وقتی با اقدامات کوچک مشکل ترافیک حل میشود و کسی پای کار نیست!
گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ در حال حاضر شهر تهران نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و جدا از جمعیت ساکن خود، سیل عظیمی از جمعیت نیز روزانه برای کار به پایتخت سفر میکنند که این میزان ورود مسافر به تهران، عدد کمی نیست و تأثیرات خود را بر روی ترافیک این کلانشهر خواهد گذاشت.
در پایتخت کشور بیش از ۳ و نیم میلیون موتورسیکلت و ۴ و نیم میلیون خودرو وجود دارد که در مجموع میتوان گفت بیش از ۸ میلیون وسیله نقلیه در شهر تهران وجود دارد و این تعداد به نسبت فضای شهریای که داریم، آمار کمی نیست و همین امر موجب شده به جز برخی روزهای تعطیل که مردم به مسافرت میروند، هر روز در خیابانهای تهران شاهد ترافیک عظیم و قابل توجهی هستیم که گزارشهای روزانه پلیسراه مبنی بر قفل شدن بزرگراهها و معابر شاهد مثال این معضل است.
شعارهای بی نتیجه برخی افراد، برای حل ترافیک تهران
چندین سال است که برای حل این معضل ترافیکی در پایتخت، در دورههای مختلف مسئولان و مدیران شهری صحبتهایی کردند و وعدههایی را برای رفع آن به مردم دادهاند؛ اما هیچکدام از این اظهارنظرها و وعدهها تا به امروز نتیجه ۱۰۰ درصدی نداشته است.
البته این وعدهها در مورد شهرداری کنونی نیز صدق میکند و حتی قابل توجهترین اتفاق در روزهای اخیر، صحبتهای سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برای کاهش ترافیک پایتخت است.
شفیعی روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی میگوید: «حدود یک دهه است که توجه چندانی به مسئله حمل و نقل عمومی شهر تهران برای رفع و کاهش معضل ترافیک شهر تهران نشده است. همچنین تمام تجهیزات ناوگان حمل و نقل عمومی و زیرساختهای شهر تهران فرسودهاند.»
آقای معاون! الان چه راهکاری داری؟
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بخش زیادی از این تجهیزات نیاز به تعمیرات اساسی دارد و برخی دیگر نیز از رده خارج شده و قابلیت استفاده ندارد ادامه میدهد: «بخش زیادی از واگنهای مترو، اتوبوسها و حملونقلعمومی شهری خراب است و علت آن عدم تخصیص بودجه مورد نیاز در سالهای گذشته است.»
وی مدعی است: «دولت در سالهای گذشته به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل نکرده است و از طرفی مدیریت شهری کاهش درآمد داشته و بهتنهایی قادر به تامین نیاز شهر تهران نبوده.»
شفیعی با بیان اینکه فاصله قیمتی هزینه خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی بسیار ناچیز بوده است، میگوید: «راهکار فوری و کوتاهمدت برای حل معضل ترافیک تهران وجود ندارد، به این دلیل که این معضل بیش از ۵۰ سال شهر تهران را درگیر خود کرده و بهزودی و با راهکارهای موقت قابل حل نیست. تجربه جهانی شهرهای بزرگ دنیا به سمت حمل و نقل عمومی و توسعه انسانمحور حرکت کرده که همان حمل و نقل پاک و توجه به زندگی انسانها است و ما نیز در این راه باید حرکت کنیم.»
اما این اظهارات معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در حالی مطرح شده که پلیس راهور تهران بزرگ با برخی اقدامات کوچک توانسته در بسیاری از معابر پایتخت جلوی رشد ترافیک را بگیرد و اگر به آنها کمک بیشتری شود، قطعا در کاهش ترافیک شهر تهران موفق خواهیم شد.
پلیس راهور چه راهکاری برای ترافیک تهران دارد؟
در همین راستا بهتر است به قسمتی از صحبتهای سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ استناد کنیم که در نشست خبری خود اعلام میکند: «ترافیک تهران در سال ۹۹ به خاطر شیوع ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشت، اما بعد از تزریق واکسن به صورت گسترده در سراسر کشور حجم ترددها افزایش پیدا کرد و ترافیک نسبت به دوره کرونا افزایش محسوسی دارد.»
بیشتر بخوانید:
ایمنسازی بزرگراه بسیج توسط پلیس راهور / برنامههای پلیس برای ایمنسازی معابر شهر تهران
دستگیری ۶۰۱ متهم در طرح رعد/ گشتهای ۱۱۰ دوبرابر افزایش یافت
مراقب سامانه جعلی ثبت نام واکسیناسیون باشید
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به علت پایین بودن ترافیک پایتخت نسبت به سال ۹۸ میگوید: «با توجه به باز نشدن بسیاری از مراکز آموزشی و... نسبت به سال ۹۸ یا همان دوران قبل از کرونا امروز شاهد کاهش ۱۰ درصدی ترافیک نسبت به دو سال گذشته هستیم و این در حالی است که در ۳ سال اخیر ۲۲ درصد جمعیت و ۱۸ درصد تعداد خودروها در شهر تهران افزایش داشتهاند.»
نیاز تهران به برنامههای فوری و مهم، قبل از بازگشت به دوره قبل کرونا
وی با اشاره به اقداماتی که باید قبل از باز شدن مراکز آموزشی و... انجام داد میگوید: «اگر شرایط به حالت قبل از کرونا بازگردد، ترافیک تهران در سالهای آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت و تنها راه حل آن، توجه به راهکارهایی است که توسط پلیس به مسئولان مربوطه ارائه داده شده.»
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه چند وقتی میشود پلیس در بزرگراهها طرح جناغیها را اجرا میکند، میگوید: «پلیس در حوزه ترافیک با اجرای این طرح، توانسته به منظم شدن محورها کمک خوبی کند و پیگیر هستیم شهرداری با نصب دوربین در این مناطق، به کمک این موضوع بیاید.»
چه انتظاراتی از برخی دستگاه برای کمک به پلیس راهور است؟
همین طرح پلیس راهور تهران بزرگ، باعث شده تا در جناغی بسیاری از بزرگراهها شاهد ترافیک و صفهای طولانی وسایل نقلیه نباشیم و این روزها عوامل پلیس راهور به صورت فیزیکی در این مبادی حضور دارند و انتظار میرود هرچه زودتر شهرداری تهران پای کار آید تا بر اساس درخواست پلیس، دوربینهایی را برای کنترل خودروها نصب کنند.
البته این طرح گوشهای از اقداماتی است که پلیس در راستای روانسازی و کاهش ترافیک انجام داده و اگر سایر سازمانهای مربوطه مانند شهرداری پای کار آیند و به برنامههای پلیس توجه بیشتری کنند، قطعا با اجرای طرحهای پلیس راهور، ترافیک تهران در کوتاه مدت کاهش چشمگیری پیدا میکند. البته نباید از حملونقل عمومی غافل شد و شهروندان تهرانی این انتظار را نیز از شهرداری تهران دارند تا در راستای بهبود وضعیت این ناوگان، گامهای بلندتری برداشته شود.
انتهای پیام/۴۱۷۲/پ
انتهای پیام/