از توجه انقلاب به نخبگان تا حل مسائل کشور از سوی دانشگاهیان/ تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشجویی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - فاطمه بحیرائی؛ دو سال است دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی بهدلیل ویروس منحوس کرونا، بهصورت ارتباط تصویری و مجازی برگزار میشد. کما اینکه برخی از دیدارهای رهبر انقلاب با اقشار مختلف بهدلیل کرونا لغو شد اما دیدار دانشجویان از جمله دیدارهایی بود که با قوت سر جای خود باقی ماند. بر این اساس شب گذشته (سهشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) دیدار متفاوتی شکل گرفت، زیرا حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) میزبان ضیافت افطاری صدها نفر از دانشجویان، اعضای تشکلهای دانشجویی، وزرای علوم و بهداشت و مدیران ارشد این دو وزارتخانه در حسینیه امام (ره) بودند که این دیدار حضوری حال و هوای متفاوتی داشت.
در مراسم افطاری شبِ گذشتهی رهبری با دانشجویان، نمایندگان ۵ تشکل دانشجویی به بیان مسائل و دغدغههای دانشجویان و مشکلات کشور پرداختند و نقدها و پیشنهادهایشان را مطرح کردند. حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) نیز در طول چند ساعت به سخنان دانشجویان گوش دادند و سپس به سخنرانی پرداختند. همچنین ایشان در خلال صحبتهای خود به برخی از نکات و نظرات دانشجویان اشاره فرمودند و پاسخگوی سؤالات آنان بودند.
دغدغه دانشجویان در دیدار با رهبری چه بود؟
* محمد اسکندی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار دانشجویان با فرمانده معظم کل قوا به بیان موضوعات زیر پرداخت:
۱_ امروز با پدیده عجیب تجمیع قوا بهجای تفکیک قوا و با تعدد مجالس قانونگذاری در کشور مواجهیم (دستگاههایی که قرار بود صرفا شأن سیاستگذار داشته باشند، وارد حوزه تقنین شدهاند و از طرف دیگر اوضاع نمایندهای که مبتنیبر قانون اساسی تنها کسی است که قدرت قانونگذاری را دارد بهجایی رسیده که اگر بخواهد درمورد ظرفیت پزشکی تصمیم بگیرد، میگویند وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی است، اگر بخواهد درمورد سربازی حرف بزند ستادکل از او شکایت میکند و اگر بخواهد درمورد واردات خودرو قانون بگذارد، یک هیئت در مجمع تشخیص مانع او میشود.)
۲_ چرا مسئله دخالت سرخود و مستقل اعضای دفتر رهبری در موضوعات مختلف حل نمیشود؟
۳_ اوضاع فعلی مملکت در یک وضعیت بیقاعدگی به سر میبرد، این اتفاق از یک سو ناشی از ضعیف شدن نیروهای سیاسی حاضر در صحنه و همچنین تضعیف ساختارهای رسمی کشور، در کنار قدرت گرفتن نهادهای امنیتی است و از سوی دیگر نتیجه اجرا نشدن بخشهایی از قانون اساسی یا عمل برخلاف قانون اساسی و بیتوجهی دستگاهها و ساختارها به وظایف خودشان مطابق با اصول قانون اساسی است. نگاه انقلابی، دانشگاه را جایی برای نخبهپروری، حل مسائل و پیشرفت کشور میدانست اما نگاه دوم، دانشگاه را مکانی برای پرورش مهرههای موردنظر غرب میدید
* بخشی از دغدغههای علی بزرگخو، نماینده دفتر تحکیم وحدت نیز در این ضیافت اینگونه مطرح شد که؛
۱_ شورای نگهبان نسبت بهدلیل رد و احراز صلاحیتها به افکار عمومی پاسخگو نیست.
۲_ مهمترین وعده نمایندگان یعنی شفافیتآرا روی زمین مانده است. حضرتآقا! به عقیده ما چنین مجلسی نمیتواند انقلابی باشد.
۳_ در همین روزها که جامعه درگیر بحران جمعیت است؛ برخی اساتید دانشگاه، دانشجویان مادر را حتی به اتاق خود راه نمیدهند!
۴_ امروز دانشگاه بیش از آنکه محل تولید علم و دانش باشد، محل استراحت اساتید دانشگاه و بیگاری کشیدن از دانشجویان است. سالانه هزاران مقاله به نام اساتیدی چاپ میشود که حتی نمیتوانند عنوان مقاله مذکور را بخوانند! متاسفانه باید گفت حوزه نیز وضعیتی بهتر ندارد. تحلیل ما این است که اگر کشور را آب ببرد، احتمالا دوستان را خواب خواهد برد!
* امیرحسین پناهی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دیدگاههای خود را اینچنین مطرح کرد که؛
۱_ آموزشوپرورش در نگاه حاکمیت در اولویت نیست و توسعه مدارس پولی نقض آشکار عدالت اجتماعی است.
۲_ آموزش عالی با کمیتگرایی و مدرکگرایی صرف، از تولید علم کاربردی عقبمانده است.
۳_ یکی از وجوه اساسی حکمرانی صادقانه، شفافیت است.
۴_ سیستم موجود چندان آمادگی پذیرش جوانان آرمان خواه را ندارد.
۵_ در مورد چالشهای حوزه سربازی و مطالبات مطرح شده از سوی جوانان، مجموعههای مسئول، ایدهای جز سکوت و سرپوش ندارند؟
۶_ حضرت آقا! حال تلویزیون خوب نیست. انتظار داریم در دوره جدید مدیریت رسانه ملی چهارچوبهای غیرقابل انعطاف و غیرضروری برداشته شود و با انتشار صحیح، بهموقع و تخصصی تحلیلها و اخبار، بخشی از سرمایه اجتماعی از دسترفته نظام ترمیم شود.
* محسن نراقی، نماینده بسیج دانشجویی دغدغههای خود را اینگونه عنوان کرد که؛
۱_ تحول واقعی، عقلانیت انقلابی مسئولان را میطلبد.
۲_ ایجاد شاخصهای شفاف در انتصابات، مبتنیبر عملکرد افراد و نه ارتباطات قبیلهای.
۳_ نهادها در امر باز طراحی نیز با یکدیگر به تزاحم خوردهاند. آخرین خروجی این مدل غلط در تصمیمگیری نیز همین ماجرای پاسکاری طرح صیانت (فارغ از درست یا غلط بودن آن) در بین دستگاههای نظام است. نتیجه این بههمریختگی و عدم مسئولیتپذیری این شده، که فضای فرهنگی کشور در عرصه فضای مجازی به سرزمین اشغالی تبدیل شده است!
* بخشی از سخنان محمدحسین کاظمی، نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار با رهبری نیز به شرح زیر است:
۱_ آقاجان در این وضعیت راهحل اساسی از دید ما تغییر نرمافزار اداره کشور و تحول در حکمرانی نظام با پشتوانه مردمی است. تحولی که بتواند گام دوم انقلاب اسلامی را آنطور که شاید و باید رقم بزند و زمینهساز تحقق تمدن نوین اسلامی شود. آقایان بهجای آنکه مختصات و جغرافیای نظری و عملی دولت و مجلس را ترسیم کنند با یک واژه دولت و مجلس انقلابی توپ را در زمین شما انداخته و ناکارآمدیهای خود و کارگزارانشان را بهنام شما و امام راحل میاندازند. بس است مایه گذاشتن از رهبری، بس است پای رهبری را بهپای طرحها و لایحههای غیرکارشناسی باز کردن، با شعار دادن و کلیگویی و تدوین اسنادی که به مرحله اجرا نمیرسند.
۲_ دولت در عرصه سیاستگذاری مخصوصا در عرصه آب و محیط زیست که جنبه امنیتی هم دارد باید به دانشگاهها روی بیاورد، پیشنهاد ما این است که قرارگاه آب و محیط زیست با اختیارات فراقوهای و با رویکرد علمی تشکیل شود. انقلاب به ملت «هویت، آرمان، شخصیت، استقلال و افق دید روشن» بخشید و به تبع آن، دانشگاه نیز از این خصوصیات برخوردار شد
تعارض دو نگاه انقلاب و جریان واپسگرا «ضدانقلاب» به دانشگاه
با پایان سخنان نمایندگان دانشجویی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از سخنان صادقانه و صریح نمایندگان تشکلهای دانشجویی فرمودند: اینگونه سخنان، مفید و لذتبخش است البته بسیاری از این مسائل پاسخ دارد اما مشکل این است که گفتوشنودی میان دانشجویان و مسئولان وجود ندارد که ضروری است مسئولان، وزرا و مدیران دستگاههای مختلف با حضور در دانشگاهها به مطالبات و دغدغهها پاسخ دهند و اگر هم در مسئلهای پاسخی نداشتند از پیشنهادها و سخنان دانشجویان برای حل آن مسائل بهره بگیرند.
حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) در بحث اصلی خود، مسئله دانشگاه را مسئلهای اساسی و چالشی دانستند و گفتند: از همان اول، دو نگاه کاملاً متضاد یعنی «نگاه انقلاب به رهبری امام خمینی» و «نگاه جریان واپسگرا و ضدانقلابی» در مسئله دانشگاه به رویارویی پرداختند.
ایشان فرمودند: نگاه انقلابی، دانشگاه را جایی برای نخبهپروری، حل مسائل و پیشرفت کشور میدانست اما نگاه دوم، دانشگاه را مکانی برای پرورش مهرههای موردنظر غرب میدید تا دانشجویان اقدامات خود را با توجه به خواستههای استعمارگران و جریانهای ضد انقلاب پیش ببرند.
حضرت آیتالله خامنهای در تبیین ابعاد دیگر چالش انقلاب و ضدانقلاب درباره دانشگاه عنوان کردند: انقلاب به دانشگاه بهعنوان مرکز تولید علم و رشد علمی و در نتیجه تأمینکننده اقتدار ملی نگاه میکرد اما جریان واپسگرای ضدانقلابی، دانشگاهها را مرکز آموختن پسماندههای کمارزش دانش غربی میخواست تا با تربیت استاد و دانشمندِ مصرفکننده و مدیریت جامعه بهدست این افراد، جامعهای مصرفی برای غرب ایجاد کند.
ایشان تدیّن و در مقابل آن دینزدایی از دانشگاه را بُعد سوم چالش جدی نگاه انقلاب و جریان ضدانقلاب به دانشگاه برشمردند و افزودند: جریان انقلاب بر این امر تاکید داشت که دانشجو باید متدین از دانشگاه خارج شود اما در مقابل بهدلایل مختلف، ضدانقلابها قادر به دینزدایی کامل از دانشگاهها نشدند، مهر تاییدی بر این ادعا، بسیاری از سرداران، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان هستهای و دانشآموختگان متدین قبل از انقلاب بودند.
اقدامات بزرگ انقلاب برای دانشگاهها چه بود؟
رهبر انقلاب، «هویت بخشی به دانشگاه» را کار بزرگ انقلاب خواندند و افزودند: انقلاب به ملت «هویت، آرمان، شخصیت، استقلال و افق دید روشن» بخشید و به تبع آن، دانشگاه نیز از این خصوصیات برخوردار شد. طبعاً زمانیکه به سمت یک حرکت ملی، هویتسازی و آرمانسازی حرکت کنیم، جوانان دانشجو بیشترین بهره را خواهند برد و احساس هویت شکل گرفته در آنها منتهی به این امر خواهد شد که در برابر قدرت غربی احساس حقارت نکنند.
فرمانده معظم کل قوا در رابطه با ثمرات استقلال شکل گرفته در دانشجویان فرمودند: آن روزها جوانان، شیرینی احساس استقلال و ایستادگی در مقابل زورگویان را با همه وجود درک میکردند اما در جوانان امروز این مقوله کمرنگتر است زیرا از بدو تولد با احساس استقلال رشد یافتهاند.
ایشان خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران به دانشگاه امروز خود افتخار میکند، نمیگویم دانشگاهها بهطور کامل آنچه مدنظر انقلاب بوده را محقق کردهاند اما حرکتهای عظیم و قابل تحسینی همچون شکلگیری انجمنهای اسلامی، بسیج دانشجویی و بسیج اساتید را بهدنبال داشت که بهعنوان پرچمهای انقلاب در دانشگاهها برافراشته شدند.
حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) یادآور شدند: تربیت نخبگان برجسته و حضور دانشآموختگان دانشگاهی در بدنه دولت از دیگر دستاورهای ما برای حمایت از فارغالتحصیلان، دانشجویان و نخبگان است.
چرا همواره دانشگاهها باید دغدغه اصلی کشور باشند؟
ایشان با طرح این سؤال که چرا باید در شرایط کنونی نسبت به دانشگاه دغدغه داشت، افزودند: آن جریان وابسته و واپسگرای ضدانقلاب که به ریشههای خارجی مرتبط بود، هنوز فعال است و با حمایت و هدایت سیاستهای نو استعماری برای دانشگاهها برنامهریزی میکند، بنابراین باید دغدغه داشت.
محور اصلی دغدغه مسئولین و دانشجویان کداماند؟
مقام معظم رهبری دو بعد دیگر اهداف جریان واپس گرای ضدانقلاب را علاوهبر دینزدایی، هویتزدایی و آرمانزدایی برشمردند و تاکید کردند: هویتزدایی همان ایدئولوژیزدایی است و این جریان به دنبال آن است که تفکر، ارزشها و هویتهای غربی را در کشور حاکم کند. سه بعد اهداف جریان واپسگرای ضدانقلاب دینزدایی، هویتزدایی و آرمانزدایی است
حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) افزودند: هویتزدایی یعنی تحقیر مبانی اندیشهای، رویکردهای تاریخی و ملی کشور، تحقیر گذشته کشور و انقلاب، کوچکنمایی کارهای بزرگ و بزرگنمایی برخی عیوب. هدف از هویتزدایی جایگزینیِ منظومه فکری غرب به جای هویت ملی و دینی بوده که سند ۲۰۳۰ بهعنوان یکی از مظاهر سلطه نو استعمار غرب است؛ بر اساس منظومه فکری غرب، باید میراث عظیم اندیشه و فرهنگ در کشور کمرنگ یا محو شود، خیل عظیم جوانان آماده صعود به قلههای شرف و عزت ملی مأیوس و ناامید شوند و احساس بنبست به نسل جوان تزریق شود بنابراین باید دغدغه داشت و شجاعانه و با بیان خوب و منطق قوی در مقابل این جریان ایستاد.
رهبر انقلاب، دومین دغدغه مهم را آرمانزدایی دانستند و گفتند: یکی از مصادیق آرمانزدایی، بیتفاوت کردن نسل جوان و دانشگاهی به «فقر و فساد و تبعیض» بهعنوان سه شیطان بزرگ و سه عنصر پلید است. از جمله مصادیق آرمانزدایی، بیتفاوت کردن جوانان به سلطه فرهنگی غرب و کم انگیزه کردن آنان به شاخصهای انقلاب اسلامی است.
جهان در آستانه یک نظم جدید بینالمللی است
حضرت آیتالله خامنهای بیان کردند: امروز جهان در آستانه یک نظم جدید بینالمللی است که این نظم، بعد از دوران نظم دو قطبی جهان، و نظریه نظم جهانِ تک قطبی در حال شکل گیری است که البته در این دوره آمریکا روزبهروز ضعیفتر شده است.
ایشان تأکید کردند: در این نظام جدید باید به شکلی حضور پیدا کرد که منافع کشور و ملت تامین شود و برای تحقق این مهم وظیفه بزرگ و بیشترین مسئولیت برعهده دانشجویان و دانشگاهیان است و بر همین اساس اکنون دغدغه ما نسبت به دانشگاهها از اهمیت مضاعفی برخوردار است. در این مسیر اندیشهپردازان، صاحبنظران و نظریهپردازان را به برگزاری جلسات و بحث و بررسی درباره این موضوعات فرامیخوانم.
بیشتر بخوانید:
دیداری از جنس دلسوزیهای پدرانه/ وقتی کلام فصیح رهبری افطار دانشجویان میشود
جنگ اوکراین را باید با دید عمیقتری نگاه کرد
توصیههای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان
ایشان در بخش پایانی سخنان خود چند توصیه کاربردی خطاب به دانشجویان و تشکلهای دانشجویی بیان کردند:
توصیه اول ایشان «پرهیز کامل از انفعال و ناامیدی» بود که در این زمینه فرمودند: شما باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید زیرا همچنانکه کشور در بخشهای مختلف همچون علم و فناوری و سلامت در این سالها پیشرفتهای خیرهکنندهای داشته است در سایر بخشها نیز همه نابسامانیها قابل رفع است.
علمِ بدون تفکر، پدیدههای خسارتبار بشری همچون سلاحهای کشتار جمعی را شکل میدهدحضرت آیتالله خامنهای ناامیدی جوانان و دانشجویان را موجب تأثیر منفی بر سایر موتورهای پیشرفت کشور دانستند و خاطرنشان کردند: در دوران دفاع مقدس و درحالیکه عدهای اصرار داشتند که نمیشود در مقابل تجاوز دشمن ایستادگی کرد، جوانان همسن و سال شما با همت خود کشور را نجات دادند و با آزاد کردن خرمشهر دنیا را متحیر کردند البته در این مسیر نیز متاسفانه برخی افراد در جبهه دشمن قرار گرفتند.
توصیه بعدی رهبر انقلاب «پرداختن به اندیشهورزی و تقویت تفکر» بود. ایشان محصول «علمِ بدون تفکر» را پدیدههای خسارتبار بشری همچون سلاحهای کشتار جمعی خواندند و گفتند: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد امروز باید با تفکر و اندیشهورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمانهای انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند.
مقام معظم رهبری در توصیه بعدی، دانشجویان را به «عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و مماس شدن با آنها» فراخواندند و افزودند: وقتی با تمرکز بر روی یکی دو مسئله، درباره آنها فکر و تحقیق کنید، نتایج این تحقیقات عمیق، برای دستگاههای مربوطه نیز قابل استفاده خواهد بود. لازم نیست همه تشکلها به موضوعات متعدد ورود پیدا کنند به موارد محدود به شکل عمیق بپردازید که قابل بهرهوری در دستگاهها باشد. شعار امسال یعنی دانشبنیانی تولید از جمله مسائل قابل تمرکز برای تشکلهای دانشجویی است، با تمرکز بر روی این مسئله درباره آن گفتمانسازی، و علیه مؤلفههای مخلّ دانشبنیانی مانند خامفروشی اسفبار و رایج در کشور یا واردات مصرفی و غیر لازم یا قاچاق، جریانسازی کنید.
رهبر انقلاب در ادامه طبیعت دانشجو را مطالبهگری دانستند و تأکید کردند: از مسئولان، کار جدی و واقعی مطالبه کنید و آنها را از کار نمایشی برحذر بدارید. مطالبهگری باید با ادبیات منطقی، هوشمندانه و جداً بهدور از دعوا و تند و تیزی باشد؛ مطالبهگری مستدل مانع از این میشود که بعضیها در شرایطی که تشکیلات مدیریتی کشور، انقلابی است درباره اهمیت نقش دانشجویان تشکیک کنند، چراکه نقش شما در این دوره بیشتر است. طبیعت دانشجو مطالبهگری از مسئولان است، کار جدی و واقعی مطالبه کنید و آنها را از کار نمایشی برحذر بدارید
فرمانده کل قوا، نتیجه مطالبهگری صحیح را تفکیک ضروریِ آرمانها از عملکردهای ضعیف برخی مدیران دانستند و در بیان توصیهای دیگر، گفتند: مطالبهگری شما بهگونهای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راهحلها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید.
بیشتر بخوانید:
تشکلهای دانشجویی برای تحقق تحولخواهی تلاش کنند/ ضرورت تدوین سند جامع سواد رسانهای
جمهوری اسلامی میتواند به دانشگاه افتخار کند
«توسعه فعالیتهای بینالمللی دانشجویی» نکته دیگری بود که حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر آن افزودند: گروههای جوان و دانشجوییِ زیادی در اروپا و آمریکا و همچنین در کشورهای اسلامی علیه سیاستهای استکباری فعال هستند که ارتباط سالم با آنها به این فعالیتهای ضداستکباری توان بیشتری میدهد و با معرفی جمهوری اسلامی به آنها، یک سپر دفاعی برای کشور در مقابل امپراتوری خبری مستکبران ایجاد میکند. البته تقویت ارتباط با دانشجویان کشورهای همسایه یعنی افغانستان، پاکستان و عراق مورد تأکید بیشتری است.
توصیه آخر رهبر انقلاب خطاب به جوانانی بود که در دوره جدید در ردههای مدیریتی قوای سهگانه مشغول به کار شدهاند. ایشان با تأکید بر اینکه کار جمهوری اسلامی بدون نیروی جوان مؤمن و پرانگیزه پیش نخواهد رفت، افزودند: توصیه من به جوانان عزیز این است که اولاً مسئولیت کنونی را پلهای برای مسئولیت بالاتر قرار ندهند و در هر جا که هستند با تمرکز بر مسائل آن حوزه برای خدا کار کنند، ثانیاً هدف خود را حل مسائل کشور در بخشی که به آنها واگذار شده، قرار دهند.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/