دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر گروه نمایش رادیو نمایش در گفت‌وگو با آنا:

هنر انقلابی احساس تکلیف هنرمندان را بالا می‌برد

مهدی طهماسبی معتقد است که هنرمندان پیشرو، متعهد و انقلابی امروزه در خارج از مرزهای کشور، ایدئولوژی و جهان‌بینی مکتب و دین مبین اسلام را گسترش داده‌اند.
کد خبر : 652437
هنر انقلاب 2

همزمان با برگزاری هشتمین هفته هنر انقلاب، مدیر گروه نمایش رادیونمایش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر به یک مکتب و یا جریان دست پیدا کرده‌ایم یا خیر گفت: این مکتب یا جریان بی‌شک بر اساس جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی تعریف می‌شود و اگر بخواهیم در پاسخ به این پرسش عادلانه قضاوت کنیم، متوجه نقصان یا پیشرفت در این حوزه خواهیم شد. لازم است بپرسیم آیا جهت‌گیری اجتماعی ملی و طبقاتی مشخصی پیدا کرده‌ایم؟ تکلیف ما با واژه‌های عشق، پرستش، تقدیر، تعهد، جهاد و شهادت را معلوم کرده است؟ چگونه یافتن، چگونه شدن و چه باید کردهای ما را پاسخ می‌دهد؟ نظام اجتماعی و ارزشی خاص را ارائه کرده‌ایم که جامعه و فرد ایده‌آل جامعه اسلامی را بازسازی کنیم؟ چقدر در ما تعهد، فداکاری و مسئولیت انسانی و دینی و ملی ایجاد کرده است؟


هنر مردمی؛ پاسخ به نیازهای درون جمعی انسان‌ها


مهدی طهماسبی درباره هنر مردمی و متعهد و مشخصه‌های آن اظهار کرد: هنرمندان، منتقدان و نظریه‌پردازان هنر از نیمه دوم قرن بیستم به این سو، بر این باورند که هنر زبان بیانی محسوب می‌شود که علاوه بر وجه مستقل خود قادر به انتقل مفاهیم بیانی یا به عبارتی دیگر محتوای گزاره‌ای است. یعنی محملی برای بیان اندیشه‌ای یا انتقال مدنی که لازمه آن ایجاد ارتباط مردمی است. هنر مردمی که به آن هنر عمومی نیز می‌گوید، بر همین اساس بنیان گرفت. هنر مردمی از بطن جامعه برخاسته و هدف خود را نیز همان جامعه در نظر گرفته و به نیازهای درون جمعی انسان‌ها پاسخ می‌گوید. هنرمند با هنرش در این تعریف به دنبال تعالی جامعه و دگرگونی است.


۵ ویژگی تعالی هنر چیست؟


این هنرمند درباره راهکارهای تعالی هنر توضیح داد: اگر هنر در ایران به سمت پنج ویژگی حرکت کند، بی‌شک تعالی خواهد یافت و موثر خواهد بود. نخست آن که زیبایی در بازتولید اثر هنری که از الگوهای متقارن، رنگ‌ها، بافت‌های بصری و فیزیکی اجزا و ترکیب‌بندی، حرکت یا جریانی برای هدایت مخاطب، تناسب و شکل ارائه و قاب‌بندی تشکیل می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. دوم آن که مهارت و تکنیک بالایی داشته باشد. سوم آن که معنای ذاتی عمیق و ویژه‌ای را باید ‌بتوان در آن جست‌وجو کرد. نباید اثر هنری صرفا برای بازنمایی و جذابیت بصری ساخته شده باشد. باید به سایر هنرها نیز ارجاع دهد، داستانی را بیان کند یا احساسات خاصی را برانگیزد که تازه و نو باشد.بیانیه دهد و یک اثر تمثیلی و یا استعاره‌ای باشد و بر ناخودآگاه مخاطب تاثیر بگذارد. چهارم این که منحصر به فرد است و محتوا، قالب‌ها و فرم‌های نو را ارائه می‌دهد. پنجم این که درک نیت هنرمند را دربربگیرد. اثر باید خودش حرف بزند و چیزی به آن وصله نشود و به روی تعالی جهت یابد.


هنر انقلابی احساس تکلیف هنرمندان را بالا می‌برد




بیشتر بخوانید:





هنر انقلابی احساس تکلیف را در هنرمندان بالا می‌برد


طهماسبی درباره مولفه‌های هنر اصیل بیان کرد: اسلام اصیل به لحاظ برخورداری از توانمندی‌های بالا، می‌تواند تمدنی متناسب با نیاز انسان معاصر بیافریند. هنر اسلامی بی‌شک می‌تواند تمدن‌ساز باشد. حضور فعال در جشنواره‌های داخلی، خارجی، تکنیک‌ها و قالب‌های نو در خلق اثر هنری در یکی دو دهه گذشته باعث شده که جهان از هنر و هنرمندان ما استقبال کند. هنرمندان پیشرو، مستقل، متعهد و انقلابی امروزه در خارج از مرزهای کشور، ایدئولوژی و جهان‌بینی مکتب و دین مبین اسلام را گسترش داده‌اند.


مدیر گروه نمایش رادیونمایش در پایان درباره اهمیت برگزاری هفته هنر انقلاب توسط حوزه هنری خاطرنشان کرد: بی‌شک برگزاری این رویداد تاثیرگذار است. شناخت و تشویق و پاسداشت چهره‌های نخبه فرهنگی و هنری که بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی دست به بازتولید اثر هنری می‌زنند، باعث انتشار و گستردگی چهره‌های نخبه فرهنگی هنری و در نهایت اصل انقلاب می‌شود. هنر انقلابی و تمدن‌ساز البته وابسته به یک نفر، یا یک حزب و گروه خاص نیست، احساس تکلیف را نیز در هنرمندان متعهد و شجاع و مسئولیت پذیر بالا می‌برد.


انتهای پیام/۱۱۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته