دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1400 - 00:02
آنا گزارش می‌دهد؛

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه آزاد اسلامی برای حوزه فناوری و نوآوری/ ورود به نسل سوم آموزش با ۳ هزار فعالیت علمی

دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه تحولی خود قصد دارد وارد نسل سوم دانشگاهی شود که در این مسیر سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برای حوزه فناوری و نوآوری در نظر گرفته است.
کد خبر : 629729
سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد که به دانشگاه حل مسئله و کارآفرین تبدیل شود در واقع این دانشگاه از نسل دوم خود خارج و وارد نسل سوم می‌شود. در این مسیر توجه به پژوهش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه پژوهش خوب، ماحصل درک بالای پژوهشگر از محیط پیرامونی است، اظهار می‌کند: «پژوهش باید خلاقانه و نوآورانه و با درک نیازها و شناخت عمیق پدیده‌ها باشد. واقعیتی که در این باره وجود دارد، این است که مسائل علوم انسانی در غرب مبتنی بر مسائل توسعه‌ای است، اما در کشور ما مسائل توسعه در علوم انسانی مطرح نیست؛ به دلیل آنکه مشاهده در آن وجود ندارد، البته در علوم انسانی ما خلق پرسش و خلق مسئله صورت می‌گیرد، اما بر اساس مشاهده و ناظر بر اتفاقات حقیقی بیرونی نیست.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برنامه تحولی این دانشگاه مبتنی بر مشاهده خارج از دانشگاه و با اتکا به توان درونی تدوین شده است، می‌گوید: «کشف اسرار خلقت الهی باید محوریت هدف دانشگاه باشد که با تولید و انتقال دانش تخصصی، کسب مهارت‌های موردنیاز جامعه، ارتقای آگاهی‌های فرهنگی اجتماعی و درنهایت خلق فناوری محقق خواهد شد. فعالیت دانشگاه دارای اثرات اجتماعی و اقتصادی ازجمله افزایش بهره‌وری کسب‌وکارهای موجود، جذب سرمایه‌ها از بازارهای ملی و جهانی و خلق کسب‌وکارهای جدید است که عرضه افراد بسیار ماهر به بازار کار و عرضه منافع اجتماعی از طریق ارتقای سیاست عمومی و خدمات عمومی را به دنبال دارد.»




بیشتر بخوانید:


کسب و کار فناوران در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه می‌یابد


ستادهای علوم اقتدارآفرین نوآوری برای مرجعیت‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود


ارائه تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی به استارت‌آپ‌ها/برگزاری جشنواره پژوهش‌های علمی در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱




پیشتازی دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به نسل سوم دانشگاهی


برای دستیابی به این رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی از دو سال و نیم پیش معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را ایجاد کرده است. به گفته روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی؛ «دانشگاه آزاد پیش از اینکه وزارت علوم لازمه تحول جدی در دانشگاه را باور کند به این مهم دست یافت.»


بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی در مدت سپری‌شده سعی و خطاها را در معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه امتحان کرده و هم‌اکنون اشکالات رفع شده و دو سال و نیم تجربه عملیاتی را پشت سر گذاشته است. از همین جهت به نظر می‌رسد که این دانشگاه در میدان مسابقه با دیگر دانشگاه‌های کشور دو سال و نیم جلوتر است و اگر این روند ادامه داشته باشد دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند پیشتاز دانشگاه‌های نسل سوم در کشور باشد.


دهقانی فیروزآبادی در ادامه می‌گوید: «طی این مدت هر آیین‌نامه و شیوه‌نامه برای توسعه فعالیت نوآورانه و فناورانه ایجاد شده و در بالاترین سطح تصمیم‌گیری دانشگاه آزاد نیز مصوب شده است. بنده اگر امروز به عنوان فناور و مدیر یک شرکت خصوصی بیرون از دانشگاه آزاد بودم، هزار مسیر را برای فعالیت و همکاری سودمند با دانشگاه آزاد در نظر داشتم.»


۱۸۰ تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی برای حمایت از استارت‌آپ‌های دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص می‌یابد


بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از این آیین‌نامه‌های مصوب مزیت‌های متعددی دارد؛ به‌طورمثال اختیاری که آیین‌نامه بازار و سراهای نوآوری به رئیس دانشگاه می‌دهد طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است یا بر اساس آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دانشجویان و دانش‌آموختگان؛ دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که مجوز دفاع دکتری را از طریق فناوری میسر کرده است. همچنین در آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه به اعضای هیئت علمی این اجازه داده شده تا دانشجویان بدون محدودیت کار فناورانه را پیش ببرند و از مزیت‌های آن نیز بهره‌مند شوند. در آیین‌نامه بهره‌برداری از آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و فضاهای دانشگاه به‌راحتی اجازه فعالیت بخش خصوصی برای استفاده از آزمایشگاه‌های بلااستفاده دانشگاه فراهم شده است.


حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی از فناوری


دانشگاه آزاد اسلامی برای تکمیل چرخه پژوهش؛ پس از سال‌ها صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی کرده است، امروز سرمایه این صندوق از ۲۰ میلیارد به رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت فناوری و نوآوری رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۱ این رقم به هزار میلیارد تومان برسد.


به گفته دهقانی فیروزآبادی؛ ۱۸۰ تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی برای حمایت از استارت‌آپ‌های دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص می‌یابد. وی می‌گوید: «به‌زودی آیین‌نامه زیرساخت حمایت از طرح‌های کلان ملی به استان‌ها ابلاغ می‌شود. ما در دانشگاه سه تا چهار شرکت داریم که جزء برندهای دانشگاه هستند.»


دانشگاه آزاد اسلامی فقط باید با شهریه بچرخد و در آینده مردم با اشتیاق شهریه پرداخت کنند


همچنین قرار است گرنت فناوری به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص یابد. در این راستا، ۵۰ میلیارد تومان در سال برای اجرای حداقل ۶ طرح کلان ملی اختصاص داده می‌شود. یعنی هر شش ماه یک بار به کل واحدهای دانشگاه آزاد کشور اعلام می‌شود تا در قالب حمایت از چند طرح کلان ملی در قالب گرند ملی، طرح‌های کسب‌وکارهای فناورانه با ویژگی‌های خاص ازجمله اینکه زمینه‌ساز شغل و ثروت باشد و بسترساز اشتغال دانشجو و اعضای هیئت علمی باشد ارائه کنند.


عملیاتی سازی برنامه‌های تدوین شده


به نظر می‌رسد برای اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بتواند نسخه طراحی‌شده برای ورود به نسل سوم را آزمایش کند رویداد بزرگی با عنوان «گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی» در دستور کار قرار داده است. بر این اساس این رویداد در خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. این رویداد بزرگ‌ترین برنامه فناورانه و نوآورانه کشور است. به گفته دهقانی فیروزآبادی؛ دانشگاه آزاد با حدود ۲۷۰ واحد دانشگاهی اژدهای خفته‌ای است که خودش را نمی‌بیند. وی ادامه می‌دهد: «ما لازم داریم برای اولین بار ظرفیت‌های دانشگاه آزاد را در معرض دید عموم و خودمان قرار دهیم. برای اولین بار قرار است دانشگاه آزاد را به صورت پیکره پیوسته به دولت صنعت بانک‌ها شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران، دانشگاه‌های دولتی، افکار عمومی و استارت‌آپ‌ها به نمایش بگذاریم.»


شعار این رویداد هزار زیرساخت پژوهشی، هزار استارت‌آپ و ایده و هزار شرکت فناور و خلاق خواهد بود. دهقانی فیروزآبادی می‌گوید: «رویداد با ۳ هزار غرفه در ۴۰ هزار مترمربع فضا برگزار می‌شود و این معاونان پژوهشی هستند که باید سراغ استارت‌آپ‌ها بروند و ملاک ارزیابی معاونان و رؤسای استان‌ها در حوزه فناوری و نوآوری نیز نحوه چگونگی رفتار در این نمایشگاه و میزان عقد تفاهم‌نامه‌ها است. در این رویداد استارت‌آپ‌های برند و آزمایشگاه و شرکت‌های برند، شناسنامه‌دار می‌شوند.»


بنابراین آن طور که دهقانی فیروزآبادی می‌گوید: «دانشگاه آزاد هر استان برای مردمان استان است و مردم پای دانشگاه آزاد ایستاده‌اند. این ظرفیت ملی باید پای کار بیاید و امروز در اختیار مردم قرار گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی فقط باید با شهریه بچرخد و در آینده مردم با اشتیاق شهریه پرداخت کنند. قطعاً اگر والدینی بدانند که فرزندشان با ۲۰ میلیون شهریه در انتها شاغل می‌شود و کار خواهد داشت، شرکت تأسیس خواهد کرد و اشتغال‌زایی خواهد کرد با خاطر آسوده شهریه پرداخت می‌کنند.»


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته