پژوهشگاهها باید طرحهایی را اجرایی کنند که دانشگاه توان اجرای آن را ندارد
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا؛ محمدعلی زلفیگل صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری که در محل این پژوهشگاه برگزار شد؛ گفت: پژوهشگاه ها باید کاری را انجام دهند که دانشگاه ها نمی توانند. انتظار از پژوهشگاهها این است که نقش هدایتگری پژوهش را در صنف و رشته خود برعهده گیرند. اگر پژوهشگاه زیست فناوری کمتر از ۱۰۰ عضو هیات علمی دارد، آنها باید پروژه های کلان مرتبط با ماموریت های پژوهشگاه تعریف کنند و هر کدام با تعدادی از اساتید دانشگاه برای اجرای پروژه ها مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم تمام قد از این پژوهشگاه و سایر پژوهشگاهها حمایت میکند، اظهار کرد: البته باید تفاوت بین پژوهشگاهها و دانشگاهها مشخص باشد؛ اگر قرار باشد پژوهشگاهها اقدامات دانشگاهها را انجام دهند، نقض غرض است. پژوهشگاهها باید طرحهایی را اجرایی کنند که دانشگاهها نمیتوانند.
زلفیگل تاکید کرد: انتظار میرود پژوهشگاهها نقش هدایتگری پژوهش در رسته و رشته خود را داشته باشند، به گونهای که اگر پژوهشگاه زیست فناوری کمتر از ۱۰۰ عضو هیئت علمی دارد، به این معنا باشد که این اعضا نقش هدایتگری فناوری را داشته باشند؛ از این طریق که پروژههای کلان را تعریف کنند با تبدیل این مگاپروژهها به پروژههای کوچکتر و هر کدام از این اساتید تعداد دیگری از اساتید دانشگاهی را برای اجرای پروژه مشارکت دهند.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه انتظار داریم هر کدام از اساتید پژوهشگاهها حداقل ۱۰ نفر از اساتید دانشگاهی را در اجرای پروژهها مشارکت دهند، یادآور شد: این به معنای عدم جذب دانشجویان پسا دکتری در پژوهشگاهها نیست، بلکه اگر قرار است در پژوهشگاهها دانشجوی دکترا و پسادکترا جذب شود، باید متفاوت و فارغالتحصیلان آن نیز جزو بهترینها باشند. یکی از اقدامات پژوهشگاهها که باید در راس ماموریتشان باشد، این است که علاوه بر نیازسنجی و برآورده کردن نیازهای امروز نیازآفرینی برای آینده داشته باشند و پیشبینی کنند در حوزه ژنتیک چه نیازهای جدیدی در آینده ایجاد خواهد شد
زلفیگل با اشاره به تحولات دنیای علم و رویکرد ژن درمانی، تصریح کرد: برای رسیدن به این درجه از سطح علمی نیاز به برنامهریزی است و وزارت علوم با تأسیس معاونت فناوری در این زمینه برنامهریزی کرده است. ما برای رسیدن به افقهای جدید در علم و فناوری به سه زیرساخت نرمافزاری، سخت افزاری و مغز افزاری نیاز داریم که هر سه اینها در کشور مهیاست.
وزیر علوم با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال "تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینی"، در پایان خاطر نشان کرد: باید از این موقعیت استثنایی که در اختیار جامعه قرار گرفته، در راستای دانش پذیری استفاده کرد، چون جامعه پی برده که اگر بخواهیم مشکل اشتغال را حل کنیم، باید به دانش و فناوری متوسل شویم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/