استارتآپها بهعنوان ترسیمی از آینده کسب و کارها
گروه اقتصاد خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ امروزه استارتآپها بهعنوان ترسیمی از آینده کسب و کارها و در کل نمادی از پیشرفت و نوآوری و شاخص رشد آتی کشورها محسوب میشوند.
وبسایتها و رسانههای اینترنتی مختلفی به تعریف مفهوم استارتآپ و اصول و مبانی مربوط به آن پرداختهاند و فقط با یک جستوجوی اینترنتی ساده در برخی از این سایتها میتوان به تعاریف گوناگون از آن دست یافت. البته ناگفته نماند که اشتباهاتی در این تعریفها نیز وجود دارد که مورد بحث در این مطلب نیست.
بهطور کلی استارتآپ به پروژههایی گفته میشود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول میانجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم میشود.
در واقع، استارتآپ تمام مسیر از صفر تا صد را طی میکند و تمام مراحل را بهصورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام میدهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارتآپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرمافزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.
پس لازم است که دوباره تکرار کنیم، ایدههای موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمیکنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفقتر از سایرین هستند.
بیشتر بخوانید:
سه مولفه توانمندساز برای استارتآپها
در این راستا جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از کشورهای پیشتاز در این عرصه، همواره در تلاش است تا با تسهیلگری و راهبری مناسب، فضا را برای حضور شتابدهندهها و استارتآپهای موفق هموار کند.
یکی از صنعتهایی که تاکنون کمتر در حوزه نوآوری و فعالیتهای استارتآپی مطرح بوده است، صنعت زیبایی بهویژه در شاخه آرایشگاههای زنانه است.
اخیراً یک استارتآپ در این حوزه مشغول طی کردن مراحل نهایی خود بوده و بهزودی رونمایی میشود.
یکی از ویژگیهای برجسته در این استارتآپ بهرهبردن از فناوری هوش مصنوعی است و از دیگر نکات قابل توجه در این استارتآپ توجه بسیار زیاد بر روی آموزش و مهارتهای تخصصی و همچنین مهارتهای زندگی به منظور افزایش توانمندی فعالان این حوزه و همچنین تربیت نسل جدیدی از دانشآموختگان که بهصورت کاملاً حرفهای بتوانند در ارتقای این صنعت نقش بسزایی داشته باشند، است.
آموزشهایی مانند آموزش زبان انگلیسی، آموزش انواع مهارتها بهصورت آنلاین و آفلاین، ترغیب به مطالعه، آموزشهای مرتبط با زندگی شخصی و سلامت جسم و روح و ... ازجمله آموزشهایی هستند که در این استارتآپ مورد توجه قرار گرفتهاند.
شیرین مقدم بهعنوان یکی از بنیانگذاران این استارتآپ در خصوص لزوم ایجاد این استارتآپ اظهار کرد: استارتآپ اکنون در هر شغل و حوزهای وارد شده است، ما یک استارتآپی را برنامهریزی و از حدود سه سال پیش شروع کردهایم؛ ولی از شهریور تاکنون (در هشت ماه اخیر) خیلی سرعت گرفت و بهنظرم تمام مشکلات بخش آموزش ما را درمان خواهد کرد. تمام دغدغههایی که در این حوزه داشتیم مانند اینکه دانشگاه راهمان ندادند، فنی و حرفهای کاری نکرد، اتحادیه کاری نمیکند و ... با این استارتآپ برطرف شده است؛ اشکال ندارد؛ اصلاً حسن جهان سوم همین است که کمک میکند فرد بر توانمندیهای خودش تکیه کند. این استارتآپ یک پکیج کامل است. مانند یک مدرسه و دانشگاه است؛ ولی به شکل خصوصی دارد اتفاق میافتد. وبسایت، اپلیکیشن، کلاسهای آموزشی و تکنیک و هرآنچه که یک آرایشگر نیازمند آن است را دارد.
وی با اشاره به موضوع آموزش متذکر شد: اصلاً مهمتر از تخصص و آموزش نداریم؛ تخصص که بدون آموزش به وجود نمیآید. آموزش هم یک فرایند است. یعنی اینطور نیست که شما یک بار آن را انجام دهید. مستمر و در جریان است. باید بهروز باشد. هر روز یک گوشه این دنیا یک نفر مانند من توی یک اتاقی نشسته و دارد یک فکری میکند و آن فکر را فردا میآید در قالب یک استارتآپی بیرون میدهد. من باید آن آدم را پیدا کنم و بروم آموزش ببینم. آموزش یک فرایند مستمر است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/