجوز نگیرد، در این صورت پرداخت سود به چه صورت است، خاطرنشان کرد: اگر خلافی صورت گیرد و پروانه ساخت صادر نشود، طبیعتا باید جوابگو باشم هم در مراجع قانونی و نهادهای بالادستی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. در بحث سرمایه هم اصل سرمایه تامین است، راجع سود آن هم ما طبیعتا به پروژهای که مطمئن نباشیم ورود نمیکنیم.
مدیرعامل مجموعه کارن کراد افزود: اینکه انتظار داشته باشیم کارآفرین بیاید و سودآوری پروژه را تضمین کند درست نیست. ما در قراردادهای خود مسیر را مشخص میکنیم، متقاصی در این مسیر جلو میرود و به احتمال زیاد به پیشبینی درآمدی که میخواهد میرسد. به هرحال احتمالاتی هست که مجوز ندهند، کارآفرین در وضعیتی قرار میگیرد که نمیتوان او را تحت فشار قرار داد. اما اصل سرمایه به سرمایهگذاران برمیگردد.
طلوعی اظهار کرد: ریسک عدم پروانه ساخت و مجوز برای بخارست وجود ندارد، کمدی معمولی است و موارد التهابزا برای شوراهای پروانه در فیلمنامه وجود ندارد و جای نگرانی نیست.
عمیدی در پاسخ به این پرسش که ورود به صنعت سینما ادامهدار است یا آزمایشی خواهد بود، گفت: شروع ما در بحث دانشبنیان قدرتمند بود. طبیعتا حوزههای دیگر که سودآوری داشته باشد برای ما جذابیت دارد. حتی برای حوزه صادراتی هم در فکر هستیم. ورود به سنما ادامهدار خواهد بود. در طول روزهای آتی تفاهمنامههایی با بنیاد فارابی برقرار میکنیم برای تامین مالی متقاصیان سینما. در سایر حوزهها هم به مرور اتفاقاتی خواهیم داشت و فرآیندها را جلو برده و اطلاعرسانی خواهیم کرد.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/