ضرورت توسعه فناوریهای برخط/ اوایل کرونا دانشجوی مشروطی نداشتیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابوالفضل باقریفرد در همایش جامع کووید-۱۹ با اشاره به گذشت بیش از ۹۰۰ روز از شیوع همهگیری کرونا و تقدیم ۲۰۰ شهید مدافع سلامت توسط جامعه پزشکی خاطرنشان کرد: شیوع کرونا، دنیا و همه فعالیتها از جمله فعالیتهای آموزشی را تعطیل کرد اما اساتید و دانشجویان به تدریج به فعالیت برگشتند.
وی افزود: امروز همه دنیا معتقد است شیوع کووید ۱۹ آموزش پزشکی را با کمک فناوریهای نو از جمله هوش مصنوعی، شبیهسازها و آموزش برخط متحول کرد.
معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش تخصصی و پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: آموزشها که ابتدا خیلی ساده و با مشکلات همراه بود به تدریج تعاملی شد و تغییر کرد.
باقریفرد خاطرنشان کرد: در آموزش پزشکی از ۲۰ سال قبل تکلیف داشتیم که ۲۰ درصد آموزش را مجازی کنیم که حتی پنج درصد نیز محقق نشده بود، اما باوجود همه مسایل در دوران کرونا زیرساختهایی که توسعه آن شاید ۲۰ سال هم طول میکشید در مدت یک یا ۲ سال توسعه یافت.
وی مشکل اساسی را در آموزش مجازی برخط، آموزشهای مهارتی دانست و افزود: با کمک فناوریهای نوین از جمله بیمار مجازی cyber patient و فناوریهای اِی آر (واقعیت افزوده) و وی آر (واقعیت مجازی) حتی این آموزشها را مجازی کردیم، ضمن اینکه در دوران کرونا بیمارستانها نیز بیشتر بیماران کرونایی را بستری میکردند و دانشجوها عرصه ای برای آموزش غیر از بیماران عفونی نداشتند اما این مشکل نیز با مدلهای ویدیویی حل شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حتی دانشگاه های مناطق محروم نیز از این فناوریها استفاده کردند، آموزش مجازی عدالت آموزشی را نیز توسعه داد.
باقریفرد همچنین آموزش پزشکی در آینده را ترکیبی دانست و گفت: چالش اساسی ما در این زمینه باید زیرساختها و پشتیبانی است که باید توسط دولت فراهم شود تا بتوانیم آموزش برخطِ تعاملی را توسعه دهیم.
زیرساختهای بخش های مختلف حوزه بهداشت و درمان را تقویت کنیم
رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این همایش با اشاره به مشکلات ناشی از همهگیری کرونا، اظهار کرد: همانطور که از دوران دفاع مقدس درس گرفتیم باید از همهگیری کرونا نیز درس بگیریم.
محمد رئیس زاده ادامه داد: باید زیرساختهای حوزه بهداشت و درمان و تحقیقات و همچنین روشهای درمان و پیشگیری را برای مدیریت بهتر حوادث آینده تقویت کنیم.
وی یکی از ملزومات تقویت حوزه بهداشت و درمان را تقویت علمی پزشکان و برگزاری همایشها و دورههای بازآموزی دانست و افزود: باید اشکالات و آسیبها را احصا و تجارب را ثبت کنیم. افزایش مهارت جامعه پزشکی نیز در این زمینه مهم است.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مهمترین سرمایه پزشکان علم و توانمندی علمی و افزایش مهارتها، بازآموزیها و حرکت آنها به جلو از نظر علمی است.
رئیس زاده وظیفه سازمان نظام پزشکی را رصد وضعیت علمی پزشکان اعلام کرد و گفت: ضوابط بازآموزیها و بسیاری قوانین دیگر از جمله ضوابط تمدید پروانه مطب باید علمیتر و نواقص رفع شود.
گفتنی است، اولین همایش جامع کووید ۱۹ به همت سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ امروز (چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت) در سالن همایشهای ایران مال آغاز به کار کرد و تا ۲۳ اردیبهشت با برگزاری ۱۴ پنل تخصصی با موضوعات مختلف کووید ۱۹ و تشخیص آزمایشگاهی، تازههای ویروسشناسی در کووید ۱۹، قصور پزشکی در دوران کرونا، کووید و پوست، بهروزرسانی درمانهای بستری و سرپایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، قلب و کووید ۱۹، عوارض نورولوژی کووید ۱۹، واکسیناسیون کووید ۱۹، تظاهرات گوارشی و کبدی کووید و پساکووید، کووید در اطفال، اختلالات غددی در بیماری کووید ۱۹، پیامدهای کووید در بارداری و نوزادی میزبان پزشکان در تخصص های مختلف است.
همچنین همزمان با برگزاری این همایش از شرکتهای واکسن سازی ایرانی برکت، سیناژن، موسسه انیستیتو پاستور ایران، شرکت واکسن سازی فخرا، شرکت واکسن سازی نورا و موسسه واکسن سازی رازی و نیز از خانواده شهدای سلامت شامل خانواده شهید محمود پویانی، خانواده شهید مجید شریفی نیا، شهید مهدی صالحی و خانواده شهید علی فعال بارو نیز تقدیر شد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/