شکلگیری دیپلماسی فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از سیرجان، محمد کریمالدینی در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی را خانواده خود دانست و بیان کرد: از تجربیاتی میگویم که برای خودم نیست؛ زیرا حاصل دو مکان هستم؛ یکی دانشگاه آزاد اسلامی و دیگری صنعت که در سرچشمه کرمان کار کردم.
بیشتر بخوانید:
پژوهشها به سمت حل مشکلات سوق داده شود
وی افزود: ابتدای ورودم به سرچشمه در حالی که در همان بدو ورود با گفتن اینکه شما دانشگاه آزادیها بیسواد هستید و با پول پدرتان آمدهاید حتی نمیخواستند به من اجازه شرکت در امتحان ورودی را بدهند؛ اما پس از التماس و اصرار من که اجازه شرکت در امتحان را دادند، میان ۶۴ نفر رشته الکترونیک که همه دولتی بودند به جز من که دانشگاه آزادی بودم، نفر نخست شدم و این را محصول دانشگاه خودمان یعنی دانشگاه آزاد اسلامی میدانم.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان مرکزی از «طریق شاخصهای اشتباه» به عنوان یکی از مشکلات بزرگ در راه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت یاد کرد و توضیح داد: شاخص اشتباه یعنی چه؟ یعنی اگر مثلاً تعداد تفاهمنامهها را ملاک عمل قرار دهیم، اشتباه پیگذاری کردهایم.
کریمالدینی خاطرنشان کرد: اشکالی ندارد که ما بگوییم مثلاً ۳۰ تفاهمنامه داریم؛ اما نکته مهم اینجاست که از این ۳۰ تفاهمنامه چه تعداد منجر به قرارداد شده است؟ از این قراردادها چقدر توانستهایم سود عملیاتی کسب کنیم؟ یا مثلاً وقتی عنوان میکنیم که ۵۰ رویداد کارآفرینی برگزار کردهایم، نکته مهمتر این است که چند تعداد از این رویدادها به کسبوکار منجر شده است؟ بنابراین نباید در بحث «شاخصها» دچار اشتباه شویم، باید در کنار شاخصهای تعدادی حتماً شاخصهای متری را هم بیاوریم.
وی در توصیهای به اعضای هیئت علمی گفت که باید بهصورت مستمر در توسعه کشور سهیم باشید و نقشآفرینی کنید و بیان کرد: اگر فقط به قرارداد پژوهشی دلخوش باشم که این امر از مجرای ثبت شرکت عبور نکند، این کار تکرارپذیر و ادامهدار نمیشود، یعنی ممکن است بتوانم قرارداد بینالمللی منعقد کنم که اگرچه در حد خودش افتخارآفرین است؛ اما این قرارداد تکرارپذیر و ادامهدار نیست.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: اگر همین قرارداد را نتوانم به سونگون و اهر و سایر مناطق توسعه دهم، شکست خوردهام. یعنی عمرم را گذاشتهام روی چیزی که تکرارشونده نیست. به عنوان یک هیئت علمی بعد از یک مدت باید بتوانم سیستمی را بسازم که آن سیستم بتواند بدون من پول دربیاورد. یعنی بهجای آن خویشفرمایی، بهجای اینکه خودم سیستم باشم، بهجای اینکه خودم مانند یک پزشک بتوانم هر روز به مطب بروم، یک بیمارستان راه بیندازم که خودش برای خودش کار کند!
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: اگر عضو هیئت علمی نرمافزاری تولید کند که بتواند آن را ۱۰ جای دیگر هم بفروشد، اینجا موفقیتآمیز بوده وگرنه زمانی را گذاشتهاند که نتوانستهاند آن را مقیاسپذیر یا اصطلاحاً Scale Level کنند.
کریمالدینی اظهار کرد: برای اینکه طرحها و پروژههای ما مقیاسپذیر شوند چه باید کرد؟ یکی از بهترین راهها این است که باید یک مثلث تشکیل شود. ضلع اول این مثلث یکسری Anker Company یا کمپانیهای لنگر مانند گلگهر هستند، ضلع دوم این مثلث یکسری جاها مانند پارکهای علم و فناوری یا دانشگاهها که مراکز رشد دارند، هستند و ضلع سوم شرکتهای کوچک هستند که در ارتباط با دانشگاه شکل میگیرند.
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری استان مرکزی مطرح کرد: دانشگاه یا پارک علم و فناوری وظیفه آموزشهایی مانند آموزش طرح کسب و کار نوشتن، مدل کسب و کار، تیمسازی، تجاریسازی، هویتسازی، برندینگ و توسعه صادرات را انجام میدهند، شرکتهای کوچک آغاز به کار میکنند و کمپانیهای لنگر هم پروژه ردیف کرده و تضمین بازار را انجام میدهند، اگر این مثلث شکل بگیرد، اتفاق مبارکی رخ داده است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: بنابراین یکی از راههایی که میتوانیم کار را پیش ببریم، ایجاد مراکز رشد و مراکز نوآوری در دانشگاه و شرکتهای بزرگ است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اراک گفت: الان اتفاق میمونی رخ داده است، میبینم که دیپلماسی فناوری در شهرستان سیرجان و بهخصوص دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان شکلگرفته و این بسیار امیدآفرین است.
در این مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در حوزههای مختلف تجلیل شد.
انتهای پیام/