شمس: شکلگیری نظام موضوعات پایاننامههای تحصیلات تکمیلی ضروری است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه «بررسی شیوه نگارش نظام موضوعات پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتههای هنر، معماری و شهرسازی» به منظور تدوین نظام موضوعات پایاننامههای تحصیلات تکمیلی با حضور شمس رئیس مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، حمیدی فر مدیرکل پژوهش معاونت علوم انسانی و هنر، میثم چگین معاون مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، ولی الله شالی مدیر دفتر گروه هنر و تعدادی از نمایندگان اعضای هیئت علمی تمام وقت رشتههای هنر، معماری و شهرسازی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
مجید شمس در این جلسه با تأکید بر افزایش کیفیت در آموزش و پژوهش، گفت: وجود ۲۵ هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی، بیانگر نقش این دانشگاه در آموزش عالی کشور است. اعضای هیئت علمی، سرمایههای انسانی دانشگاهها و کشور هستند که موجب کاهش خروج جوانان، سرمایههای ملی و ارز از کشور میشود.
وی به دستاوردهای مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، اشاره و تصریح کرد: بازنگری و بهروزرسانی سرفصلهای درسی، راهاندازی سامانههای آموزشیار و پژوهشیار به منظور یکپارچهسازی مدیریت آموزش و پژوهش، فراهم کردن امکان برگزاری جلسات پیش دفاع و دفاع متمرکز و ... از جمله این دستاوردهاست.
رئیس مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بر اهمیت مسئله محور بودن امر پژوهش و لزوم شکلگیری نظام موضوعات پایاننامههای تحصیلات تکمیلی تأکید کرد و افزود: با توجه به زمان و انرژی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی صرف انجام پژوهشهای دانشگاهی میکنند، بهتر است که این پژوهشها از ابتدا در جهت حل نیازها و مسائل به روز جامعه و مشکلات کشور هدایت شوند تا در امر تولید دانش و دستیابی به اهداف کاربردیتر بتوان از نتایج این پژوهشها بهره برد.
فاطمه حمیدیفر همچنین در این نشست اسناد بالادستی کشور را مرجع تغییر و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: باید با مرجعیت این اسناد، دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی سرآمد و پاسخگو در راستای تمدن نوین اسلامی تبدیل شود. پایههای اصلی تفکر تعالی یعنی حکمیسازی، بومیسازی و بهروزرسانی از سوی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تبیین شد و در تمامی فرایندهای سیاستگذاری، تدوین و بازنگری برنامههای درسی، تأسیس رشتههای جدید و ... مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه این نشست اعضای هیئت علمی در خصوص بررسی فرصتها و محدودیتها در نگارش نظام موضوعات پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتههای هنر، معماری و شهرسازی به بحث، تبادل نظر و ارائه راهکارهای اجرایی پرداختند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/