دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1400 - 09:09
حجت‌الاسلام صدیقی در گفت‌وگو با آنا:

۲۷ جمادی‌الثانی روز میثاق مردم «چهل‌حصاران» با ولایت است

عضو هیئت امنای آستان مقدس علی‌بن امام محمدالباقر(ع) با اشاره به ۲۷ جمادی‌الثانی سالروز شهادت فرزند باقرالعلوم(ع) گفت: بارزترین جنبه حماسه و عرفان اردهال جنبه ولایت‌مداری و سیاسی و جنبه ولایی آن رابطه مرید و مرادی مردم چهل‌حصاران با علی‌بن باقر(ع) مطرح بود.
کد خبر : 638090
ماشاءالله صدیقی مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و عضو هیئت امنای آستان مقدس علی‌بن امام محمدالباقر(ع)



حجت‌الاسلام ماشاءالله صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در کاشان با اشاره به ۲۷ جمادی‌الثانی سالروز شهادت فرزند باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: بارزترین جنبه حماسه و عرفان اردهال جنبه ولایت‌مداری و سیاسی آن بود؛ در جنبه ولایی آن رابطه مرید و مرادی مردم چهل‌حصاران با علی‌بن باقر(ع) مطرح بود.




بیشتر بخوانید:


«حماسه خاوه اردهال» آزادی انسان از قید طاغوت بود




وی افزود: مردمی که «یتواصلون بالولایه و یتلاقون بالمحبه» بودند، شیفته و دلبسته ولایت و همراه و محب یکدیگر و مولا و مراد خود بودند؛ مریدانی که جان خود را در رکاب مراد هدیه کردند و جاودانه تاریخ ماندند. در جنبه سیاسی نیز بصیرت بزرگ‌ترین ویژگی مردمی بود که به‌دنبال تحول علمی و سیاسی منطقه بودند.


مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد کاشان ادامه داد: انتخاب عامربن ناصر به‌عنوان پیشتاز این تحول سیاسی و اعزام او به مدینه به محضر امام باقر(ع) نشان از قدرت انتخاب و فهم سیاسی مردمی بود که تسلیم در برابر ظلم و ظالم را برنمی‌تافتند.


عضو هیئت امنای آستان مقدس علی‌بن امام محمدالباقر(ع) متذکر شد: بزرگ‌ترین رسالت مردم ولایی این است که حماسه ۲۷ جمادی‌الثانی را مانند حماسه عاشورا زنده نگه دارند و آن را به نسل‌های آینده به‌ویژه نسل جوان منتقل کنند.


صدیقی با بیان اینکه همیشه جوانان منشأ تحولات عظیم حماسی و علمی و سیاسی بوده‌اند، عنوان کرد: تکریم نسل جوان و حفظ حرمت آنان از ضروری‌ترین مسائلی است که بر پایداری و حفظ این سنت خواهد افزود.


وی تشکیل یک اتاق فکر علمی متشکل از اندیشمندان ولایی و صاحبان علم و هنر را برای حفظ دستاوردهای حماسه اردهال ضروری دانست و اضافه کرد: این روزها شاهد بالندگی حماسه اردهال در عرصه علم و هنر و اندیشه هستیم؛ توجه خاص و عام به این حرکت دینی آغاز خوبی برای استمرار معارف اهل بیت(ع) است.


مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد کاشان یادآور شد: منطقه فین با این تاریخ روشن و صبغه ولایی باید به پایگاه تبیین اندیشه ولایی علی‌بن باقر(ع) تبدیل شود که متأسفانه از این موضوع غفلت شده است و در طول تاریخ گذشته نتوانسته جایگاه شایسته علمی و فرهنگی خود را پیدا کند.


عضو هیئت امنای آستان مقدس علی‌بن امام محمدالباقر(ع) تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازگرداندن اهل قلم از حاشیه به متن حماسه اردهال هستیم تا از ظاهر این حماسه بزرگ به کمک صاحبان قلم به باطن و حقیقت آن راه یابیم.


صدیقی با تشکر از مردم مؤمن و عاشق چهل‌حصاران و جوانان دلباخته علی‌بن باقر(ع) بیان کرد: امیدواریم شاهد تحولات علمی و اخلاقی خوبی در آینده در مورد حماسه اردهال باشیم.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته