باید پدربزرگهای سینما را کنار بگذاریم!/ الگوبرداری از تغییر رویکرد و چابکسازی «نتفلیکس»
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه تلویزیونی «بیچارچوب»، محمدصادق باطنی و سجاد مهرگان کارشناسان رسانهای، با حضور در سیزدهمین برنامه «بیچارچوب» پیرامون تغییر رویکرد نتفلیکس و سرمایهگذاری جدید و تخصصی بر روی بازیها و الگوبرداری سازمانهای ایرانی از این چابک سازیها و تغییر رویکردها به گفتوگو نشستند.
سجاد مهرگان در ابتدا درباره تاثیر چابکسازی، ایدهپردازی و نو بودن تفکر در روش کار نتفلکیس گفت: وقتی درباره موضوع چابکسازی صحبت میشود، باید در ۴ سطح به این موضوع بپردازیم. در ابتدا به محتوا، سپس نیروی انسانی چابک و سوم بخش ساختاری که جامعه از نظر روانی، اقتصادی و سیاستگذاری به آن نیاز دارد و بعد از آن نیز فناوری قرار دارد که بدون آن چابکسازی بیمعنا خواهد بود.
وی افزود: این ۴ مورد از اصلیترین مواردی است که کمپانیهای موفق دنیا برای چابکسازی فعالیتهایشان از آن استفاده میکنند. نمونه بزرگ آن «نتفلکیس» است که برای آن برنامههای ویژهای داشته و در این ۱۰ سال توانسته خودش را با آنها وقف دهد. به طور مثال ادبیاتی جدید را برای منطق تولید به کار میبرند و ایده، توسعه ایده و تولید را به یک نفر میسپارند که در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.
او اضافه کرد: در روش سنتی تمام بار کنترل محتوایی، گرافیکی به فردی به نام کارگردان هنری (پروداکشن دیزاینر) سپرده میشد و شاید برای ما عجیب باشد که کار دست چنین فردی سپرده میشد. یوهانی پالاسما در مقالهای به نام «معماری تصویر» کارگردان هنری را فردی معرفی میکند که فیلسوف است، اما فیلسوف نیست. طراح است اما طراح نیست. نویسنده است، اما نویسنده نیست. هنرمند است اما هنرمند نیست. اقتصادفهم است، اما اقتصاددان نیست و میگوید او کسی است که میتواند به همه این موارد فکر کرده و در لحظه انتخاب کند و به کارگردان بگوید که چه مسیری را باید پیش رود. کارکرد کارگردان هنری در دنیای سنتی هالیوود امروزه در دنیای پلتفرمهایی مثل نتفلیکس تبدیل به آدمی به نام کریتور (سازنده) تبدیل شده که همه مواردی که نام بردم را در کنار هم دارد.
محمدصادق باطنی نیز در ادامه این بحث اضافه کرد: متاسفانه پست کارگردان هنری در سازمان رسانهای ما به رسمیت شناخته نشده است و همه افراد به دنبال پستهای تهیهکننده و کارگردان هستند. با همه این اوصاف که تهیهکننده و کارگردان سهم زیادی در خلق یک اثر دارند، ولی این جایگاه خالی است. جایگاهی که از لحظه خلق ایده و تا شروع پیشتولید است که طراحی نام دارد.
سجاد مهرگان اضافه کرد: ما در ارتباط با صنعتی کردن صحبت میکنیم. وقتی در ارتباط با چابکسازی حرف میزنیم در راستای آن به صنعتی کردن هم فکر میکنیم، وگرنه سینمای هنری سینمای بدی نیست ولی هیچگاه صنعتی نمیشود و ایرادی هم ندارد. دنیا به همان میزان که به کیوریتورها نیاز دارد، به نولان هم احتیاج دارد.
محمدصادق باطنی در پاسخ به این سوال که نتفلکیس در دنیا چند درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است؟ گفت: نتفلکیس از دهه ۹۰ میلادی مانند ویدیو کلوپهای ما شروع به کار کرد و پخشکننده آثار دیگر از طریق ویاچاس و دیویدی بود. این شبکه از حوالی سال ۲۰۱۰ تغییر رویکرد اساسی داد و بخش فیزیکی را حذف کرد و روی بستر مجازی به نام استریم آمد که احتمال شکست آن بسیار زیاد بود. ولی برای جایی جنگیدند که نقطه تولید محتوای اختصاصی بود و در نهایت به ساخت اختصاصی «خانه کاغذی» در سال ۲۰۱۳ رسیدند و در سال ۲۰۱۸ تصمیم بزرگی گرفتند.
او ادامه داد: درتمام این مدت کلید واژهای داشتند که باید بتوانیم حداکثر سهم مصرف مخاطب از محصولات فرهنگی و ویدیویی را به خودمان اختصاص دهیم. وقتی این موضوع را سرلوحه کار خود دادند، به اگر و اماها توجهی نکردند و حداکثر تلاش خود را برای چابکسازی افراد و ساختار انجام دادند که از بازار محصول مخاطب عقب نمانند، چون مخاطب در انتظار نمیماند.
وی درباره این موضوع که نتفلکیس چه ویژگی داشته که میتوان به آن چابکسازی موفق نسبت داد، گفت: یکی از معیارهای اصلی این اتفاق مطالعات دور، بلندمدت و استراتژیک است و در حوزه آیندهپژوهی بسیار جلو و موفق هستند.
باطنی با اشاره به تفاوت نتفلیکس با پلتفرمهای داخلی گفت: شما در تمام بیلبوردهایی که در سطح شهر میبینید عکس سه بازیگر، نام تهیهکننده، کارگردان و سرمایهگذار را میبینید ولاغیر. متاسفانه در سینمای ما ایده مهم نیست و فقط فروش مهم است و در راستای افت سینما با همان دایره موضوعات سریالسازی میکنیم، بدون هیچ ایدهای.
مهرگان با اشاره به اینکه تلویزیون همچنان درصدد جذب مخاطب است، افزود: ویاودیها حدود دو میلیون مخاطب دارند و نباید تلویزیون خودش را ببازد. چون در ایران هنوز تلویزیون مخاطب خودش را دارد ولی در کشورهای دیگر ویاودیها رقابت زیادی با تلویزیون و سینماها دارند.
باطنی در پاسخ به این سوال که چگونه میشود رسانههای داخلی هم چابکسازی خوبی مانند کشورهای دیگر داشته باشند؟ توضیح داد: افراد نقش بسیار مهمی دارند. ما یکی از مهمترین نداشتههایمان آدمهای چابک است و نبودشان خیلی حس میشود. اولین ویژگی آدم چابک این است که فرزند زمان خودش بوده و دومین ویژگی آن این است که تمام وجودش را برای رسانه گذاشته است و برایشان صندلی مهم نیست و کشته تغییر و تحول است. این فرد حتما تسلط کافی بر رسانه دارد و یکی از مهمترین عوامل چابکسازی، افراد هستند و تا زمانی که ما آدمهای چابک نداشته باشیم، هرچقدر ساختار چابک بسازیم بدون آدم چابک تاثیری ندارد.
سجاد مهرگان در ادامه این بحث اضافه کرد: ما باید حجم بازار را بزرگ کنیم و از پدربزرگها دست برداریم. سینمای ما بسیار درگیر پدربزرگها است و متاسفانه این آدمها هستند که درون خودشان انحصاری تولید کردهاند و با آن کار میکنند. سران مملکت از ما میخواهند که امکان ورود مردم را به فضا مهیا کرده و کار سیاستگذار این است که عدالت را در میان مردم فراهم کند. باید در دادن مجوزهای فرهنگی سختگیریها را کمتر و در ورود مردم به فعالیتهای فرهنگی آسانگیری کنیم که در کنار خودمان آنها را هم داشته باشیم.
برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» به تهیهکنندگی و کارگردانی مشترک حامد مهربانی و احسان حسینی و با اجرای جواد مولانیا، هر هفته شنبهها ساعت ۲۳ از شبکه ۴ روی آنتن میرود و با نگاهی انتقادی و مطالبهگر به موضوعات مختلف حوزه ادب و هنر میپردازد.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/