زلفیگل: آموزش، پژوهش و فرهنگ بنمایه هویتبخشی به دانشگاههاست
محمدعلی زلفیگل در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنیبر تلاش دشمن برای هویتزدایی از دانشگاهها و نقش وزارت علوم برای هویتبخشی به مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: این هویتبخشی در چند بخش قابل انجام است؛ بخشهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی. در بخش آموزشی، شیوهنامههایی در خصوص محتوای دروس تألیف کردهایم تا کتابهای درسی با ساختار خاصی نوشته شوند و نام دانشمندان ملی در کتابها ذکر شود تا دانشجویان باور داشته باشند در هر صنف و تخصصی که تحصیل میکنند، دانشمندان مطرحی در سطح ملی داریم. از سوی دیگر اعضای هیئت علمی و اساتید باید حین تدریسشان به دانشمندان داخل کشورمان اشاره کنند تا این تفکر شکل نگیرد که همیشه کشورهای پیشرفته از ما بهتر هستند یا خداوند به آنها توانایی خاصی داده است. بنابراین بحث محتوا و شیوه تدریس اساتید کمک میکند که حس خودباوری و توانمندی در عرصههای علمی، خلق علم جدید و مرجع علمی شدن در دانشجویان تقویت شود.
وی بیان کرد: خوشبختانه در بحث پژوهشی، کشور ما در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۶ هزار سند علمی بینالمللی توسط دانشجویان ارشد، دکتری و دانشمندان منتشر کرده است. پس حس خودباوری و جسارت در بین جامعه فرهیخته دانشگاهی وجود دارد که کمک کرده آنها باورشان این باشد که میتوانند در ابعاد بینالمللی نتایج پژوهشیشان را منتشر کنند بنابراین ما هم میتوانیم مرزهای علمی را بشکافیم و افقهای جدید علم را کشف کنیم که نتیجه آن رتبه اول علمی ما در منطقه است.
وزیر علوم اضافه کرد: بیش از ۳۵ درصد این ۷۶ هزار سند علمی که سال گذشته در ابعاد فراملی منتشر شد، با مشارکت بینالمللی بوده که معنایش این است دانشمندان سایر کشورها، دانشمندان ما را به رسمیت شناختهاند و حاضر شدهاند با آنها کارهای بینالمللی و مشارکت علمی داشته باشند. پس همین حس را باید دانشمندان و اعضای هیئت علمی به دانشجویان منتقل کنند زیرا زمانیکه مقاله و نتیجه یافتههای پژوهشی دانشجوی ارشد و دکتری در ابعاد فراملی و بینالمللی منتشر میشود، این حس در وجودش تسری پیدا میکند که من هم میتوانم.
زلفیگل عنوان کرد: در بُعد فرهنگی نیز برخی عادات و خلقیات در کشور وجود دارد که باید پویش، پالایش و پیرایش شود. بهعنوان مثال باید کار را مقدس بدانیم نه اینکه بگوئیم کار برای تراکتور بوده بلکه کار مال انسان است. کسیکه بیشتر کار و تلاش کند یا حرص داشته باشد که از نظر علمی جز برترینها باشد یا ثروتمند شود تا کشورش را آباد کند، این حرص اصلا بد نیست بلکه ارزشمند است که افرادی از راه حلال، نخبگی، نبوغ، شرکتهای دانشبنیان و غیره ثروتمند شوند، اینها مثل یک دانشمند درجه اول، یک پزشک حاذق، یک هنرمند یا یک ورزشکار به کشور خود سود میرسانند.
وی در پایان افزود: پس باید فرهنگهای ناشایستی که از دوران اربابرعیتی و سلطنتی در کشور به جا مانده را پویش، پالایش و پیرایش کنیم و فرهنگ «ما میتوانیم» را بین استعدادهای برتر، دانشجویان و دانشپژوهان جاری و ساری کنیم.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/