دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1400 - 09:01
نماینده مجلس در گفت وگو با آنا:

باید محدودیت از فضای وکالت برداشته شود/ لزوم ایجاد فضای رقابتی برای فعالیت‌ها

فرهاد بشیری در خصوص اهمیت رفع انحصار از حرفه وکالت گفت: ما باید در عین شایسته‌گزینی در این حوزه، فضایی باز و بدون محدودیت فراهم کنیم.
کد خبر : 631732
وکالت

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی گروه جامعه خبرگزاری آنا در خصوص لزوم رفع انحصار در حرفه وکالت گفت: متاسفانه ما در کشور در کارها و حتی در حوزه تقنین سعی می‌کنیم برخی رویه‌های قانونی را محدود کنیم، این درحالی است که جهان امروز برای رسیدن به اهداف خود تمامی مسیرها و روش‌های مختلف را در نظر می‌گیرد، بر همین اساس ما هم باید در حوزه‌های مختلف در جذب افراد روشی را دنبال کنیم که به تناسب آن محدودیتی ایجاد نشود، درواقع معتقدم در عین حال که باید برخی مؤلفه‌ها همچون شایستگی و دانش در نظر باشد فضای جذب و فعالیت هم باید باز و بدون محدودیت باشد، این امکان باید فراهم شود تا در یک فضای رقابتی افراد بتوانند فعالیت کنند، چرا که با فعالیت افراد در یک فضای رقابتی شایسته‌گزینی هم کیفیت بهتری پیدا می‌کند.




بیشتر بخوانید:


شورای نگهبان؛ حمایت از رانت قضات یا برقراری عدالت؟


برخی می‌خواهند نهاد وکالت را در برابر نهاد قضاوت قرار دهند


سرگردانی یک طرح مهم در راهروهای مجلس و شورای نگهبان/ چرا قضات تن به آزمون وکالت نمی‌دهند؟




وی درخصوص اینکه آیا با افزایش برگزاری آزمون‌های حرفه وکالت می‌توان به این مهم کمک کرد یا خیر؟ گفت: بله همینطور است، برگزاری آزمون‌ها هم باید به شکلی باشد که هم به انتخاب افراد توانمند کمک کند و هم مشارکت همه افراد را بدون محدودیت تسهیل کند.


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا موضوع انحصار و محدودیت در حوزه وکالت موجب گرانی و سخت شدن دسترسی به وکیل می‌شود یا خیر؟ گفت: بله همینطور است، بر همین اساس است که می‌گویم نباید فضا را محدود کنیم، این کشور جمعیت زیادی دارد و خوشبختانه در رشته‌های مختلف تحصیلی تعداد زیادی هم مشغول به تحصیل و هم فارغ‌التحصیل داریم، ما می‌توانیم از این سرمایه ارزشمند به خوبی استفاده کنیم، همچنین در همین مسیر هم باید برای به کارگیری جوانان برنامه‌های مناسب‌تری داشته باشیم.


بشیری در پاسخ به این موضوع که برگزاری آزمون‌های بیشتر یا افزایش نهادهای متصدی در این موضوع می‌تواند به رفع انحصار و دسترسی آسان‌تر به وکیل تاثیرگذار باشد یا خیر؟ گفت: تعداد آزمون‌های لازم و نهادهای متصدی باید به اندازه باشند، این دو حوزه نه باید زیاد و نه باید کمتر از میزان نیاز باشند، گاهی ما در امور دچار افراط و تفریط می‌شویم که این‌گونه نباید باشد، ما باید در امور با کار کارشناسی آسیب‌شناسی کنیم و برای رفع نیاز مورد نظر برنامه‌ریزی کنیم.


وی خاطرنشان کرد: امور باید بر اساس ضرورت‌ها دنبال شود. ما گاهی یا تندروی می‌کنیم و یا کندروی می‌کنیم که این اشتباه است، بر همین اساس در همین حوزه نیز باید نیاز و ضرورت را شناسایی کنیم و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.


انتهای پیام/۴۱۶۱/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق آزمون وکالت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته