توجه به علایق دانشآموزان در نخستین روز مدرسه
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ سیدهآیه هاشمی متولد ۱۳۶۰ در شهر رامسر در خانوادهای فرهنگی بوده که تا ۶ سالگی در این شهر سکونت داشته و بعد از فوت پدر ناگزیر به مهاجرت به دیار مادریاش دامغان شده است. دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در شهر دامغان و دوره کارشناسی را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زمینشناسی طی کرد و دوره کارشناسی ارشد را در یکی از گرایشهای رشته زمینشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود گذراند و بین ورودیهای دوره خود به عنوان دانشجوی برتر و ممتاز انتخاب شد و پایاننامهاش را با نمره ۲۰ با موفقیت به انجام رساند.
هاشمی سالهای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بهصورت پارهوقت در دانشگاههای دولتی و غیردولتی مشغول تدریس و از سال ۹۰ در دبیرستانهای غیردولتی دامغان مشغول شد و با توجه به علاقهای که به بچهها و دانشآموزان داشت از سال ۹۵ تاکنون در مقطع ابتدایی مشغول فعالیت است و در طول چند سال متوالی به عنوان معلم برتر استانی و شهرستانی انتخاب و در چند دوره به عنوان الگوی برتر تدریس انتخاب و معرفی شده است.
هاشمی اکنون در دبستان سمای نخبگان فردا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان فعال بوده و بهتازگی به عنوان معلم نمونه برگزیده شده است. خبرنگار آنا در دامغان به همین مناسبت با او گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
بیشتر بخوانید:
دانشآموزانم عاشق تکالیف ورزشی هستند
وزیر آموزش و پرورش بودم بساط کنکور را جمع میکردم
آنا: به عنوان فردی که سالهای متمادی تدریس موفق داشتهاید از علاقه خود به معلمی و مزیت دبستان نخبگان فردای دانشگاه آزاد اسلامی دامغان بگویید.
هاشمی: علاقه تنها دلیلی است که انسان را در شغلش موفق نگه میدارد، در مورد خودم علاقه به معلمی، عشق به سرنوشت و به بچههاست که مرا در مسیر موفقیت نگه میدارد و خدا را شکر این علاقه در من بهصورت ذاتی وجود دارد و امیدوارم در ادامه مسیر هم بتوانم به همین صورت کارم را ادامه بدهم.
توجه به مهارتآموزی و ایجاد محیط شاد و پرنشاط برای بچهها و توجه به کیفیت و امکانات عالی از مزایای قابل توجه مدارس سما در دامغان در مقایسه با دیگر مدارس است. با توجه به تجربه ارزشمند مدارس سما به صورت شبکه علمی در سراسر کشور، پشتوانه دانشگاهی و بستر علمی مناسب از قبیل آزمایشگاههای مجهز در مدارس سما، مزیتی رقابتی در مقایسه با سایر مدارس را دارا هستند.
آنا: از خاطرات شیرین در دوران معلمی خود بیان کنید.
یک معلم خوب باید دانش خود را بهروز نگه دارد و به فکر توسعه آن باشد و تسلط خوبی را به روشهای تدریس و ارزشیابیها داشته و بتواند به لحاظ عاطفی دانشآموزان را حمایت کند.هاشمی: یکی از شیرینترین خاطراتم به نخستین سال معلمی مربوط میشود، مدیران و همکاران مدرسه، دانشآموزی را معرفی کردند که تکرار پایه شده و منزوی بود و اصلاً صدای این بچه را تا لحظه معرفی به اینجانب کسی نشنیده بود، چالشی مهم پیش رو داشتم، روزهای خاصی را گذراندم، بسیار جستوجو و تلاش کردم و با خانواده دانشآموز ارتباط گرفتم، کتابهای مختلف را خواندم و از کارشناسان و روانشناسان کمک گرفتم و در نهایت متوجه شدم ریشه مشکل این دانشآموز کجاست و لالی خودخواستهای را انتخاب کرده بود، تمام تلاش خودم را برای نزدیک شدن به این دانشآموز کردم و در نهایت آن روز برای من زیبا بود که دانشآموز مورد نظر را به کلاس آوردم و در کنار دو همکلاسی خودش برای نخستین بار یکی از کتابهای درسیاش را روخوانی کرد و این یکی از شیرینترین خاطرات دوران کاریام بود.
نخستین روز مدرسه مهم است
آنا: نخستین روز مدرسه را چگونه شروع میکنید؟
هاشمی: نخستین روز مدرسه بسیاربسیار مهم است؛ بهویژه برای دانشآموز کلاس اولی که برای نخستین بار از خانواده خودش جدا میشود و قرار است زمانی از روز را با معلم سپری کند. باید به ظریفترین نکات توجه شود از نوع لباس پوشیدن تا نوع لبخند و نحوه حرفزدن همه و همه برای ارتباط دوستانه و صمیمانه با کودکان میتواند بسیار مهم باشد و سعی من همواره برای نخستین روز مدرسه حرکت به سمت علایق دانشآموزان است و ارتباط صمیمی گرفتن با آنان و پرسش از علایقشان. من هم با آنان کودک میشوم و با بچهها بازی میکنم تا روز نخست مدرسه را شاد و با انرژی مضاعف به خانه بروند و برای برگشت به مدرسه در روز آینده شوق و نشاط داشته باشند، وقتی شوق دانشآموز به آمدن به مدرسه شکل بگیرد، متوجه میشوم این ارتباط شکل گرفته است.
آنا: رفتار با دانشآموزان و نحوه برقراری ارتباط شما چگونه است؟
هاشمی: سعی میکنم احساس بچهها را در شرایط سنی که هستند درک کنم و با درک احساس آنان واکنشی را نشان دهم که باعث شود به هم نزدیکتر شویم و آنان در کنار من احساس راحتی و امنیت کنند.
آنا: در تدریس از چه شیوههایی استفاده میکنید که متفاوت از سایر همکاران است؟
هاشمی: روشهای تدریس برای درسهای مختلف متفاوت است به همین دلیل شاید نشود این پرسش را بهصورت جزئی پاسخ داد؛ اما با توجه به نوع درس و ویژگیهایی که هر درس دارد، میتوانیم شیوههای متفاوتی را در نظر بگیریم، اغلب از عنصر بازی و یادگیری در تدریس استفاده میکنم و همیشه از این عنصر برای تدریس خودم بهره بردهام؛ چراکه برای دانشآموزان دوره ابتدایی آموزش از طریق بازی میتواند تأثیرگذارتر باشد و موضوع را در ذهنشان تثبیت کند.
آنا: نقش مشارکت والدین در تدریس شما چگونه بوده است؟
هاشمی: با توجه به چند سال اخیر شرایط پاندمی کرونا که شرایط آموزش مجازی حاکم بود، والدین مشارکت بسیار خوبی داشتند بهویژه برای دانشآموزان پایه نخست شرایط آموزش مجازی برای آنها دشوارتر بود و والدین خیلی در ارتباط گرفتنم با دانشآموزان مؤثر بودند و با توجه به پیگیریهایی که داشتند، خیلی در موفقیت دانشآموزان در امر یادگیری مؤثر بودند؛ البته والدین دخالتی در روش تدریس نداشتند و با حمایت خود در یادگیری مؤثر بودند.
آنا: نقاط قوتی که بیش از هر مورد دیگری در خود میبینید، چیست؟
هاشمی: مانند هر انسانی بهطور طبیعی دارای نقاط ضعف و قوت هستم؛ اما اگر بخواهم از دید خودم به آن اشاره کنم، انگیزه بالا و علاقه به شغلم میتواند در روند کاری بسیار موثر باشد، سختکوشی و ناامیدنشدن در مسیر رسیدن به اهداف از دیگر نقاط قوت است.
آنا: درصورت انتخاب دوباره شغل، آیا غیر از معلمی انتخاب دیگری میداشتید؟
هاشمی: بهطور قطع اگر یک بار دیگر به عقب برمیگشتم و میتوانستم انتخاب دیگری را داشته باشم بدون شک شغل معلمی را انتخاب میکردم؛ چراکه این شغل به صورت ذاتی در من شکل گرفته و احساس میکنم برای این کار بسیار شوق و انگیزه دارم و اگر کسی برای کاری انگیزه داشته باشد، میتواند به هدفی که دارد، راحتتر نزدیک شود.
اعتماد به نفس دانشآموزان را با ایجاد موقعیت افزایش دهیم
آنا: نحوه تشویق و ایجاد انگیزه در دانشآموزان ضعیف چگونه است؟
هاشمی: با توجه به تفاوتهایی که در دانشآموزان وجود دارد، باید از قبل موقعیتهایی را برای آنان فراهم کنیم تا اعتماد به نفسشان را افزایش دهد، باید با توجه به دانشآموزان، پررنگ کردن نقاط قوت و ایجاد انگیزه و بعضاً سناریوهایی را از قبل طراحی کنیم که دانشآموز در آن موقعیت قرار بگیرد و با قرارگرفتن در آن اعتماد به نفسش در گروه همسالان افزایش یابد به عنوان مثال از قبل پاسخ پرسشی را به دانشآموز بگوییم که بقیه دانشآموزان پاسخ آن پرسش را نمیدانند و در جمع این پرسش را از دانشآموزان بپرسیم و وقتی دانشآموز پاسخ آن را بیان میکند باعث افزایش اعتماد به نفس او میشود و خیلی در آموزش و مشارکت مؤثر است، افزایش اعتماد به نفس در دانشآموزان در تعالی دانشآموز و حرکت گام به گام او به سوی هدف مؤثر است.
آنا: یک معلم خوب دارای چه ویژگیهایی است و به چه ظرافتهایی توجه دارد؟
هاشمی: یک معلم خوب باید دانش خود را بهروز نگه دارد و به فکر توسعه آن باشد و تسلط خوبی را به روشهای تدریس و ارزشیابیها داشته و بتواند به لحاظ عاطفی دانشآموزان را حمایت کند تا در کنار معلم احساس امنیت و آرامش داشته باشند، معلم باید سعی کند نیازهای دانشآموزان را محور آموزش خود قرار دهد که اگر این اتفاقات بیفتد، معلم نیز در مسیر کاری خود موفق است.
آنا: چه توصیهای برای همکاران دارید که در تدریس دانشآموزان موفق باشند؟
هاشمی: همکاران معلم همگی مجرب و با دانش هستند و اینجانب نیز به عنوان عضو کوچکی از خانواده تعلیم و تربیت همواره سعی کردهام از تجربه پیشکسوتان بهره ببرم و در موقعیتی نیستم که توصیهای داشته باشم؛ اما برای خود همواره سعی کردهام در کار برنامهریزی داشته باشم و برای تدریس طرحریزی و پیشبینی در نظر بگیرم؛ چراکه میتواند برای تدریس مؤثر باشد. توجه به تفاوتهای فردی در دانشآموزان میتواند خیلی اثرگذار باشد. باید براساس توانمندی هر دانشآموز از او انتظار داشته باشیم و دانشآموزان را با هم مقایسه نکنیم و یک ارتباط سه طرفه خوب میان دانشآموز، معلم و خانواده برقرار کنیم، به والدین امید دهیم و این امیدواری را القا کنیم که آینده روشنی پیش روی دانشآموزان است و والدین و بچهها را برای حرکت در مسیر روشن پیش رو آماده کنیم.
گفتگو: داود دهقانی محمودآباد
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/