حضور بیش از ۳۰ کتابفروشی در نمایشگاه مجازی کتاب/ کتابفروشهای محلی با کسبوکارهای نوین مرتبط شوند
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها شاهد برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب هستیم. در دو سال اخیر با شیوع ویروس همهگیر کرونا و محدودیتهای ناشی از آن برگزاری نمایشگاه کتاب بهصورت فیزیکی جایز نبود و برای بقای خود به بستر فضای مجازی پناه برد.
تفاوت نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب برای کسی پوشیده نیست. زیرا که لذت و اشتیاقی که در خرید کتاب از نمایشگاههای حضوری وجود دارد، در فضای مجازی یافت نمیشود. با این حال نمایشگاه بینالمللی کتاب با توجه به شرایط کرونایی و محدودیتهای ناشی از آن برای بقای خود باید به فضای مجازی کوچ میکرد. با توجه به تجربیات سال گذشته، دومین دوره این رویداد فرهنگی با برنامهریزی و سیاستهای جدید به رفع نواقص پیشین پرداخته است. پیشبینی میشود امسال به نسبت سال گذشته، درصد فروش کتاب رشد قابل توجهی داشته باشد. نمایشگاه مجازی کتاب از سوم بهمنماه آغاز شده و تا دهم بهمنماه ادامه خواهد داشت.در همین راستا، با علی رمضانی رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
از واکنش مثبت ناشران تا استقبال علاقهمندان
رمضانی درباره وضعیت استقبال مخاطبان از دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: با توجه به تمهیدات صورتگرفته و استفاده از تجربیات دوره اول نمایشگاه مجازی کتاب، امسال با استقبال بیشتری مواجه شدهایم. ناشران استقبال بیشتری از این دوره از نمایشگاه داشتند. تعداد عنوان منشورات کشور، حدود ۲۰ درصد رشد داشته است. بهعبارت دیگر ناشران به نمایشگاه مجازی کتاب تهران واکنش مثبت نشان دادهاند. از تاریخ ۲۹ دیماه سایت بازگشایی شد. علاقهمندان کتابهای مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از سوم بهمنماه که بخش فروش نمایشگاه فعال شد، خرید خود را نهایی کردند. آمار خرید کتاب بهصورت صعودی در حال رشد است. با تبلیغات رسانههای عمومی، ملی و شهرداریهای سراسر کشور اطلاعرسانی گستردهای صورت گرفت. بهتر است علاقهمندان خرید کتاب خرید خود را به روزهای پایانی نمایشگاه موکول نکنند.
کتابفروشیها در طرحهای فصلی و ناشران در نمایشگاههای مجازی مورد توجه قرار میگیرند
وی افزود: مردم در شرایط برابر امکان خرید کتاب دارند، فاصله زمانی و مکانی برای خرید کتاب حذف شده است. یکی از مهمترین دغدغه ناشران ارسال کتاب به دست مخاطبان است، نمایشگاه مجازی کتاب تهران، این دغدغه را با حذف فاصلهها از بین برده است. ناشران کشور باید از زمانیکه سفارش را دریافت میکنند تا مدت بیستوچهار ساعت آنها را تحویل شرکت ملی پست بدهند. بنابراین ناشران کتابهای ارسالی خود را در پاکتهای استاندارد که امسال تعیین شده قرار داده و هر چه سریعتر بهدست شرکت ملی پست برسانند تا مرسولات پستی زودتر به دست مخاطب برسد.
رمضانی اظهار کرد: باجههای ثابت و سیار شرکت ملی پست، هم در تهران هم در مراکز استانها فراهم است تا خدمات بهتری به ناشران ارائه شود. شرکت ملی پست هم اعلام کرده است امسال نسبت به سال گذشته از روز اول با تراکم بسیار بالا برای نمایشگاه مجازی کتاب بسته پستی داشتهاند. بنابراین اگر ناشران این مهلت تحویل بیستوچهار ساعت را رعایت کنند، شرکت ملی پست هم میانگین سه و نیم روز را کمتر از سال پیش خواهد کرد.
رئیس دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب در ادامه اظهار کرد: کتابهای داخلی با تخفیف بیست درصد و کتابهای خارجی با سی درصد تخفیف به مخاطبان ارائه میشود. ارسال بستهها برای خریدار رایگان است. هزینه آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت ملی پست و حامیان مالی تقبل شده است. اعتبار ارسال بسته با فاکتور زیر ۵۰ هزار تومان برای ناشران رایگان است؛ علاوه بر این هزینه ارسال بسته تا دو کیلوگرم، برای ناشر هفت هزار تومان تعیین شده و مابقی نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامیان نمایشگاه پرداخت میشود. هزینه ارسال مرسولات بیش از دو کیلوگرم با ۱۰ درصد تخفیف برای ناشر تعیین شده است. هزینه بستهبندی نیز برعهده ناشران است.
بیشتر بخوانید:
- اهالی کتاب از نمایشگاه مجازی میگویند/ معادله تأمل و صرفهجویی یا تفرج و دیدار فرهنگی
- مرور سفر کوتاه یاران مهربان از فضای مجازی تا خوانندگان حقیقی/ بستههای فرهنگی که قرار است امسال مطمئنتر به مقصد برسند
- نمایشگاه مجازی کتاب تهران در برقراری عدالت بین ناشران موثر است
- حضور بیش از ۲ هزار ناشر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب/ انگیزه ناشران برای مشارکت در نمایشگاه امسال بیشتر است
ارائه خدمات به همه حلقههای صنعت نشر
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه طرحهای فصلی برای رونق کتابفروشان فرصت خوبی است، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه حلقههای صنعت نشر خدماتی را ارائه میکند. برای کتابفروشیها هم طرحهای فصلی برگزار میشود که صرفاً برای افزایش مراجعین به کتابفروشیها است. لذا کتابفروشیها در طرحهای فصلی و ناشران در نمایشگاههای مجازی مورد توجه قرار میگیرند. مجموعه کتابفروشیهای کشور باید بتوانند با افزایش ظرفیت و توسعه زیرساختهای خود به گسترش ویترین خود بپردازند تا بتوانند آثار بیشتری از ناشران کشور را در خود جای دهند.
کتابهای داخلی با تخفیف بیست درصد و کتابهای خارجی با سی درصد تخفیف به مخاطبان ارائه میشود
رمضانی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کتابفروشیها از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب ناراضی هستند و برای آنها چه تمهیداتی اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب بیش از دویست هزار عنوان کتاب به مخاطب ارائه میکند. در این رویداد فرهنگی به تمام نقاط شهری و استانی ارسال کتاب داریم. متأسفانه پراکندگی کتابفروشیها و تعداد آنها پاسخگوی تقاضای همه مردم در سراسر کشور نیست، از آن طرف پاسخگوی تمام تولیدات ناشران هم نیست.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با پرداختن به همه حلقهها حوزه کتاب و کتابخوانی را بهخوبی تامین کنیم. نکته مهم دیگر این است که کتابفروشیهایی هستند که چه بهصورت اینترنتی و چه بهصورت حضوری به موج نمایشگاه پیوستهاند و خدماتی ارائه میکنند. در ستاد نمایشگاه مجازی اینموضوع قابل رصد است، تاکنون بیش از سی کتابفروشی اینترنتی و حضوری به موج نمایشگاه پیوستهاند و خدماتی مشابه خدمات نمایشگاه مجازی را برای مخاطبان خود عرضه میکنند. کتابفروشیهای سنتی هم با تخفیفهای فصلی توانستند خدمات خود را ارائه کنند. بهتر است کتابفروشیها با کسبوکارهای نوین هم ارتباط بگیرند، همانند ناشرانی که در این دو دوره نمایشگاه توانستند به خوبی خود را با شرایط وفق دهند.
انتهای پیام/۱۱۰/پ
انتهای پیام/